Možnosti poradenské práce pro studenty VŠ s dyslexií Lenka Krejčová CENTRUM ® PRAHA - CZECH REPUBLIC
Tradiční poradenské problémy Mám dyslexii? Jak se učit a připravit na zkoušky? Jak zvládnout zkoušky? Co když je zkouška ve formátu, který nezvládám? Jak zvládat čtení a psaní odborných textů? Jak se vyrovnat se stresem, který se zkouškami souvisí? Jak si naplánovat studium?
Jazykové zkoušky na FF UK Lze je modifikovat v rámci stanovených pravidel. Studenti musí docházet na výuku a prokázat, že vyvinuli aktivitu pro zvládnutí jazyka. Aktuálně tvoříme databázi studentů učitelství, kteří v rámci praxí budou moci poskytnout „doučování“ studentů. Za těchto podmínek mohou požádat o modifikaci zkoušky. V krajním případě lze zkoušku z jazyka nahradit jinou zkouškou z odlišného předmětu. Žádosti schvaluje děkanát ve spolupráci s JC FF UK a poradnou pro studenty.
Nejčastější formy modifikace jazykových zkoušek »rozložení zkoušky do několika dní »poskytnutí více času v rámci jednodenní zkoušky »využití počítače pro psaní esejů »zvětšení textů, změna písemného formátu zkoušky »tolerance specifických chyb při hodnocení »vynechání některých částí zkoušky (zj. eseje, poslechu) »při poslechu více opakování »realizace zkoušky v oddělené místnosti
Využití moderní technologie ♠ Newton Dictate – (přepis řeči na text) ♠ Tvorba pojmových map - design.cz/pojmova_mapa/ ♠ Pomoc při organizování času: ♠ ClokX - ♠ novani/diare_a_kalendare/rainlendar/ ♠ Upomínky: ♠ ♠ post-it/post-it/
Hlasový výstup – návod R. Patáka
Online screeningový dotazník pro dospělé autor – Ian Smythe
Hlavní oblasti dotazníku ♣ dotazník – symptomy ♣ test pravopisu ♣ test nesmyslných slov - psaní ♣ sluchové rozlišování ♣ sluchová paměť ♣ prostorové vnímání ♣ test nesmyslných slov – čtení
Zkušenosti ze zahraničí tutoři na školách poradenství zaměřené na styly učení poradenství zaměřené na způsob práce při výuce (např. zápisy poznámek z přednášek) různorodé strategie čtení poradenství při psaní seminárních prací poradenství související s organizací práce v průběhu studijního procesu masivnější využívání ICT technologií, včetně audioknih