Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Soustava mizní - lymfatická
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Úvod do biomedicínské informatiky
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Smyslová ústrojí Funkce:
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Zvukové jevy.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí Smyslové soustavy Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Smyslové soustavy - ucho Sluchové ústrojí slouží k rozlišování zvuků v rozsahu 16-20 000 Hz, ucho (auris) fylogeneticky se sluch vyvinul později – živočichové na souši význam v sociální komunikaci….? na základě sluchu se vytvořila řeč dítě, které od narození neslyší, se samo nenaučí mluvit receptorem sluchu je ucho: rozlišování tónů, zvuků, šelestů – 400tis. hranice slyšitelnosti se s věkem snižuje – hranice 65let – 5000Hz Stařecká nedoslýchavost ucho se anatomicky i funkčně dělí na 3části: zevní ucho (boltec, zevní zvukovod) střední ucho (bubínek, kladívko, kovadlinka, třmínek) vnitřní ucho (předsíň, blanitý labyrint, hlemýžď) – Cortiho orgán Smyslové soustavy - ucho

Smyslové soustavy - ucho boltec bubínek kovadlinka třmínek hlemýžď zvukovod kladívko Smyslové soustavy - ucho Eustachova trubice

Anatomie sluchového orgánu zevní ucho: boltec + zevní zvukovod boltec: elastická chrupavka podkožní vazivo bez tuku fce? zevní zvukovod: zakřivený průběh mazové žlázky – žlutohnědý ušní maz Fce? bubínek – tvoří rozhraní mezi Z+S uchem velmi pružný Zvukové vlny procházejí na bubínek=rozkmitání Jaká je funkce jednotlivých částí zevního ucha? Smyslové soustavy - ucho

Anatomie sluchového orgánu střední ucho: malý štěrbinovitý prostor ve spánkové kosti spojen se sluchovou – eustachovou – trubicí s nosohltanem: při polykání se otevírá – vyrovnání tlaku vzduchu před a za bubínkem při zánětech se zde dostává infekce do stř. ucha dočasná nedoslýchavost nachází se zde 3 sluchové kůstky: kloubně spojeny – kladívko, kovadlinka a třmínek kladívko dotyk s bubínkem, třmínek na rozhraní S a V ucha Fce? Smyslové soustavy - ucho

Smyslové soustavy - ucho

Anatomie sluchového orgánu vnitřní ucho: ohraničeno pevným kostěným pouzdrem – kostěný labyrint zde uložen blanitý labyrint – prostor mezi nimi vyplňuje míza = perilymfa kostěný labyrint: předsíň+3polokruhových kanálků a hlemýždě v předsíni je váček vejčitý + kulovitý na kulovitý váček připojen hlemýžď zde uloženy vlastní smyslové buňky – CORTIHO ORGÁN Smyslové soustavy - ucho

Smyslové soustavy - ucho Cortiho orgán uložen v blanitém hlemýždi vlastní smyslové buňky vláskovité výběžky – dotýkají je membrány každá buňka asi 100vlásků jsou v těsném kontaktu s membránou rozechvění = podráždění = vnímání zvuků Smyslové soustavy - ucho

Smyslové soustavy - ucho Percepce zvuku Smyslové soustavy - ucho

Smyslové soustavy - ucho Percepce zvuku zachycení zvuku – boltec vedení zvuku dále do stř. ucha – zvukovod rozechvění bubínku přenos na sluchové kůstky třmínek rozkmitá předsíňové okénko rozechvěje perilymfu toto chvění(podle výšky tónů) rozechvěje bazální membránu v cortiho orgánu dojde k podráždění vláskovitých buněk a membrány vedeno do sluchového nervu – prodloužené míchy – do vyšších pater mozku – teprve zde vjem zvuku Smyslové soustavy - ucho

Ústrojí rovnovážné - statokinetické někdy nazýváno – vestibulární – místo kde se nachází uloženo ve vnitřním uchu statické: v kulovité a vejčitém váčku uvnitř epitelové buňky – na konci volné vlásky nad nimi umístěno větší množství vápenatých krystalů změna polohy hlavy = gravitace a posun krystalků = podráždění buněk význam pro: napětí antigravitačních svalů, koordinace pohybů hlavy a očí umožňuje rovnováhu těla a vzpřímený prostor kinetické: v polokruhvých kanálcích buňky s dlouhými vlásky rozkmitání endolymfy – pohyb vlásků buněk fungují dohromady Smyslové soustavy - ucho

Choroby, onemocnění a poruchy záněty: nejčastěji středního ucha, píchání uší – možné trvalé následky nedoslýchavost, hluchota ušní šelest onemocnění sluchového nervu prasklý bubínek Jaké znáte choroby, onemocnění nebo poruchy sluchového ústrojí? Smyslové soustavy - ucho

Prevence onemocnění Jak chránit sluch a předejít onemocnění? Vyhledejte si další informace důležité pro život? Smyslové soustavy - ucho

Zdroje: použité zdroje viz. prezentace: Zdroje a literatura Smyslové soustavy - ucho