Výukový program: Strojírenská technologie Název programu: Plasty VIII. – Zpevňování Vypracoval: Ing. Vladislav Zelinka Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Strojírenská TECHNOLOGIE Plasty Zpěňování VIII.
Stručně: Čím více bublinek plynu je v materiálu, tím je celkově lehčí a tím více izoluje proti teplu či chladu. Čím je nižší měrná hmotnost, tím lépe materiál plave na vodě. Plasty zpěňujeme buď jako polotovary pro další zpracování a nebo už přímo na hotové výrobky. Měkké zpěněné plasty se po zatížení vracejí do svého původního tvaru (např. matrace).
Princip zpěňování: vodicí dráha nosná fólie složky PUR míchací hlava štěrbinová tryska pěnový PUR
Příklady použití pěnového polystyrénu: model statoru elektromotoru (pro přesné lití metodou spalitelného modelu) ochranné výplně obalů (pro křehké nebo choulostivé zboží) výplně stěn mrazniček / chladniček (tepelná izolace mezi vnitřkem a vnějším prostředím) izolace obytných domů (zvýšení tepelné pohody uvnitř budov)
Příklady použití molitanu (+ podobných plastů): sedadla (motocykl, automobil, křeslo, jízdní kolo, židle, …) madla, rukojeti, volanty, vnitřní obložení automobilu, … matrace na postel bezodrazová zvuková izolace studií výplň zimního sportovního oblečení sportovní doskočiště (výška, tyč, …)
Shrnutí: Čím více bublinek plynu je v materiálu, tím je celkově lehčí a tím více izoluje proti teplu či chladu. Čím je nižší měrná hmotnost, tím lépe materiál plave na vodě. Plasty zpěňujeme buď jako polotovary pro další zpracování a nebo už přímo na hotové výrobky. Měkké zpěněné plasty se po zatížení vracejí do svého původního tvaru (např. sedadla, matrace,...).
AKTIVITA pro žáky I.: Rozhodněte a vyberte nejsprávnější řešení problému: 1.) Jeden z pracovníků si při výrobě pěnového polystyrénu zapálí na svém pracovišti dýmku. Hrozí požár? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT 2.) Tvar výplně sedadla automobilu má velmi složitý anatomický tvar. Použijete molitan? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT
AKTIVITA pro žáky II.: Rozhodněte a vyberte nejsprávnější řešení problému: 3.) Vnější tvar statoru velkého elektromotoru je kvůli chladicím žebrům velmi komplikovaný. Chceme vyrobit spalitelný model pro přesné lití. Užijeme pěnový polystyren? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT 4.) Ve svařovně je velmi blízko pracoviště umístěná tepelná izolace stěn z pěnového polystyrénu. Je to bezpečné? ANO / NE / NELZE SNADNO URČIT
Slovníček č. 8: měrná hmotnost napěňovací (přísada) horká pára vyplnění formy tuhnutí bublinky plynu svaření (kuliček) izolační desky matrace sedadla
Použitá literatura * Wikipedie – internetová encyklopedie (cs.wikipedia.org) * Technická Univerzita Liberec ( * ENGEL CZ s.r.o. ( * Dillinger, J. a kol. Moderní strojírenství pro školu a praxi. Praha: EUROPA SOBOTÁLES, ISBN * Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: EUROLEX BOHEMIA, ISBN * Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ESF 2007 – * Dostupné na: k-op-vzdelavani-pro-konkurenceschopnost