Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.26 Téma: Redoxní reakce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1826 Klíčová slova: ropa, uhlí, zemní plyn Anotace: Tato prezentace poslouží učitelům při probírání učiva redoxní reakce v devátém ročníku ZŠ. Žák si osvojí znalosti z chemie a naučí se, co je to redoxní reakce, význam redoxních reakcí a rozdíl mezi redoxními reakcemi a ostatními reakcemi. V prezentaci může být využity pokusy formou vložených videí ( hoření hořčíku slide 3, slide12 sopka na stole) jako příklady redoxních reakci.
Redoxní reakce (oxidačně-redukční) VY_52_INOVACE_PV18.26 Redoxní reakce (oxidačně-redukční) Mgr. Ilona Sadílková Datum: 26/11/2010 Místo: Praha, Přf UK
Redoxní reakce (oxidačně-redukční) = reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek. = reakce, při kterých dochází k jinému rozdělení nebo přenosu elektronů mezi reakčními složkami.
Příklad redoxní reakce: hoření hořčíku Reakci na obrázku popisuje rovnice: 2Mg + O2 → 2MgO Ze stříbrolesklého kovu vznikl bílý prášek . Při reakci došlo i ke změnám u jednotlivých atomů. Reaktanty a produkty Látka do reakce vstupující - reaktant Látka reakcí vzniklá - produkt
2Mg0 + O20 → 2Mg2+O2- Mg0 → Mg2+ oxidace - je proces, při U hořčíku i kyslíku došlo ke změnám jejich oxidačních čísel: Mg0 → Mg2+ oxidace - je proces, při kterém se oxidační číslo daného prvku zvyšuje O0 → O2- redukce - je proces, při kterém se oxidační číslo daného prvku snižuje Změny souvisí se ztrátou (u Mg) nebo přijetím (u O) elektronů. Jak je vidět z rovnice, během redoxních reakcí dochází k přesunům elektronů.
OXIDACE Ztráta elektronů způsobí zvýšení oxidačního čísla: Mg0 - 2e- → Mg2+ prvek se oxidoval a současně způsobil redukci jiného prvku(odevzdal elektrony), takže působí jako redukční činidlo. Redukční činidlo se v průběhu reakce vždy oxiduje. 24 p+ 24 e- 24 p+ 22 e-
REDUKCE Přijetí elektronů způsobí snížení oxidačního čísla: O0 + 2e- → O2- Prvek se redukoval a současně způsobil oxidaci jiného prvku (přijímá elektrony), takže působí jako oxidační činidlo. Oxidační činidlo se v průběhu reakce vždy redukuje. 16 p+ 16 e- 16 p+ 18 e-
Podobné, ale zároveň odlišné reakce Reakce zinku s kyselinou chlorovodíkovou Reakce sulfidu železnatého s kyselinou chlorovodíkovou 1. 2. Produktem reakce je vodík a chlorid zinečnatý. Produktem reakce je sulfan a chlorid železnatý.
1. 2. Zn + 2HCl → H2 + ZnCl2 Zn0 + 2HICl-I → H20 + ZnIICl2-I Po zapsání oxidačních čísel: Zn0 → ZnII zvyšuje oxidační číslo HI → H0 snižuje oxidační číslo 2. FeS + 2HCl → H2S + FeCl2 FeIIS-II + 2HICl-I → H2IS-II + FeIICl2-I Po zapsání oxidačních čísel: Nemění se oxidační čísla= není redoxní reakce Redoxní reakce je chemická reakce, při níž se mění oxidační čísla reaktantů.
SHRNUTÍ Redoxní reakce se skládají ze dvou poloreakcí - oxidace a redukce. Při oxidaci se oxidační číslo zvyšuje, při redukci se snižuje. Při redoxních reakcích probíhají oxidace i redukce vždy současně. 30 e- 28 e- 1 e- 30 p+ Zn0 → ZnII 30 p+ 1 p+ HI → H0 1 p+ Atom, který se oxiduje, zvyšuje oxidační číslo a odevzdává elektrony. Atom, který se redukuje, snižuje oxidační číslo a přijímá elektrony.
Význam redoxních reakcí: Žádoucí procesy: elektrolýza spalování fosilních paliv k pohonu všech spalovacích motorů výroba elektrické energie Nežádoucí procesy: koroze kovů požár (nekontrolovatelné spalování) Schématický průběh elektrolýzy Ukázka koroze požár
Příklady redoxních reakcí v praxi Koroze: Fe + CuSO4 → Cu + FeSO4 Hoření uhlí: C + O2 → CO2 Elektrolýza CuSO4: 2 CuSO4 + 2 H2O --› 2 Cu + O2 + 2 H2SO4
Děkuji za pozornost… Pokus sopka na stole: http://www.youtube.com/watch?v=Kg-jNwjKaEE&feature=player_detailpage#t=36s
Použité zdroje: Beneš, Pumpr, Banýr: Základy chemie II Obrázky: http://www.google.cz/imgres?q=ho%C5%99%C4%8D%C3%ADk&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=i4nSQlDuXVBVdM:&imgrefurl=http://ftp.mgo.opava.cz/kav/download/esf/final/doc/bartosikova_hana.doc&docid=3PYU0ybicumdLM&w=300&h=225&ei=cNiGTpbYKe314QTymLWVDw&zoom=1&iact=rc&dur=168&page=3&tbnh=142&tbnw=185&start=48&ndsp=23&ved=1t:429,r:5,s:48&tx=80&ty=96 http://cs.wikipedia.org/wiki/Redoxn%C3%AD_reakce http://dum.rvp.cz/materialy/redoxni-reakce-2.html http://www.google.cz/imgres?q=elektrol%C3%BDza&hl=cs&biw=1280&bih=822&gbv=2&tbm=isch&tbnid=q80nOq1UFmg2yM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrol%25C3%25BDza&docid=jk2rOGClKR9tzM&w=498&h=496&ei=GeOGTpHNOeTP4QTKtviPDw&zoom=1&iact=rc&dur=160&page=1&tbnh=139&tbnw=135&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=52&ty=91 http://www.google.cz/imgres?q=uhl%C3%AD&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=6I-UFFS31jP_HM:&imgrefurl=http://alerta.cz/%3Fp%3D419&docid=BhoDNe6Y9KseHM&w=875&h=582&ei=UeOGTpn6G-qg4gTBqIW2Dw&zoom=1&iact=rc&dur=124&page=1&tbnh=137&tbnw=195&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:10,s:0&tx=85&ty=46 http://www.google.cz/imgres?q=elektrol%C3%BDza&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=dwOnqnXdmnw-CM:&imgrefurl=http://dragonadam.wz.cz/elektrolyza.html&docid=51tk62evTzaqKM&w=484&h=345&ei=teOGTvzOJcb44QSz27i2Dw&zoom=1&iact=rc&dur=481&page=1&tbnh=132&tbnw=185&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=86&ty=86 Pokus: http://www.youtube.com/watch?v=n7gui25hRzM http://www.youtube.com/watch?v=Kg-jNwjKaEE&feature=player_detailpage
Didaktické poznámky: Tato prezentace poslouží učitelům při probírání učiva redoxní reakce v devátém ročníku ZŠ. Žák si osvojí znalosti z chemie a naučí se co je to redoxní reakce, význam redoxních reakcí a rozdíl mezi redoxními reakcemi a ostatními reakcemi. V prezentaci může být využity pokusy formou vložených videí ( hoření hořčíku-slide 3, slide12-sopka na stole) jako příklady redoxních reakci. Člověk a příroda, chemie, redoxní reakce