Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 14 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.14 Vytvořený ve školním roce: (datum) 26. 5. 2013 Téma: Pístové spalovací motory Předmět a třída: fyzika, sexta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k ukázce spalovacích pístových motorů. Je potřeba PC s internetem a možností pouštět animace, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Josef Knot Klíčová slova: čtyřdobý zážehový motor, dvoudobý zážehový motor, Dieselův motor Ověřený dne: 3. 6. 2013
Pístové spalovací motory Spalovací motory patří do skupiny tepelných motorů. Tepelné motory jsou stroje, které přeměňují část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na pohybovou energii.
Čtyřdobý zážehový motor Prohlédněte si animaci na adrese: http://www.k-wz.de/vmotor/v_omotore.html [26. 5. 2013] Pokuste se popsat jednotlivé části chodu motoru.
Čtyřdobý zážehový motor Tento motor je složen z válce, pístu, nasávacího a výfukového ventilu a svíčky. Motor pracuje ve čtyřech dobách (taktech). Nasávání – do válce je nasávána pohonná směs vzduchu a benzínu. Stlačování – píst stlačuje pohonnou směs, ve chvíli, kdy je píst nejvýš, je směs zapálena jiskrou ze svíčky. Expanze – hořením paliva vznikají plyny, které se rozpínají a tlačí píst dolů (při této fázi koná plyn práci – pracovní zdvih). Výfuk – píst se vrací nahoru a vytlačuje spálené plyny mimo válec. Očíslujte následující obrázky podle pořadí. Ke každému obrázku připište, který ventil je otevřený a který zavřený.
Čtyřdobý zážehový motor 1 – nasávání sací ventil otevřený výfukový ventil zavřený 3 – expanze oba ventily zavřené 2 – stlačování oba ventily zavřené 4 – výfuk sací ventil zavřený výfukový ventil otevřený
Čtyřdobý zážehový motor Pro zvýšení výkonu motoru se spojuje více válců k sobě, aby vždy byl alespoň jeden v pracovním zdvihu. Účinnost motoru se pohybuje mezi 20 % a 33 %.
Dvoudobý zážehový motor Činnost dvoudobého zážehového motoru si prohlédněte na animaci: http://www.k-wz.de/vmotor/z_omotore.html [26. 5. 2013] Pracovní cyklus motoru probíhá ve dvou cyklech. Tento motor nemá ventily jako čtyřdobý motor. Účinnost dvoudobého motoru je nižší než čtyřdobého (pohybuje se okolo 20 %).
Dieselův vznětový motor Činnost Dieselova vznětového motoru si prohlédněte na animaci: http://www.k-wz.de/vmotor/dieselme.html [26. 5. 2013] Dieselův motor je velmi podobný čtyřdobému motoru. Rozdíly: Nasává se pouze vzduch Při stlačení se vzduch velmi zahřeje a do horkého vzduchu (asi 600 °C) se vstříkne nafta, která automaticky vzplane. Není tedy potřeba elektrická svíčka Účinnost se pohybuje mezi 30 % a 42 %
Použité zdroje a literatura SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-307-3