20.1 Doba pobělohorská Doba temna J.A.Komenský páter Koniáš

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Advertisements

PŘÍČINY A ZÁMINKA VÁLKY
České stavovské povstání
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Třicetiletá válka Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
77.1 Jan Amos Komenský a doba temna
20.1 Malá násobilka - násobení
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Rudolf II. rudolfínská doba rudolfínská Praha.
Téma: Třicetiletá válka
Elektronická učebnice - I
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
České stavovské povstání Bitva na Bílé hoře
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
České stavovské povstání
Třicetiletá válka
Identifikátor materiálu: EU
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
České země za třicetileté války
Baroko v českých zemích
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Opakování středověku a raného novověku
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
České stavovské povstání
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
České země od nástupu Habsburků po třicetiletou válku
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ297 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
Boj českých stavů proti Habsburkům
VY_32_INOVACE_14_Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
České země za třicetileté války
2/ Situace po Bílé hoře Válka falcká
Elektronická učebnice - I
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Bitva na Bílé hoře a její důsledky Jakub Marušák, 2007.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Třicetiletá válka Období
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
TŘICETILETÁ VÁLKA. TŘICETILETÁ VÁLKA ČESKÉ STAVOVSKÉ POVSTÁNÍ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
České stavovské povstání a Albrecht z Valdštejna
Třicetiletá válka
Habsburská monarchie a české země po 30-leté válce
Doba Pobělohorská.
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Třicetiletá válka 2.část
Transkript prezentace:

20.1 Doba pobělohorská Doba temna J.A.Komenský páter Koniáš Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.1 Doba pobělohorská Doba temna J.A.Komenský páter Koniáš Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Obnovené zřízení zemské Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.2 Co již víme? Obnovené zřízení zemské (1627) přestup ke katolictví/ odchod ze země konfiskace majetku nekatolíků poprava 27 vůdců odboje 1621 Důsledky porážky stavovského povstání odvádění peněz a potravin pro vojsko větší robotní povinnosti vůči novým pánům rabování a plenění vesnic a měst vyšší daně

20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? absolutistická monarchie = v rukou panovníka soustředěna veškerá moc emigrace = odchod ze země emigrant = člověk, který odešel ze své země (různé důvody) exil = vyhnání; násilné, nucené opuštění země exulant = člověk, který kvůli pronásledování musí opustit vlast konfiskace = násilné zabavení majetku rekatolizace = násilné pokatoličťování Obnovené zřízení zemské = zemská ústava Čech (z 10. května 1627) a Moravy (z 10. května 1628) úbytek obyvatel nedostatek prac.sil připoutání rolníků k půdě příchod cizí šlechty odchod vzdělanců dědičné právo Habsburků na český trůn jediné povolené náboženství katolické = > rekatolizace šlechtici a měšťané, kteří nechtěli přestoupit na katolickou víru, museli do 6 měsíců odejít ze země; poddaní museli v zemi zůstat němčina se jako úřední jazyk stala rovnoprávnou s češtinou

20.4 Co si řekneme nového? Čechy po roce 1627 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.4 Co si řekneme nového? Čechy po roce 1627 odchod svobodných nekatolíků (šlechtici, obyvatelé královských měst) do Saska, Polska, … návrat do vlasti znemožněn roku 1648 poddaní na venkově a ve městech zapsáni do seznamů - > kontrolovaná účast na bohoslužbách tajné uchovávání starých zakázaných knih – např. Bible kralická úpadek vzdělanosti, vydávání českých knih, … Slavní emigranti Pavel Stránský: právník, autor spisu O státě českém Václav Hollar: grafik Karel Škréta: barokní malíř Augustin Heřman: autor první mapy Virginie a Marylandu Jan Amos Komenský zásady: přístup ke vzdělání pro všechny výuka nejprve v mateřském jazyce názorné vyučování postup od jednoduchého … dílo: Poklad jazyka českého Orbis pictus Škola hrou Labyrint světa a Ráj srdce JAK - Comenius (1592 Nivnice -1670 Amsterdam) biskup jednoty bratrské, filozof, pedagog

20.5 Procvičení a příklady biskup jednoty bratrské, „učitel národů“ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.5 Procvičení a příklady biskup jednoty bratrské, „učitel národů“ exil Správně přiřaď: vyhození, svržení z okna Albrecht z Valdštejna Obnovené zřízení zemské defenestrace vyhnanství, násilné opuštění země nový zemský ústavní zákon – pro Čechy 1627, pro Moravu 1628 Ferdinand II. Habsburský Fridrich Falcký Jan Amos Komenský habsburský císař, kruté tresty pro účastníky povstání, vlna postihů vůči nekatolíkům významný vojevůdce císařských vojsk, 1634 zavražděn v Chebu „zimní král“

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.6 Něco navíc pro šikovné Která tvrzení jsou pravdivá? Odpověz ANO/NE. Obnovené zřízení zemské potvrzovalo platnost Majestátu. Český trůn se stal v habsburském rodě dědičným. Čeština jako úřední jazyk byla zrušena. Odbojným stavům byl zkonfiskován majetek. Pravomoci zemských sněmů byly omezeny. Znáš jméno autora této známé rytiny? Poznáš, který známý český emigrant je autorem těchto slov? „První, ne-li jediné, co má být pro nás všechny cílem, je štěstí lidského rodu. Čeho si přejem, jest, aby plně a k plnému lidství mohl být vzdělán ne jeden člověk, nýbrž všichni lidé vespolek. Duchovní kultura a válka nemohou jít ruku v ruce; zapřísahám vás snažně, vládcové, abyste ve svých zemích obnovili mír, jedinou záruku štěstí. Složte zbraně a odějte se rouchem míru. Přešly doby ničení, nadešel čas budování…“

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 20.7 CLIL (Comenius) John Amos Comenius (28 March 1592 – 4 November 1670) was a Czech teacher, educator, and writer. He served as the last bishop of Unity of the Brethren, and became a religious refugee and one of the earliest champions of universal education, a concept eventually set forth in his book Didactica Magna. He is considered the father of modern education. He lived and worked in many different countries in Europe, including Sweden, the Polish-Lithuanian Commonwealth, Transylvania, the Holy Roman Empire, England, the Netherlands, and Royal Hungary.

20.8 Test znalostí 1. Mezi důsledky stavovského povstání nepatří: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Mezi důsledky stavovského povstání nepatří: a/ čeština jediným povoleným úředním jazykem b/ poprava vůdců povstání c/ vyšší daně d/ rabování měst a vesnic 3. Které tvrzení je nepravdivé? a/ Obnovené zřízené zemské (OZZ) bylo novou zemskou ústavou. b/ V OZZ bylo zaručeno dědičné právo Habsburků na český trůn. c/ OZZ zaručovalo svobodu i nekatolickým vyznáním. d/ Úředním jazykem se stala i němčina. 2. Jan Amos Komenský se ve školách snažil omezit: a/ postup ve výkladu od jednoduchého ke složitému b/ výuku v mateřském jazyce c/ učení se nazpaměť bez porozumění d/ názorné vyučování 4. Mezi slavné české emigranty této doby patří: a/ Koniáš b/ Ferdinand Štýrský c/ Albrecht z Valdštejna d/ Václav Hollar a c d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny středověku a počátků novověku, Dialog, Liberec 2002. F. Čapka, J. Lunerová: Dějepis I. Náměty pro tvořivou výuku, Scientia, Praha 2008. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Obnoven%C3%A9_z%C5%99%C3%ADzen%C3%AD_zemsk%C3%A9.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:27p.png http://www.dobre-knihy.cz/images_obsah/sp1264427722komensky.jpg http://www.jesuit.cz/obrazky/konias.jpg http://www.knihynainternetu.cz/foto3/f36/00636890.jpeg http://ceskebudejovice.casd.cz/wp-content/uploads/2011/06/clavis.jpg http://www.mjakub.cz/nahledy/f321_f256_image005.jpg http://www.obrazarna.info/storage/200801292152_Dl01pr%C3%A1ce.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Jesenius.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Familienwappen_Habsburg-Stroehl.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kralice.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wenceslas_Hollar_-_Wenceslaus_Hollar_(State_2).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pavel_Stransky.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tiberio_Tinelli,_Podobizna_Karla_%C5%A0kr%C3%A9ty_(1635).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wenceslas_Hollar_-_Head_of_a_cat_(middle_size).jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Comenius20.jpg

20.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 20.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Rekatolizace, Obnovené zřízení zemské, Jan Amos Komenský. Anotace Prezentace popisující důsledky porážky na Bílé hoře a uzavření Vestfálského míru pro české území.