Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Advertisements

Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
BMT Spedition s.r.o. Aeroflot Cargo Generální prodení agent
 1990 – Demetrios Lambrou  Každoroční rozšiřování nabídky destinací  Více nových i stálých klientů  Silnější katalogy.
Služby letecké dopravy
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Seznam doporučené literatury
(DE)REGULACE EVROPSKÝCH ŽELEZNIC A AKTUÁLNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY V OSOBNÍ A NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. Mgr. Filip Chvátal Studijní materiál.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Projekty EOC v ČR v období
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Letecká doprava.
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r. o.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Charakteristické znaky MHD
Služby letecké dopravy
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
ÚSMP / VMKMartin Podešva Benchmarking ANS JEDNÁNÍ LETECKÝCH DOPRAVCŮ A ODBORNÉ LETECKÉ VEŘEJNOSTI SE ZÁSTUPCI ŘLP ČR, s. p. IATCC,
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
SVĚTOVÁ EKONOMIKA 8 Světová ekonomika SU OPF.
Teorie optimální velikosti města
MARKETINGOVÝ MIX.
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Komunikační předpoklady rozvoje cestovního ruchu
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Kateřina Kubáčková Michaela Kobrová
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Letecká doprava. + rychlost, úroveň, služby - cena?, střední a dlouhé vzdálenosti nahradila mezikontinentální lodní d. celý svět v dosahu 24 hodin.
Obsah Letiště Praha – Ruzyně Základní informace o ČSA
LETECKÁ DOPRAVA.
SUBURBANIZACE.
Teorie optimální velikosti města
Airbus A380 vs. Boeing 747 Airbus A380, Největší dopravní letadlo na světě. Boeing 747, Druhé největší dopravní letadlo na světě.
Přístupnost IDS pro OOSPO
8. Marketing.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Analýza „mezikontinentální“ letecké přepravy 3. cvičení Katka Nedvědová.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Package, Programming.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Letiště václava havla praha
Rezervační systémy Vznik a vývoj.
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Doprava a dopravní služby
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
Gravitační model v geografii dopravy
Dopravní služby v CR.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
TOP 10 největších letišť v Evropě podle počtu odbavených cestujících
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Aerotaxi.
Transkript prezentace:

Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Geografie letecké dopravy ve střední Evropě letecká doprava – úvod: faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???): specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???): kde doposud došlo k deregulaci (???) aeromobilita (???) typy aerolinií (???) r. 1950 – 2010

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Typy aerolinií a vývoj ve střední Evropě Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Typy aerolinií a vývoj ve střední Evropě obtížnost klasifikací aerolinií: specifická strategie každého dopravce mnoho hledisek a přístupů: top-down postupy – hledání podobností s pomocí dat o přepravních výkonech, koncentraci/dekoncentraci sítě, příjmech, …) bottom-up postupy – intuitivnější přístupy s kritérii jako např. (ne-)využívání hubů, orientace na sekundární a terciární města, orientace na určité tržní niky, … mnoho výsledných klasifikací

nejčastěji čtyři základní kategorie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě nejčastěji čtyři základní kategorie: síťové aerolinie (národní, klasické, tradiční, vlajkové, poskytující plné služby, …): KLM, Air France, British Airways, bmi, Lufthansa, ČSA, LOT, … nízkonákladové aerolinie (nízkorozpočtové, no-frills, …): Ryanair, easyJet, bmibaby, Wizzair, SmartWings, … regionální aerolinie: Air Berlin, Lufthansa Cityline, Tyrolean Airways, Eurolot, … charterové aerolinie: Hapag Loyd, Condor Flugdienst, LTU, Travel Service, …

síťové aerolinie: znaky: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě síťové aerolinie: znaky: spíše koncentrované radiálně orientované sítě → hub-and-spoke (prostorová a časová koncentrace, přestupy): vysoká hodnota nepřímé konektivity integrace geografických úrovní (typy hubů, např. hinterland hub) tržní dominance na domácím letišti segmentovaná paluba letadla – několik tříd: economy, business, first class další přechodné kategorie

KLM, Amsterdam Schiphol – wave-system Dopravní systémy Geografie letecké dopravy KLM, Amsterdam Schiphol – wave-system

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy

cenová diskriminace (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě cenová diskriminace (???)

členství v aliancích (???) věrnostní programy … Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě cenová diskriminace členství v aliancích (???) věrnostní programy …

síťové aerolinie v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě síťové aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 439 505 sedadel VI. 2009 – 1 064 968 sedadel komplexní a geograficky stabilní nabídka

nízkonákladové aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě nízkonákladové aerolinie: Southwest Airlines (USA, Texas) znaky: tlak na nízkou cenu letenek: nárůst výkonů a produktivity + redukce nákladů řada strategií: ultra low-costy – low-costy – semi low-costy spíše méně koncentrované sítě → point-to-point: ale zdaleka ne čisté poit-to-point sítě preference specifických tržních nik: II. letiště v I. městech (???) II. a III. města (airline-pushed routes) letní prázdninové destinace

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

ddd Pramen: Reynolds-Feighan (2010) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě ddd Pramen: Reynolds-Feighan (2010)

low-costy v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě low-costy v CZ, SK, PL a HU: VI. 2000 – 8 880 sedadel (společnost GO, jen 1 linka) VI. 2009 – 813 216 sedadel rychlá expanze, orientace na spojení s Londýnem a dalšími místy na britských ostrovech, pomalé zahušťování tras do zbytku Evropy

regionální aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě regionální aerolinie: znaky: vnitřně heterogenní skupina, často zbytková kategorie – společnosti, které nelze zařadit jinam obsluha geograficky menších trhů (ostrovy, periferie, …) obsluha tras s menší poptávkou cestujících: vzájemné přímé spojení menších měst zapojení menších měst do sítí síťových dopravců (hub-feeder) nezávislé společnosti společnosti těsně spolupracující s příslušnou síťovou aerolinií: např. Tyrolean Airways, Eurolot, Lufthansa Cityline pozná to cestující (???)

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě různorodost prostorových strategií: dekoncentrované × mírně koncentrované × silně koncentrované sítě mini-hub proč je pro síťovou aerolinii výhodné spolupracovat s regionálním dopravcem: pokles nákladů (???) vzestup flexibility (???)

regionální aerolinie v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě regionální aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 399 sedadel VI. 2009 – 252 024 sedadel expanze, orientace spíše na kratší trasy (DE, AT, PL,)

charterové aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě charterové aerolinie: znaky: nepravidelná přeprava osob – přeprava, která je „zajišťována na přímou objednávku, při níž je pronajímána zpravidla celá kapacita letadla, které je provozováno v časech a na tratích specificky dohodnutých s objednatelem. U nepravidelné dopravy se v zásadě jedná o přepravu velkých skupin cestujících, které letí do stejného místa určení a dostatečně využijí kapacitu nasazeného letadla. Nepravidelná přeprava cestujících je zvláště využívána cestovními kancelářemi k přepravě cestujících do turistických středisek nebo jinými organizacemi, které jsou schopny zabezpečit dostatečný počet cestujících.“ (Pruša et al., 2002, 11)

častá vertikální integrace s touroperátory: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě častá vertikální integrace s touroperátory: internalizace transakčních nákladů (???) Německo – TUI (27 %), C&N (23 %), LTU (20 %) TUIfly, LTU – cca 70 až 90 % letů pro své touoperátory spojení center v bohatých, severněji položených evropských státech (DE, UK, SE) s destinacemi masového turismu (Středomoří, Kanárské ostrovy, Karibik, Maledivy, Thajsko, …) dekoncentrované sítě, často II. letiště a města, v noci silná konkurence ze strany LCCs (???)

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

non-ECAA aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 58 164 sedadel dominance dálkových tras, r. 1990 a 95 – využívání V. letové svobody (Pan Am, Delta Air Lines, TWA – lety PRG/BUD/WAW – FRA/VIE apod.) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě