Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Geografie letecké dopravy ve střední Evropě letecká doprava – úvod: faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???): specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???): kde doposud došlo k deregulaci (???) aeromobilita (???) typy aerolinií (???) r. 1950 – 2010
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
Typy aerolinií a vývoj ve střední Evropě Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Typy aerolinií a vývoj ve střední Evropě obtížnost klasifikací aerolinií: specifická strategie každého dopravce mnoho hledisek a přístupů: top-down postupy – hledání podobností s pomocí dat o přepravních výkonech, koncentraci/dekoncentraci sítě, příjmech, …) bottom-up postupy – intuitivnější přístupy s kritérii jako např. (ne-)využívání hubů, orientace na sekundární a terciární města, orientace na určité tržní niky, … mnoho výsledných klasifikací
nejčastěji čtyři základní kategorie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě nejčastěji čtyři základní kategorie: síťové aerolinie (národní, klasické, tradiční, vlajkové, poskytující plné služby, …): KLM, Air France, British Airways, bmi, Lufthansa, ČSA, LOT, … nízkonákladové aerolinie (nízkorozpočtové, no-frills, …): Ryanair, easyJet, bmibaby, Wizzair, SmartWings, … regionální aerolinie: Air Berlin, Lufthansa Cityline, Tyrolean Airways, Eurolot, … charterové aerolinie: Hapag Loyd, Condor Flugdienst, LTU, Travel Service, …
síťové aerolinie: znaky: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě síťové aerolinie: znaky: spíše koncentrované radiálně orientované sítě → hub-and-spoke (prostorová a časová koncentrace, přestupy): vysoká hodnota nepřímé konektivity integrace geografických úrovní (typy hubů, např. hinterland hub) tržní dominance na domácím letišti segmentovaná paluba letadla – několik tříd: economy, business, first class další přechodné kategorie
KLM, Amsterdam Schiphol – wave-system Dopravní systémy Geografie letecké dopravy KLM, Amsterdam Schiphol – wave-system
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy
cenová diskriminace (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě cenová diskriminace (???)
členství v aliancích (???) věrnostní programy … Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě cenová diskriminace členství v aliancích (???) věrnostní programy …
síťové aerolinie v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě síťové aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 439 505 sedadel VI. 2009 – 1 064 968 sedadel komplexní a geograficky stabilní nabídka
nízkonákladové aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě nízkonákladové aerolinie: Southwest Airlines (USA, Texas) znaky: tlak na nízkou cenu letenek: nárůst výkonů a produktivity + redukce nákladů řada strategií: ultra low-costy – low-costy – semi low-costy spíše méně koncentrované sítě → point-to-point: ale zdaleka ne čisté poit-to-point sítě preference specifických tržních nik: II. letiště v I. městech (???) II. a III. města (airline-pushed routes) letní prázdninové destinace
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
ddd Pramen: Reynolds-Feighan (2010) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě ddd Pramen: Reynolds-Feighan (2010)
low-costy v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě low-costy v CZ, SK, PL a HU: VI. 2000 – 8 880 sedadel (společnost GO, jen 1 linka) VI. 2009 – 813 216 sedadel rychlá expanze, orientace na spojení s Londýnem a dalšími místy na britských ostrovech, pomalé zahušťování tras do zbytku Evropy
regionální aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě regionální aerolinie: znaky: vnitřně heterogenní skupina, často zbytková kategorie – společnosti, které nelze zařadit jinam obsluha geograficky menších trhů (ostrovy, periferie, …) obsluha tras s menší poptávkou cestujících: vzájemné přímé spojení menších měst zapojení menších měst do sítí síťových dopravců (hub-feeder) nezávislé společnosti společnosti těsně spolupracující s příslušnou síťovou aerolinií: např. Tyrolean Airways, Eurolot, Lufthansa Cityline pozná to cestující (???)
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě různorodost prostorových strategií: dekoncentrované × mírně koncentrované × silně koncentrované sítě mini-hub proč je pro síťovou aerolinii výhodné spolupracovat s regionálním dopravcem: pokles nákladů (???) vzestup flexibility (???)
regionální aerolinie v CZ, SK, PL a HU: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě regionální aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 399 sedadel VI. 2009 – 252 024 sedadel expanze, orientace spíše na kratší trasy (DE, AT, PL,)
charterové aerolinie: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě charterové aerolinie: znaky: nepravidelná přeprava osob – přeprava, která je „zajišťována na přímou objednávku, při níž je pronajímána zpravidla celá kapacita letadla, které je provozováno v časech a na tratích specificky dohodnutých s objednatelem. U nepravidelné dopravy se v zásadě jedná o přepravu velkých skupin cestujících, které letí do stejného místa určení a dostatečně využijí kapacitu nasazeného letadla. Nepravidelná přeprava cestujících je zvláště využívána cestovními kancelářemi k přepravě cestujících do turistických středisek nebo jinými organizacemi, které jsou schopny zabezpečit dostatečný počet cestujících.“ (Pruša et al., 2002, 11)
častá vertikální integrace s touroperátory: Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě častá vertikální integrace s touroperátory: internalizace transakčních nákladů (???) Německo – TUI (27 %), C&N (23 %), LTU (20 %) TUIfly, LTU – cca 70 až 90 % letů pro své touoperátory spojení center v bohatých, severněji položených evropských státech (DE, UK, SE) s destinacemi masového turismu (Středomoří, Kanárské ostrovy, Karibik, Maledivy, Thajsko, …) dekoncentrované sítě, často II. letiště a města, v noci silná konkurence ze strany LCCs (???)
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě
non-ECAA aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI. 1990 – 58 164 sedadel dominance dálkových tras, r. 1990 a 95 – využívání V. letové svobody (Pan Am, Delta Air Lines, TWA – lety PRG/BUD/WAW – FRA/VIE apod.) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě