Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
Biologie rostlin rostlinné orgány.
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech PLETIVO = soubor buněk stejného tvaru, stavby a funkce.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ROSTLINNÁ PLETIVA.
Digitalizace výuky Příjemce
Vegetativní orgány rostlin
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
BOTASKA – botanika s kamerou CZ.1.07/2.2.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
Rostlinné orgány KOŘEN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
Diana Šťastná Gymnázium Židlochovice Oktáva, cvičení z biologie
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Stavba rostlinného těla
Anatomie rostlinných orgánů
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Pletiva a tkáně Petra Jůzlová.
Botanika.
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Kořen Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Rostlinné orgány vytvořily se při přechodu rostlin na souš orgán – část rostliny, která tvoří samostatný celek a vykonává specifické fyziologické funkce 2 typy orgánů cévnatých rostlin: orgány vegetativní – zabezpečují život rostliny - kořen, stonek, listy orgány generativní = reprodukční – tvoří pohlavní buňky a umožňují rozmnožování a udržení druhu - květ, semeno, plod

Kořen (radix) jedná se většinou o podzemní orgán nikdy nemá listy má neomezený růst do délky je nepravidelně větvený jeho pletiva neobsahují chlorofyl

Funkce kořene upevňuje rostlinu v půdě nasává a dopravuje roztoky minerálních látek produkuje významné látky (aminokyseliny, alkaloidy, růstové regulátory) shromažďuje zásobní látky slouží k vegetativnímu rozmnožování zprostředkovává symbiózu nebo parazitování na jiné rostlině

při klíčení semen se objevuje jako první kořínek – roste dolů a je základem hlavního = primárního kořene - později z něho vyrůstají kořeny postranní kořenový systém = soubor všech kořenů allorhizie – kořenový systém tvořený hlavním kořenem a kořeny postranními, většina nahosemenných a dvouděložné rostliny homorhizie = kořenová soustava svazčitá – hlavní kořen zastavuje růst a jeho funkci přebírají kořeny náhradní = adventivní, u jednoděložných rostlin náhradní kořeny vznikají i na stoncích a listech – napomáhají vegetativnímu rozmnožování

Typy kořenové soustavy allorhizie homorhizie 1 2

Tvar kořene vláknitý (u klíčících rostlin) válcovitý (křen) vřetenovitý (mrkev) řepovitý (řepa) srdcovitý (buk) 3

pokožka (rhizodermis) Podélný řez kořenem svazky cévní zóna absorpční kořenové vlášení pokožka (rhizodermis) zóna prodlužovací meristém zóna dělivá čepička (kalyptra) 4

Podélný řez kořenem vzrostný vrchol s kořenovou čepičkou – buňky se intenzivně dělí, kořenová čepička chrání vrchol kořenu, tvoří ji parenchymatické buňky, vnější buňky slizovatějí - usnadňují pronikání půdou pásmo prodlužovací – buňky se prodlužují, počet buněk se prakticky nemění, zde vzniká primární lýko a později primární dřevo pásmo absorpční – intenzivní nasávání roztoků – kořenové vlásky pásmo větvení – plně vyvinutá trvalá pletiva

Příčný řez kořenem primární kůra rhizodermis dřevo endodermis lýko pericykl dřeň 5 kambium

Vnitřní stavba kořene Prvotní (primární) stavba kořene (kořen, který druhotně netloustne) pokožka (rhizodermis) – jednovrstevná, bez kutikuly, bez průduchů, kořenové vlásky – vychlípení pokožkových buněk prvotní (primární kůra) – tvořená parenchymem, 3 vrstvy – vnější, střední, vnitřní (endodermis) – usměrňuje pohyb nasávaných roztoků minerálních látek střední válec – je oddělen pericyklem od primární kůry – zakládají se v něm postranní kořeny, uvnitř středního válce je paprsčitý cévní svazek a dřeň

Vnitřní stavba kořene Druhotná (sekundární) stavba kořene (u druhotně tloustnoucích kořenů) kořeny nahosemenných a většiny dvouděložných rostlin druhotně tloustnou činností kambia kambium se zakládá mezi primárním dřevem a primárním lýkem, odděluje směrem dovnitř sekundární dřevo a směrem ven sekundární lýko

Přeměny (metamorfózy) kořene kořenové hlízy – zásobní funkce (jiřina, orsej, vstavač) dužnaté kořeny a bulvy – zásobní funkce, na jejich stavbě se podílí i stonek (mrkev, petržel, křen, celer, řepa, ředkev) vzdušné kořeny – přijímají vzdušnou vlhkost, u tropických a subtropických rostlin (Monstera)

Dužnaté kořeny a bulvy 6 9 8 7 10

Vzdušné kořeny - Monstera 11

Přeměny (metamorfózy) kořene dýchací kořeny – u bažinných rostlin, vyčnívají nad povrch půdy, umožňují výměnu plynů (tisovec, mangrovové porosty) stahovací kořeny – u mnoha druhů s cibulemi, mají schopnost se silně zkracovat a tím vtahují rostlinu do půdy (tulipán) chůdovité kořeny – z kmene nad půdou, zvyšují stabilitu (mangrovník, kukuřice, horské smrky)

Chůdovité kořeny - kukuřice 12 13

Přeměny (metamorfózy) kořene asimilační kořeny – obsahují chloroplasty, asimilují za chybějící listy (kotvice, tropické orchideje) příčepivé kořeny – krátké kořínky na stonku, přidržují rostlinu na opoře (břečťan) kořeny parazitů – přizpůsobeny k odebírání živin z těla hostitele, haustoria – savé orgány pronikající k cévním svazkům hostitele, poloparazité (jmelí), nezelení parazité (kokotice)

Příčepivé kořeny - břečťan 14

Kořeny poloparazitů - jmelí 15

Hospodářský význam kořene zelenina krmivo (řepa) surovina pro průmysl (cukrová řepa) výroba léčiv (andělika) zpevnění svahů nebo hrází rybníků, …

Použitá literatura Kincl, L.; Kincl, M.; Jakrlová, J.: Biologie rostlin. Praha, Fortuna 1993. Kubát, K. a kol.: Botanika. Praha, Scientia 1998. Hančová, H.; Vlková, M.: Biologie I. v kostce. Praha, Fragment 2007. Jelínek, J.; Zicháček, V.: Biologie pro gymnázia. Olomouc, Nakladatelství Olomouc 1998. Bumerl, J. a kol.: Biologie 1 pro střední odborné školy. Praha, SPN 1997. Větvička, V.: Stromy. Praha, Aventinum 2004. Průša, D. a kol.: Chráněné rostliny České a Slovenské republiky. Brno, Computer Press, 2005. Rosypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha, Scientia 2003. Benešová, M. a kol.: Odmaturuj z biologie. Brno, Didaktis 2003.

Obrázky a fotografie Obrázky č. 1 – 5 – autorka Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz Fotografie č. 6 – 15 – autorka Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz