Ústava ČR a politická soutěž

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Demokracie Občanská výchova.
Excel Opakování 2 Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Stát Občanská výchova.
Česká republika Demokratický stát.
Současné státy Občanská výchova.
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Hygiena práce s osobním počítačem
Úprava a užití screenshotu Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Historické státy Občanská výchova.
Ústava ČR VY_32_INOVACE_ 10 - Ústava Čr.
Volíme ve třídě Občanská výchova. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Politický systém ČR Občanská výchova.
Příloha u Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Textový editor opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Hardware opakování Výpočetní technika.
TEST 17. POLITOLOGIE
Druhy států Občanská výchova.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Založení účtu na Google.com Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Volby a volební právo Občanská výchova.
Software opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Poučení o bezpečnosti v učebně výpočetní techniky
Události Aktuality Občanská výchova.
Všeobecná deklarace lidských práv
Znaky státu Občanská výchova.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Ústava ČR Pavel Šuranský.
Diktatura Občanská výchova.
Státoprávní teorie Občanská výchova. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Státní symboly Občanská výchova.
Píšeme Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Soudy Občanská výchova.
Státní symboly Petr Machala.
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
ÚSTAVA.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Ústava
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Občanská práva a povinnosti
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanská práva a povinnosti
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STÁTNÍ SYMBOLY ČR VY_32_INOVACE_F20
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Ústava ČR a politická soutěž Občanská výchova

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice jméno autora Mgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT předmět Občanská výchova pořadové číslo DUM 15

Anotace Prezentace seznamuje se základním zákonem našeho státu, Ústavou České republiky. Shrnuje jednotlivé její části a odkazuje na jejich naplňování v politickém životě země. Autor Mgr. Petr Jonáš Očekávaný výstup Žák chápe význam Ústavy České republiky jako normy nejvyšší právní síly a dokáže uvádět oblasti politiky, jichž se dotýká. Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let

Ústava České republiky ÚSTAVNÍ ZÁKON České národní rady ze dne 16. prosince 1992 ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY Česká národní rada se usnesla na tomto ústavním zákoně:

PREAMBULE My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky

Úkoly Jakých tradic se Ústava České republiky dovolává? Které národy jsou v Preambuli zmíněny? Jaký by měl být občan naší republiky? Do jaké společnosti se ústavou hlásíme?

HLAVA PRVNÍ ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ Čl. 1 (1) Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. (2) Česká republika dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva.

Úkoly V hlavě první jsou zmíněny tři pilíře demokracie, víš, kde? Víš, co obsahuje Listina základních práv a svobod?

Demokratické principy Čl. 2 (1) Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. (2) Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo. (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 3 Součástí ústavního pořádku České republiky je Listina základních práv a svobod.

Úkoly Ukaž na body, které charakterizují politický systém. Zjisti, jak snadné je ústavní zákon změnit. Obsahuje ústava i ekologickou problematiku?

Čl. 4 Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci. Čl. 5 Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů. Čl. 6 Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny dbá ochrany menšin. Čl. 7 Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. Čl. 8 Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Čl. 9 (1) Ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony. (2) Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná. (3) Výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění nebo ohrožení základů demokratického státu.

Čl. 10 Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva. Čl. 10a (1) Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci. (2) K ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v odstavci 1 je třeba souhlasu Parlamentu, nestanoví-li ústavní zákon, že k ratifikaci je třeba souhlasu daného v referendu. Čl. 10b (1) Vláda pravidelně a předem informuje Parlament o otázkách souvisejících se závazky vyplývajícími z členství České republiky v mezinárodní organizaci nebo instituci uvedené v čl. 10a. (2) Komory Parlamentu se vyjadřují k připravovaným rozhodnutím takové mezinárodní organizace nebo instituce způsobem, který stanoví jejich jednací řády. (3) Zákon o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek, může svěřit výkon působnosti komor podle odstavce 2 společnému orgánu komor.

Čl. 11 Území České republiky tvoří nedílný celek, jehož státní hranice mohou být měněny jen ústavním zákonem. Čl. 12 (1) Nabývání a pozbývání státního občanství České republiky stanoví zákon. (2) Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství. Čl. 13 Hlavním městem České republiky je Praha. Čl. 14 (1) Státními symboly České republiky jsou velký a malý státní znak, státní barvy, státní vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní hymna. (2) Státní symboly a jejich používání upraví zákon.

Zdroje DUDÁK, Vladislav, Petr HOLČÁK a Richard MAREDA. Občanská výchova pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 173 s. ISBN 80-723-5122-2 Ústava České republiky, online, dostupné na Zakonyprolidi.cz Všechny ostatní objekty použité k vytvoření materiálu jsou součástí SMART Notebook, ActivInspire, MS Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.

Děkuji za pozornost 