jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět Dějepis pořadové číslo DUM41
Anotace Prezentace stručně přibližuje přírodní podmínky, život, kulturu a vzdělanost v Indii. AutorMgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivitykombinovaná Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let
Indie Nachází se na poloostrově Přední Indie, zemi obklopují hory a moře, je oddělena od okolního světa. Pohoří Himaláj, indické řeky Ganga, Indus a Brahmaputra. Vhodné podmínky pro zemědělství a říční dopravu. Znalost zemědělství se do Indie dostala z Mezopotámie.
Pěstovali obilí, sezam, bavlnu, rýži a luštěniny. Chovali koně, ovce a hovězí dobytek. Kráva se stala pro svou užitečnost posvátnou. Vyspělá města se v Indii objevila už ve 3.tisíciletí př.n.l. Byla budována podle jednotného plánu, měla pravoúhlé ulice, dělila se na dvě části – hrad a podhradí. Kolem r.1500 př.n.l. byl vývoj měst přerušen vpádem árijských kmenů, které si podmanily domorodé obyvatelstvo. Ve 4.století př.n.l. se do Indie dostal makedonský král Alexandr Makedonský, který otevřel obchodní cesty z Indie na západ. Obchodovalo se s indickými látkami a drahokamy. Po odchodu Alexandrových vojsk vznikla v Indii velká říše.
Nejvýznamnější král byl Ašók – moudrý panovník, budoval nemocnice nejen pro lidi, nechal sázet léčivé rostliny, ovocné stromy, byly kopány studně, říši řídil přesnými zákony, podporoval stavební činnost. Svoje výnosy nechal tesat do sloupů zdobených lvy (rozmístěny po celé říši). Indická říše zaniká až v 6.století pod tlakem Hunů.
Kultura a vzdělanost v Indii Náboženství Nejrozšířenějším náboženstvím = hinduismus = uctívá mnoho bohů. Brahma – stvořitel Višna – udržovatel Šiva – ničitel a znovustvořitel Dalším typem náboženství = buddhismus = cílem je odvrátit se od pozemského světa, dosáhnout stavu blaženosti.
Písmo – hláskové, sanskrt – literární jazyk indického písemnictví
Védy – nejstarší literární památky Matematika – provedli výpočet Ludolfova čísla ( 3,1416), uměli pracovat s trojúhelníkem tak, že na něm aplikovali i Pythagorovu větu. Vyspělé lékařství – prováděli náročné plastické operace, transplantace kůže, uměli odoperovat oční zákal, měli vyspělé porodnictví (císařský řez) Výpočet délky slunečního roku, dále přišli s myšlenkou, že Země se otáčí kolem své osy a na zatmění Slunce má vliv poloha Měsíce Váhové systémy – vážení se stalo zcela běžnou záležitostí Šachy – asi v 1.tisíciletí př.n.l. Indové objevili šachy, které se hrají dodnes
Kanalizace – v Mohendžo-dáru byl vybudován první kanalizační systém na světě, v domech měli koupelny i záchody. Špinavá voda a splašky vytékaly z domů do kanálů, které vedly pod ulicemi. Pravidelně od sebe Indové postavili poklopy, které uzavíraly šachty, a tam se čističi protahovali a museli vniknout do kanálů a odstranit ucpaná místa. Kanalizace končila mimo město. Mohendžo-dáro bylo největší město, město bylo vybaveno složitými kanalizačními sítěmi, téměř každý dům měl oddělenou místnost ke koupání. Hedvábná cesta byla sítí stezek, silnic a karavanních cest, spojovala Západ Evropy s Dálným východem. Po cestě putovaly karavany perských, arabských a čínských kupců s exkluzivním zbožím (hedvábí, sklo, víno, drakokamy, vzácní koně).
Zdroje: Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha Jak se žilo ve starověku, P. Augusta a F. Honzák, Albatros 1986 Ilustrované dějiny světa, Starověk, Fragment, 2007