Arabská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Pohádky tisíce a jedné noci charakteristika.
Advertisements

Mekka a medina Hudba.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Občanská výchova 7. ročník
AFRICKÉ REGIONY Státy severní Afriky KONEC
Náboženská literatura
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Islám Arabové.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
5 Perská a hebrejská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Islám Arabská říše.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Světová náboženství – islám
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Syropalestina.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_465.
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Arabové a Turci, islám uč
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Arabská říše 7. ročník.
Islámské umění.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Islámská kaligrafie Veronika Dvořáková. Kaligrafie Pochází z řeckého slova kallos - krása a slova grafos - psaní Jedná se tedy o krásnopis, umění krasopisu.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
kaligrafie architektura vitráže arabesky Ká´ba v Mekce představuje počátek islámské architektury je pokračování předislámské architektury Po smrti Muhammada.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
ISLÁM.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanství a středověká Evropa
Digitální učební materiál
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Téma (název prezentace)
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Arabská říše.
Arabové a islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Arabská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Semitské kmeny žijící na Arabském poloostrově sjednotil Muhammad, položil tak základy velké arabské říše.

Islám zakazuje zobrazovat Alláha i jeho proroka, na obrázku není vidět Mohamedovu tvář.

v roce 732 zastavil Karel Martel v bitvě u Poitiers. Muslimové se dostali až na Sicílii a Pyrenejský poloostrov a hrozilo, že postoupí dál. Naštěstí je v roce 732 zastavil Karel Martel v bitvě u Poitiers. Z dnešního Španělska ovšem byli muslimové vytlačeni až v roce 1492. Mezitím se papež rozhodl osvobodit od těchto „barbarů" Svatou zemi (Jeruzalém s Božím hrobem), ale křížové výpravy byly nakonec neúspěšné. Córdobský chalífát

Mešita = svatyně stoupenců islámu Architektura Mešita Lady zaynab, Sýrie Mešita = svatyně stoupenců islámu

Minaret = vysoká štíhlá věž s balkónovým ochozem Dvojice minaretů mešity v egyptském Asuánu

Islám Islám je monoteistické náboženství. Muslimové věří v jediného boha – Alláha, Muhammad je považován za jeho posla, prostřednictvím kterého byl Arabům seslán Korán. Hlavní požadavky kladené na věřící jsou pravidelné modlitby (5x denně), almužna (vlastně náboženská daň), třicetidenní půst a četba Koránu v měsíci ramadánu, pouť do Mekky k posvátné Kaabě, zákaz lichvy a požívání alkoholu a vepřového masa. Islám povoluje mnohoženství(4 ženy).

Hadždž Hadždž je největší každoroční pouť na světě a jeden z pěti islámských pilířů neboli povinností.

Kaaba zahalená černým brokátem (kiswa) v době hadždže Je to zděná stavba 15 m vysoká, 10 m široká a 12 m dlouhá. Její název pochází z arabského výrazu pro krychli. Je přikrytá hedvábnými černými látkami, které se každý rok mění. Uprostřed Ka‘by se nachází posvátný černý kámen, který je údajně meteoritického původu.

Muslimské představy o posmrtném životě vycházejí z Bible Muslimské představy o posmrtném životě vycházejí z Bible. Když nastane konec světa a následné vzkříšení, dostanou se lidé buď do ráje (džanna), nebo do pekla (džahannam). Pokud se drželi správné víry a konali dobré skutky, čeká je odměna v rajské zahradě, kde protéká také řeka vína, mohou hledět na tvář boží, nikdo nikoho nepomlouvá ani nevede prázdné řeči atd. Sporným bodem je víra, že do ráje se dostane muslim, který zemře ve svaté válce (džihád) při šíření islámu.

Korán (7. stol. n. l.) Korán (Přednášení) je posvátnou knihou muslimů. Tvoří ho 114 súr (kapitol), které pronesl prorok Muhammad v posledních 20 letech svého života. Jeho stoupenci si súry zapsali nebo zapamatovali a 20 let po Muhammadově smrti je uspořádali do závazného textu, který už dále neměnili. Korán je tedy jedno z mála náboženských děl, jehož autorem byl jediný člověk a které bylo sepsáno bezprostředně po smrti svého tvůrce.

Muhammad znal některé biblické příběhy a záměrně je v Koránu použil, aby ukázal, že navazuje na židovské proroky i Ježíše. Vystupuje zde Mojžíš, Abraham, David, Šalomoun, Goliáš, Job, Jonáš, Josef a další starozákonní postavy. Z nadpřirozených bytostí tu kromě andělů (Gabriel) a satanů můžeme narazit i na arabské džiny. Zvláštní postavení má v Koránu Ježíš. Muhammad sice uznává, že byl prorokem, ale popírá jeho božství. Všechny převzaté příběhy mají ilustrovat Alláhovu všemohoucnost nebo mají být zdrojem mravního ponaučení.

Strana Koránu ze 7. století První strana Koránu

Rukopis Koránu z 9. století

Rukopis Koránu z 11. století

Korán dnešní

Jazyk a písmo Arabština patří mezi semitské jazyky, je tedy příbuzná s hebrejštinou. Arabské písmo vzniklo z písma aramejského, ale bylo značně nedokonalé, protože nemělo znaky pro některé samohlásky a pro více souhlásek používalo pouze jeden znak. Až v 8. stol. n. l. se podařilo tyto nedostatky napravit. I tak ale existuje sedm povolených různočtení Koránu. Nejvíce respektované je kanonické egyptské vydání z roku 1923, které vzniklo na půdě káhirské univerzity al-Azahar. Korán zakazuje zobrazovat Alláha i Muhammada. Muslimové proto používají jako dekorativní výzdobu v mešitách ozdobné písmo a stylizovanými nápisy zdobí i předměty běžné denní potřeby (talíře). Tyto kaligrafie většinou obsahují jméno Alláhovo nebo citáty z Koránu. Arabové píší zprava doleva.

Ukázka arabského textu: Překlad: Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Jsou obdařeni rozumem a svědomím a měli by se jeden ke druhému chovat v duchu bratrství. (První článek z Listiny základních lidských práv a svobod.)

Kachel s úryvkem z Koránu Chvalozpěv na Alláha v podobě bárky Islámské vyznání víry (Není boha kromě Alláha a Muhammad je Posel Boží) v podobě minaretů.

Kaligrafický podpis Kaligrafické nápisy

její definitivní podoba se ustálila až v 15. století Tisíc a jedna noc žánrově i časově nesourodá sbírka pohádek, bajek, pověstí, legend, románů, anekdot a mravoučných historek její definitivní podoba se ustálila až v 15. století Arabský rukopis sbírky Tisíc a jedna noc.

Alibaba a čtyřicet loupežníků, Aladinova lampa, Sindibád. Král Šahrijár a jeho žena Šahrazád, která mu vypráví příběhy. Mezi nejznámější patří: Alibaba a čtyřicet loupežníků, Aladinova lampa, Sindibád. Král Šahriján se rozhodl, že každou svou manželku ihned po svatební noci popraví. Po třech letech si vezme za ženu vezírovu dceru Šahrazád, která mu začne vyprávět zajímavý příběh. Důvtipná Šahrazád ale skončí v nejlepším a napjatý král nechce přijít o zajímavé rozuzlení, a proto ji nechá žít. Další noc se vše opakuje. Šahrazád předchozí příběh dokončí, ale z vypravování vyplyne další zajímavá zápletka. Šahriján už se nemůže dočkat nové noci, a tak Šahrazád přežije další týdny, měsíce a roky, až král své nesmyslné nařízení konečně zruší.

Arabská literatura Seznam použitých pramenů: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. Didaktis, Brna 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O. K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury. Abeceda, o. s., Most Sochrová, Marie: Literatura v kostce pro střední školy, FRAGMENT. Havlíčkův Brod 1995 Soukal, Josef: Přehled dějin literatury 1. SPN, Praha 2006 http://en.wikipedia.org/ http://de.wikipedia.org/ http://www.lingvistika.mysteria.cz/ http://www.islamicfinder.org/gallery/