DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
ASIE – OBYVATELSTVO A HOSPODÁŘSTVÍ
V současném světě – 2 názory na svět
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Diversita lidské populace II
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
• Náboženství, náboženské složení
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Náboženská mapa současného světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název Obyvatelstvo – pohlavní, věková a náboženská struktura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE NÁBOŽENSTVÍ
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Náboženská mapa současného světa
Rozšíření náboženství ve světě
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Západní náboženství.
Islámské umění.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Z7_OBYVATELSTVO ASIE TÉMA: Obyvatelstvo Asie Obyvatelstvo.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Nejlidnatější světadíl
Náboženství a fanatismus
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Náboženství a civilizační sféry Označení DUMU VY_32_INOVACE_858 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 7. 12. 2013 Anotace Výkladová část ke kapitole náboženství, dává přehled o obyvatelstvu, definuje základní pojmy a popisuje proces tvorby jednotlivých civilizačních sfér , lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Náboženská rozmanitost Civilizační sféry

Náboženství Společné představy o světě a vesmíru, způsob chování, životní styl, uznávané hodnoty, kulturní tradice Ovlivňuje život obyvatel, kulturní, politické a ekonomické aspekty ovlivnilo rozdělení světa – geokulturní makroregiony

b) monoteistická – uznávají jednoho boha – křesťanství, islám Náboženství 1. podle rozšíření a) etnická náboženství – náboženství typické pro určité etnikum (judaismus, hinduismus, animismus) světová náboženství – křesťanství, islám, buddhismus – rozšířila se bez ohledu na národ 2. podle počtu uznávaných bohů a) polyteistická – uznávají více bohů – dnes hinduismus, staré Řecko, Řím b) monoteistická – uznávají jednoho boha – křesťanství, islám

Hlavní světová náboženství Křesťanství 33 % obyvatelstva Islám 20 % Hinduismus 13 % 4. Budhismus 6 % 5. Čínská národní náboženství 6 % 6. Domorodé kmenové 4 % 7. Nová náboženství 2 % 8. Ateisté 14 %

Obr. č. 1 – Světová náboženství

Křesťanství - nejrozšířenější svět. Náboženství základní kniha (učení) = Bible – Starý a Nový zákon převzali ze židovských posvátných knih – víra v 1 Boha – ve 3 podobách původní spisy o životě Ježíše a jeho následovníků – evangélia – Matoušovo, Janovo, Markovo, Lukášovo Základní morální a etické zásady : = Desatero – etická norma pro život křesťanů - Křesťanské svátky - Svátky – vánoce, velikonoce, Nanebevstoupení Páně, Svatodušní svátky,… - Posvátná místa – Vatikán, Betlém, Lurdy

Hlavní směry + rozmístění 1. katolíkové (59 %) – papež + kněží – jižní a střední Evropa, Jižní Amerika, Filipíny 2. pravoslavní (12 %) – patriarchové, metropolité – Rusko, Balkánský poloostrov 3. protestanti (29 %) – pastoři – Benelux, Sev. Amerika, jih Afriky, Austrálie

Islám - věřící = muslimové - víra v jediného boha – Alláha - vznik - prorok Mohamed – 16. 7. 622 odešel z Mekky do Mediny a tento den = začátek muslim. letopočtu ZNAKY - zákaz – požívání vepřového masa, alkoholu, věnovat se lichvě, hrát hazardní hry, tvořit obrazy (zobrazovat lidské postavy) povinnosti muslimů - vyznání víry každý den, modlitba – 5 x denně, povinná almužna, dodržovat ramadán (postní měsíc), 1x za život - pouť do Mekky Dnes – velký politický vliv – státní náboženství mnoha arabských zemí Džihád = svatá válka – boj proti jiným náboženstvím

Hlavní směry a centra 1. sunnismus – sunnité – umírněný směr 2. šíismus – extrémisté – islámští fundamentalisté – = hrozba terorismu Centra + oblasti rozšíření: arabské – sev. Afrika, Blízký Východ turkické – Turecko, střední Asie perské - Irán indoárijské – Afghánistán, Pákistán, Bangladéš indomalajské – Indonésie, Malajsie Podíl ateistů v islámských státech je min! Neprošel reformami – na úrovni feudalismu !!

Hinduismus Znaky: - věří v převtělování – reinkarnaci duše - nejstarší - 3000 let staré + nemá tendenci se šířit - hinduistou se člověk narodí - složité učení – spousta dílčích škol Znaky: - věří v převtělování – reinkarnaci duše - nejvyšší cíl – duše se vymaní z koloběhu života – mimo prostor a čas = NIRVANA uctívá se více bohů, ale i jen jeden bůh (Brahma – bůh tvořící, Višnu – udržovací, Krišna, Ganéša - má sloní hlavu) Společnost - rozdělena do kast – jsou sociálně neprostupné (je významné pro převtělování) základní kasty jsou – kněží, válečníci, rolníci a řemeslníci – bez kast jsou chudí lidé

zakazuje násilí, ubližování všem živým tvorům zakazuje násilí, ubližování všem živým tvorům i zvířatům (kráva – posvátné zvíře) - oddanost bohům a moudrosti – velký význam vzdělání - rozšíření - politicky - jen státy Indie a Nepál + jako minoritní náboženství v okolních státech = nevýznamné

Buddhismus Vznik v 6. st. př.n.l. - zakladatel – indický princ Sídhárta Gautáma - odvrátil se od života v blahobytu, radikálně změnil svůj život – dosáhl osvícení a stal se buddhou !! Původně odmítá boha – spíše filozofický směr – uznává 4 vznešené pravdy – - život je utrpením - utrpení je výsledkem touhy po životě - odstranit utrpení je možné utlumením všech tužeb - utlumení touhy lze dosáhnout „vznešenou cestou“ = správné rozhodování, řeč bez hrubostí a lží, jednání odmítající zabíjení a násilí, krádeže a jiné špatné skutky --- touha vyhledávat jen dobro meditovat o pocitech, představách – cesta ke spáse

– velmi tolerantní, nebrání technickému pokroku Oblasti rozšíření: JV Asie – Thajsko, Barma, Vietnam, Bhútán + šíření na sever – Mongolsko na východ – Japonsko na západ – Zadní Indie Školy buddhismu (např.) lamaismus – tibetský buddhismus b) Taoismus + konfucionismus – Čína c) Šintoismus - Japonsko d) Zen buddhismus – v Číně, Japonsku, JV Asii

Civilizační sféry = geokulturní makroregiony Výsledek působení převažujícího náboženství v dané oblasti – ovlivnilo představy o životě a vesmíru, kulturní tradice, způsob chování a životní styl --- ovlivní i stupeň rozvoje ekonomiky --- vznikají „odlišné“ civilizace = civilizační sféry = přirozené makroregiony na mapě – překrývají se, hranice se postupně mění

Obr. č. 2 – Civilizační sféry

Hlavní civilizační sféry (11) - Evropská Severoamerická Postsovětská Latinskoamerická Orientální Černé afriky Čínská Indická Jihovýchodní Asie Oceánská Australská

Použitá literatura: Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového Hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 25 - 28 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd.TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 38 Obr. č. 2 - Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového Hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 25