Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Advertisements

Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Figury II Marcela Jurková.
Figury III Marcela Jurková.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
T R O P Y.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Transkript prezentace:

Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv

OBSAH 1. Opakování – pojem poetika 2. Jazykový plán uměleckého díla a jeho struktura 3. Slovník umělecké literatury 3.1. Přímá pojmenování 3.2. Nepřímá (obrazná) pojmenování 4. Syntaktické zobrazovací prostředky 5. Použitá literatura a zdroje

1. Opakování – pojem poetika = jedna z disciplín literární teorie, která se zabývá strukturou literárního díla Každé umělecké dílo má určitý OBSAH a FORMU. Můžeme ho zkoumat ze 3 hledisek (plánů): tematického kompozičního jazykového O tematickém a kompozičním plánu bylo pojednáno v DUM III/2-CJ1/1.17/Šv. Nyní se zaměříme na plán jazykový.

2. Jazykový plán uměleckého díla a jeho struktura Tento plán uměleckého díla se ještě blíže rozdělíme na následující kapitoly a podkapitoly: slovník umělecké literatury Přímá pojmenování Nepřímá (obrazná) pojmenování syntaktické zobrazovací prostředky zvuková stránka uměleckého díla Zvuková stránka uměleckého díla je hlavní tematická náplň DUM III/2- CJ1/3.18/Šv (Literární teorie II).

3. Slovník umělecké literatury Slovní zásoba umělecké literatury čerpá ze všech útvarů národního jazyka: Spisovný jazyk Hovorová čeština Nespisovný jazyk (obecná čeština, nářečí, slang, argot) 1. Formulujte na základě dosavadního studia, jak rozumíte těmto pojmům. 2. Uveďte ke každému útvaru národního jazyka příklady.

3.1. Přímá pojmenování = jazykové prostředky, které ovlivňují smyslovou názornost uměleckého obrazu 1) Epiteton (básnický přívlastek) = oživuje představu předmětu, zdůrazňuje některou vlastnost a vzbuzuje citový vztah k němu a) epiteton constans (epiteton stálé) – označuje stálou vlastnost: bílý sníh, šedý vlk, zlatá hvězdička b) epiteton ornans (epiteton zdobný) – označuje výjimečnou, neotřelou vlastnost: růžový večer, žhavý déšť 2) Paralelismus = druh přirovnání, dva přirovnávané jevy jsou položeny paralelně vedle sebe bez výslovného srovnání Častý umělecký prostředek slovanské lidové poezie.

Uměl jsem tahem tvoje ruce- holubici, zobající na psacím stroji (M Uměl jsem tahem tvoje ruce- holubici, zobající na psacím stroji (M. Florian) 3) Antiteze = tzv. přirovnání protikladem, častý umělecký prostředek slovanské lidové slovesnosti, skládá se ze třech částí Teze: odněkud kůň přijíždí Popření: on nevyjíždí Přirovnání: on větrem letí (F.L. Čelakovský)

3.2. Nepřímá (obrazná) pojmenování = tropy (z řečtiny tropos – obrat) = některý jev pojmenován nepřímo pomocí jiného jevu, který s ním má nějaký podobný znak Význam tropů: poznávací, emocionální, estetický, stylistický S pomocí tropů podněcuje autor čtenářovu obraznost, smyslovou názornost a prožívání obsahu. Tropy přispívají k účinnému působení umělecké literatury. Vžité tropy: pata hory, železná vůle, chytrá hlava (už u nich nepřímost pojmenování nepociťujeme) = součást běžné slovní zásoby

Metafora - přenesené pojmenování na základě vnější podobnosti: perly rosy, bledá tvář luny (K.H. Mácha) Metonymie - přenesené pojmenování na základě vnitřní souvislosti (věcné spojitosti): celé město klečelo (ve významu všichni lidé), posloucháme Mozarta (=jeho hudbu), čtu Čapka (=jeho texty) Personifikace (zosobnění) – z lat. persona = osoba, lidské vlastnosti a činy se přenášejí na neživé objekty: o lásce šeptal tichý mech (K.H. Mácha) Synekdocha - záměna výrazů, část se označí celkem nebo celek částí: žádat o ruku, pod otcovskou střechu Hyperbola - z řec. hyperbolé = nadsázka, zveličení výrazu: stokrát děkuji, tisíckrát vás líbám

6) Litotés – opak hyperboly, zjemnění výrazu, dva zápory místo kladného vyjádření: nemohu nepřiznat 7) Ironie – využití slov v opačném významu, často účel skrytého výsměchu: oslí uši právě dobře ke koruně sluší (K.H. Borovský) 8) Sarkasmus –zesílená ironie: a tak dostal Halfar místo (P. Bezruč) 9) Eufemismus – zjemnění výrazu: zesnul, odešel 10) Perifráze (opis) – vyjádření opisem pomocí typických znaků: až bude růst nade mnou tráva (P. Bezruč) 11) Oxymóron - spojení slov protichůdného významu, kontrast, zdánlivá nelogičnost: mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón (K. H. Mácha) 12) Alegorie (jinotaj) – utajení skutečného obsahu (bajka)

Určete typy obrazných/ neobrazných pojmenování. 1) Chodí jako živá mrtvola (K.H. Mácha) 2) A pestré kvítí na lukách přesladkou vůni dýše (V. Hálek) 3) Od všech z Vídně pozdravení, pan Bach je líbá, jsou-li prý zdráv? (K.H. Borovský) 4) Neplač, nenaříkej, vdovo, pěkná růže. (K. J. Erben) 5) Krásná jako kvítka na modranském džbánku je ta země… (J. Seifert) 6) A v létě tyčí se tu ta kukuřičná zrna (V. Nezval)

4. Syntaktické zobrazovací prostředky = figury- z lat. figura = tvar Zvláštní obraty větné stavby, které dodávají jazyku umělecké literatury záměrné výrazovosti. Zdůrazňují nějakou myšlenku. Vznikají pravidelným opakováním nějakého slova. 1. Anafora - opakování slova na začátku několika veršů: Tolik beden čaje, tolik kakaových bobů. (K. Biebl) 2. Epifora - opakování téhož slova na konci veršů: Co to máš na té tkaničce? Na krku na té tkaničce? (K.J. Erben)

3. Epanastrofa - opakování slova na konci a na začátku verše: Střela té se zaryla v bílá ňadra, v bílá ňadra prvního Tatařína. (F.L. Čelakovský) 4. Epizeuxis - opakování téhož slova ve jednom verši těsně po sobě: Okolo lesa pole lán, hoj jede, jede z lesa pán. (K.J. Erben) 5. Syntaktický paralelismus – opakování téže větné stavby: Má zlatá matičko, Má zlatá matičko, ožením se. neošidím. Můj zlatej synáčku, Můj zlatej synáčku, ošidíš se. vždyť to vidím.

6. Gradace (klimax) – stupňování významu: …smutek, stesk a úzkost z života a smrti. (V. Nezval) 7. Řečnická otázka – nevyžaduje odpověď, význam oznamovací: Kdo na moje místo, kdo zdvihne můj štít? (P. Bezruč) 8. Řečnické zvolání (apostrofa) – oslovení věci nebo nepřítomné osoby: Čechy krásné, Čechy mé … (F. Hrubín) 9. Inverze – změněný slovosled: Kachna se peřím zelenavým (A. Sova)

Určete typy figur. 1) Běží časy, běží, rok je jako hodina; … (K. J. Erben) 2) či by mělo deset roků čekat děvče Halfarovo? (P. Bezruč) 3) Jaký je to divný kraj, milý bože, divný kraj! (F. L. Čelakovský) 4) a nazván Volžanín, po vychování, po vychování u matky Volhy – (F. L. Čelakovský) 5) Každý, koho pouta tíží, každý, na nějž pýcha shlíží (J. V. Sládek)

5. Použitá literatura a zdroje Literatura I, Výklad, Scientia, Praha 2003 Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století, O. K. Soft, Vladimír Prokop Literatura v kostce pro střední školy, Fragment, Marie Sochrová Literatura pro 1. ročník středních škol, Didaktis www.wikipedia.cz

http://www. databazeknih http://www.databazeknih.cz/knihy/slovnik-literarni-teorie-78736 http://www.mistnikultura.cz/files/images/slovValN__re____.gif http://www.martinus.sk/data/tovar/_m/34/m34745.jpg http://www.kacur.cz/data/USR_001_OBRAZKY/7534.jpg http://www.muzeumbn.cz/user_data/zpravodajstvi/obrazky/Image/rejstri k/celakovsky_frantisek_ladislav.jpg http://www.antikvariat-sova.sk/knihy/e7157-small.jpg http://www.coramdeo.ro/dor-de-poezie http://reporti.net/kultura/piratske-radio-poezie-bude-v-praze-vysilat- machu http://leccos.com/index.php/clanky/havlicek-borovsky-karel http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/karel-jaromir-erben-200-vyroci- narozeni http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/frantisek-ladislav-celakovsky.html