Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_317 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Sandra Volková Předmět Hudební výchova Ročník 4. Datum vytvoření Anotace Prezentace je zaměřena na život a dílo Bohuslava Martinů. Součástí jsou také otázky prověřující pozornost žáků. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1890 Polička – 1959 Liestal, Švýcarsko
Narozen v Poličce ve věži chrámu sv. Jakuba. Na pražské konzervatoři studoval hru na housle, klavír a varhany. Jeho profesorem byl Josef Suk. Z konzervatoře nakonec odešel, jelikož nebyl považován za dost pilného a talentovaného žáka.
V roce 1923 odchází do Paříže. Před odchodem do Paříže nebyl zcela tak originálním a výrazným skladatelem. Martinů byl silně ovlivněn skladateli pařížské šestky a francouzskou hudbou, kterou považoval za jemnou, ušlechtilou a barevnou.
Kvůli 2. sv. válce musí v roce 1941 opustit Paříž a odchází do USA, kde získal místo učitele. Po 2. sv. válce se vrací zpět do Evropy a usazuje se ve Švýcarsku, kde nakonec umírá. Do Čech se již nevrátil.
U díla Bohuslava Martinů vždy existuje dilema, do jaké míry je skladatelem kosmopolitním a do jaké míry skladatelem českým. Jeho díla jsou velmi ovlivněna prostředím, ve kterém skládal, ale vždy do nich vnáší něco ze své národní podstaty. V obavě o osud českých vojáků například vznikla Polní mše a na památku Lidicím vzniká Památník Lidicím.
Half – time, Vřava Špalíček (balet) Hry o Marii (opera) Řecké pašije (opera) Kuchyňské revue (jazzový balet) Otvírání studánek (kantátový cyklus) Taras Bulba (rapsodie) 6 symfonií
V řecké vesnici se chystají pašijové hry. Největší napětí nastává při určování rolí Krista a Jidáše. Za soumraku do vesnice přijíždí uprchlíci a žádají vesničany o přijetí mezi sebe. Někteří vesničané využívají situace a prodávají jim základní potraviny za vysoké ceny. Vesnice se rozdělí na dva tábory – na ty, kteří chtějí pomoci, a na ty, kteří se staví proti uprchlíkům. Celý příběh končí tragicky, kdy je Kristus snažící se zachránit uprchlíky opět ukřižován.
Kde se narodil Bohuslav Martinů? Jak se jmenoval jeho profesor na konzervatoři? Ve kterých zemích Martinů působil? Vyjmenuj alespoň 3 díla B. Martinů. Jak se jmenuje opera zpracovávající umučení Ježíše Krista?
AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. JANSEN, Darek. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. WÖLK, Rüdiger. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: