SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Ivona Kratochvílová Z – BiO, 3. ročník
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Smyslová soustava.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
OKO Marcela Hanáková.
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Zrakový Analyzátory.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena vždy pro příjem a zpracování určitého podnětu Zpracovanou informaci předávají nervovým buňkám do mozku nebo míchy Čidla se soustřeďují do celků = smyslových orgánů, nebo jsou rozptýlena

SOUSTAVA SMYSLOVÁ Smyslové orgány (oko, ucho) mohou podněty přesně zachytit a zpracovávat jednotlivými smyslovými buňkami Rozptýlená čidla jsou v kůži nebo uvnitř těla Prostřednictvím smyslových orgánů – oka, ucha nebo hmatu – přijímáme z okolního prostředí ohromné množství informací Jen malá část vstupuje do našeho vědomí

SOUSTAVA SMYSLOVÁ - OKO OKO = zrakový orgán Oči jsou složité smyslové orgány V každém oku jsou uloženy smyslové buňky, optická soustava a nervové buňky Nervové buňky vedou zpracované podněty jako signály do mozku

STAVBA OKA BĚLIMA Pevná vazivová blána Udržuje tvar oční koule Chrání vnitřní část oka Bělima vpředu přechází v průhlednou ROHOVKU Pod bělimou leží CÉVNATKA ( tenká prokrvená vyživovací blána oka)

STAVBA OKA Tmavá cévnatka pod rohovkou přechází v barevnou DUHOVKU Duhovka má tvar mezikruží s otvorem zvaným ZORNICE Zornicí vstupují do oka světelné paprsky Duhovka má svalová vlákna (mění velikost zornice) Za zornicí je ČOČKA

STAVBA OKA Čočka je zavěšena na ŘASNATÉM TĚLESE, které je připojeno k cévnatce Vnitřní světločivnou vrstvu oka tvoří SÍTNICE V sítnici jsou dva druhy světločivných buněk – čípky a tyčinky TYČINKY umožňují černobílé vidění při slabém osvětlení ČÍPKY slouží k barevnému vidění při jasném osvětlení

STAVBA OKA ŽLUTÁ SKVRNA = místo, kde je v sítnici nejvíce čípků, je to místo „nejostřejšího“ vidění SLEPÁ SKVRNA = místo, kde ze sítnice vystupuje zrakový nerv, světločivné buňky zde chybí Prostor mezi rohovkou a čočkou vyplňuje komorová voda Prostor mezi čočkou a sítnicí vyplňuje průhledný rosolovitý sklivec

STAVBA OKA Přídatné orgány oka = = Víčka, spojivka, slzná žláza, okohybné svaly

STAVBA OKA

STAVBA OKA

STAVBA OKA

VADY ZRAKOVÉHO ÚSTROJÍ Krátkozrakost Krátkozraké oko vytváří obraz pozorovaného předmětu před sítnicí. Postižený vidí dobře na blízko, ale vidění na dálku je nejasné a rozostřené. Krátkozrakost se koriguje rozptylkou (dvojdutou čočkou, která je nejtenční uprostřed). Dalekozrakost Dalekozraké oko vytváří obraz pozorovaného předmětu až za sítnicí. Proto dalekozraký vidí dobře na dálku, ale špatně na blízko. Dalekozrakost se koriguje spojkou. Astigmatismus Jedná se o poruchu vidění způsobenou špatným zakřivením rohovky. Řeší se například laserovou operací. Šilhání K šilhání dochází na základě poruchy okohybných svalů. Oči pak nehledí rovně, ale jedno se odchyluje. Lze řešit operativně nebo s pomocí speciálních brýlí.

ČINNOST OKA Světelné paprsky procházejí rohovkou, zornicí a čočkou a dopadají na sítnici Zaostřování je prováděno pohyby pružné čočky Zaostřování (akomodace) čočky způsobuje, že paprsky světla dopadají vždy na sítnici Světlem jsou podrážděny světločivné buňky Zrakové podněty vyvolají vzruchy, které jsou vedeny zrakovým nervem do mozkové kůry týlního laloku Spolupráce obou očí umožňuje prostorové vidění

ZÁSADY PÉČE O ZRAK Pracovat při přiměřeném osvětlení Zbytečně zrak nenamáhat dlouhým čtením vleže Nikdy se nedívat do silných světelných zdrojů bez ochranných brýlí Vyhýbat se prostředí zamořeného prachem nebo dráždivými plyny a parami Chránit si oči i hlavu před úrazy Vyhýbat se manipulaci s výbušnými látkami Při zhoršení vidění či jiných zrakových obtížích vyhledat očního lékaře dodržovat lékařem doporučení nošení brýlí