rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věk absolutismu Evropské velmoci 17. a 18.stol.
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Vznik státních útvarů V.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Vzdělanost, literatura a hudba 18. století
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ288 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
opakování učiva v 8. ročníku
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Osvícenství.
Evropa po třicetileté válce
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Parlamentarismus vs. absolutismus
Anglie před revolucí po smrti Alžběty I. roku 1603 nastoupil v Anglii skotský král Jakub I. Stuart ( ) vznikla personální unie Anglie a Skotska.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Vítězství revoluce Ústavodárné národní shromáždění začalo plnit svůj program –zrušilo daňová privilegia –vyhlásilo rovnost občanů před zákonem –zrušilo.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Registrační číslo projektu:
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
2. Literární tvorba v období osvícenství
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
DUM - Digitální Učební Materiál
Principy demokracie Petr Machala.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
VOLTAIRE vl.jm. Francois Marie-Arouet ( )
Demokracie Seminář politologie.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
OSVÍCENSTVÍ opakování. 1. Co je to osvícenství? 2. Na co kladou osvícenci důraz?
Osvícenství VĚK ROZUMU.
Osvícenství v literatuře
OSVÍCENSTVÍ.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Státy v 18. st..
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Osvícenství.
Transkript prezentace:

rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku OSVÍCENSTVÍ rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Allan_Ramsay_003.jpg/502px-Allan_Ramsay_003.jpg

Na čem je založeno? Rozhodni, co platí. ovlivnilo všechny oblasti života šíří víru v rozum člověka ve Francii podporuje absolutismus rozvíjí se v 18. století věří ve schopnosti člověka a v nové výsledky vědy upevňuje moc katolické církve

Voltaire – „KRÁL FILOZOFŮ“ nenáviděl zlořády, snažil se prosadit dílo I. Newtona dostal se jako mladý do rozporu se zákonem vězněn v Bastile /Paříž/ uprchl do Anglie, pak do Švýcarska, kde žil ZCELA v ústraní psal knihy, filozofická díla dopisoval si s řadou evropských panovníků, např. s Kateřinou II. Velikou

VOLTAIRE http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Atelier_de_Nicolas_de_Largilli%C3%A8re%2C_portrait_de_Voltaire%2C_d%C3%A9tail_%28mus%C3%A9e_Carnavalet%29_-002.jpg/531px-Atelier_de_Nicolas_de_Largilli%C3%A8re%2C_portrait_de_Voltaire%2C_d%C3%A9tail_%28mus%C3%A9e_Carnavalet%29_-002.jpg

Doplníš citát Voltaira? „Základním zákonem všech národů je s…..a. Ona jest jediným z…..m, proti kterému se nedá nic předepsat, poněvadž je to zákon p…..y.“

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/VOLTAIRE_Lettres_sur_les_Anglois_Titel-3.jpg

Zámek Sanssouci u Postupimi, kde Voltaire pobýval /1750-1753/ jako host Fridricha II., pruského krále http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/Mittelbau_Sanssouci.jpg/800px-Mittelbau_Sanssouci.jpg

Voltaire a Fridrich II. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Adolph-von-Menzel-Tafelrunde2.jpg/497px-Adolph-von-Menzel-Tafelrunde2.jpg

Jean Jacques Rousseau http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg/430px-Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg

Rousseau – ovlivnil Velkou francouzskou revoluci /1789 - 1794/ napsal dílo O společenské smlouvě, O původu nerovnosti mezi lidmi tvrdil, že lid má právo povstat proti tyranské vládě byl stoupencem demokratické vlády byl synem ženevského hodináře jeho díla byla pálena, taktéž se musel skrývat

Charles Louis Montesquieu rozdělil moc ve státě na zákonodárnou, výkonnou a soudní – položil základy konstitučním monarchiím Jeho nejznámější dílo — O duchu zákonů — má 31 svazků http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Montesquieu_1.jpg

Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel dílo mělo 28 svazků vycházela v letech 1751 – 1772, dále až 1780 stala se „biblí“ osvícenců vydával ji DIDEROT, d´Alambert, přispíval Voltaire a jiní psána v duchu vědy, svobody podnikání neboli liberalismu, věda je štěstí lidí témata: přírodověda, historie, umění, filosofie

Protože byla potenciálně nebezpečná pro šlechtu i církev, některé svazky byly zakázány. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/ENC_1-NA5_600px.jpeg/400px-ENC_1-NA5_600px.jpeg

Rozšíření osvícenství – kultura, věda, vzdělanost M. V. Lomonosov J. W. Goethe Ignác Born Carl Linné - Švéd, přírodovědec, zavedl dvouslovné názvy - N básník, spisovatel - ruský přírodovědec, básník, universita v Moskvě nese jeho jméno - geolog, Vědecká spol. v Praze

Goethe – díla Faust, Utrpení mladého Werthera http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg/486px-Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg

Lomonosov – CH, F, profesor v Petrohradě, zákon o zachování hmoty a energie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Lomonosov.jpg

Osvícenský absolutismus pokrokový způsob vlády razili ho Josef II., Fridrich II., Kateřina II. Veliká panovník je služebník státu, má absolutní moc a plní pečlivě své vladařské povinnosti stará se o poddané, zlepšuje jejich život reformuje stát v oblasti hospodářství, soudnictví, státní správy atd.

Kateřina II., Josef II. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Rokotov_Portrait_Catherine_II.jpg/529px-Rokotov_Portrait_Catherine_II.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Joseph_II.jpg/287px-Joseph_II.jpg