Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/34.0501 VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Socialismus v ekonomii
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo v oblasti duševního vlastnictví Ročník:1.a.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_541_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.05/Be.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
POLITOLOGIE TEST 12.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marxismus a jeho varianty
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Trojitý zápisník Přečti si citaci.
Socialistické teorie.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Německá historická škola
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ekonomika – základní pojmy.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Klasická sociologie (Max Weber)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckých myšlenek,
Poklasická filozofie - Marxismus
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Karl Heinrich Marx
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

KAREL MARX Německý teoretik společnosti, filosof, historik a revolucionář. Neshody s francouzskými a pruskými politickými činiteli vyústili v jeho odchod do Anglie, kde již žil a pracoval jeho nejbližší přítel a spolupracovník Engels. DÍLO: Kapitál, Bída filozofie, Ke kritice politické ekonomie, Třídní boje ve Francii… VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Základní filozofické teze K. Marxe ??? Diskutuj: Co jste již slyšeli o Karlu Marxovi? ??? Přečti a diskutuj: Jak vidí Marx společnost a její fungování? „Vývoj výrobních vztahů vede k stále se zostřujícímu třídnímu protikladu, v němž vládnoucí třída utlačuje třídu ovládanou, vykořisťuje ji a odcizuje. Původ třídního protikladu je v soukromém vlastnictví výrobních prostředků, které vede od možnosti disponovat věcmi k možnosti disponovat lidmi.Třídní protiklad nabývá své extrémní podoby v kapitalismu.“ 1) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Soukromé vlastnictví, odcizení ??? Napiš: Definuj soukromé vlastnictví. ??? Přečti a diskutuj: Jak vidí institut soukromého vlastnictví Marx? Souhlasíte s ním? „Soukromé vlastnictví a historické formy zbožní výroby však vedou o odcizení. …Člověk se odevzdává v projevech své existence do rukou někoho jiného, věc, skrze kterou si má osvojit bohatství své smyslovosti, je užívána jen k výměně za společensky nezbytné statky… 2) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Třídní boj, revoluce ???Napiš: Pokuste se definovat pojem kapitalismus. ???Diskutuj: Jak vypadá podle Marxe soužití lidí v kapitalismu a k čemu společnost nutně spěje? „Napětí mezi nimi se bude stále zvyšovat, až pracující pochopí, že jsou vykořisťování a nakonec propukne konflikt v němž vykořisťováni zvítězí a spolu se zrušením soukromého vlastnictví výrobních prostředků nastolí beztřídní společnost.“ 3) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

???Napiš: Jaký pojem nám slouží k označení beztřídní společnosti? ???Přečti a napiš: Jak nazývá Marx společenskou třídu utlačovaných? „Nakonec proletariát v revoluci rozbije kapitalistické výrobní vztahy, vyvlastní vyvlastňovatele, socializuje výrobní prostředky a zavede beztřídní společnost.“ 4) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Komunismus ??? Napiš: Kam tedy směřuje podle Marxe vývoj společnosti? Popište jak bude tato společnost fungovat. „Zhruba rozeznáváme pět ekonomických formací: prvotní komunismus, otrokářství, feudalismus, kapitalismus a komunismus, který se vyznačuje tím, že právní, politická a ideologická nadstavba se vytrácí jako nepotřebná a nakonec odumře i stát spolu s celám svým aparátem… 5) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Náboženství ??? Diskutuj: Jakou roli podle Marxe má v kapitalismu a jakou bude mít v komunismu náboženství? „Náboženství je povzdech utlačeného tvora, cit bezcitného světa, duch bezduchých poměrů. Je to opium lidu. Zrušit náboženství jako iluzorní štěstí lidu znamená žádat jeho skutečné štěstí.“ 6) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Pokračovatelé Marxe a jeho kritika ??? Napiš: Pokuste se definovat pojmy: marxismus, komunismus, kapitalismus, leninismus, stalinismus, socialismus. ??? Diskutuj: Byl podle Vás Marx úspěšný? Nalezne i případné chyby jeho společenské teorie? Hodnotu zboží (práce) měří jen časem potřebným na práci – ignoruje, že celek je víc než jen součet jeho částí Podcenil (podobně jako Platón) psychické vlastnosti čl. a jeho majetnické sklony. Zostření třídního boje se nedostavilo – zasáhl stát a odborová hnutí VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Seznam použité literatury: ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha BLECHA, Ivan: Filozofie. FIN, Olomouc NEFF, Vladimír: Filozofické slovník pro samouky neboli Antigorgias. Mladá fronta, Praha POPKIN R.H.,STROLL A. :Filozofie pro každého. Ivo Železný, Praha SCRUTON, R. : Krátké dějiny novověké filosofie. Barrister and Principal, Brno VY_32_INOVACE_5.1. ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ. 1.07/1.5.00/

Poznámky: 1) ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. Státní pedagogické nakladatelství, s ) BLECHA, Ivan: Filozofie. FIN, s ) POPKIN R.H.,STROLL A. :Filozofie pro každého. Ivo Železný, s ) ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. Státní pedagogické nakladatelství, s ) SCRUTON, R. : Krátké dějiny novověké filosofie. Barrister and Principal, s ) ANZENBACHER, Arno: Úvod do filozofie. Státní pedagogické nakladatelství, s VY_32_INOVACE_5.1. ZSV4.02/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ. 1.07/1.5.00/