Wilhelm Gustloff
Wilhelm Gustloff byl postaven v roce 1937 jako nejcennější loď KDF Byl pojmenován po vůdci NSDAP ve Švýcarsku, který byl zavražděn v roce 1936. Měla kapacitu 2500 pasažérů ,její délka byla přibližně stejná jako délka Titaniku. Konaly se na ní večírky a koncerty .
22. září 1939 krátce po vypuknutí 2. sv 22. září 1939 krátce po vypuknutí 2. sv. války byl Wilhelm Gustloff zařazen do nemocničních lodí. Bylo požadováno, aby byly celé natřeny na bílo a měly na sobě jasně viditelný červený kříž a nesměly mít žádnou útočnou zbraň na palubě.
Později byl přesunut do Gotenhafenu, aby sloužil jako kasárenská loď pro ponorky. V lednu 1945 byl hlavní součástí největší evakuace v dějinách na záchranu zraněných vojáků, nemocných a jiných utečenců, kteří utíkali před sovětskou armádou
A tak 30. ledna 1945 Wilhelm Gustloff v doprovodu torpédovky Löve opustil Gdaňský přístav a vyplul na Baltské moře. Na palubě měl několik protiletadlových děl, která mu byla přidělena speciálně pro tuto akci.
Takto velká loď měla uvézt přibližně 2500 lidí,ale v této situaci bylo na lodi přibližně 6- 8000 pasažérů.Počasí bylo špatné padal sníh a foukal nepříjemný silný vítr, bylo – 10° C ,za takových podmínek bylo přežití ve vodě téměř nemožné.Lodi však tyto podnebné podmínky pomáhaly se maskovat před nepřátelskými letadly a ponorkami.
Ale těsně pod hladinou loď sleduje ruská ponorka S-13, které velí kapitán Alexander Ivanovič Marinesko. Ponorka však není v nejlepším technickém stavu od průniku minovými poli a plaveb ledovým krunýřem Finského zálivu,ale i přes to kapitán přesvědčen, že jeho ponorka zaujala nejlepší možnou pozici.
Ponorka provede obrat a zaujme palebnou pozici. První výbuch torpéda roztrhl příď lodi, druhý zasáhl kormidlo a třetí nejdůležitější místo na lodi a to její strojovnu.
Tlak vody vzniklý návalem ohromného množství vody do prostorů lodi s ní začne kymácet až loď nenávratně převrátí.Wilhelm Gustloff začíná klesat.Vypouští varovné světlice a snaží se přivolat pomoc.Všichni lidé propadají panice a hrnou se na palubu lodi,
Ta už je nakloněná , takže po zledovatělé podlaze kloužou přímo do ledové mořské vody. Záchranné čluny na levoboku byly zničeny a na pravoboku jdou kvůli ledu spustit jen některé.Zbylé funkční čluny jsou přeplněné posádkou, která opouští potápějící se loď.
Na jeden z posledních spadne protiletadlové dělo, které se při nárazech uvolnilo a potápí se i s dalšími lidmi. O záchranu pasažérů se snaží posádka torpédovky Löve a další přivolané lodě.Vlnobití jim však nedovoluje přiblížit se natolik aby zachránili všechny zbylé pasažéry.
Po padesáti minutách od útoku se Wilhelm Gustloff ztratil pod hladinou.
příď vraku lodi Záchranné lodě odvážejí přibližně pouhých 1200 polomrtvých trosečníků. Druhý den moře vyplaví na pláže více než 5000 mrtvých těl. Ponorka S-13 přečkala v úkrytu na dně oceánu několik útoků hlubinných bomb a později odplouvá…
záď vraku O deset dní později potopila další transportní loď – parník General von Steiner, který měl na palubě 3500 pasažérů. Potopení lodi Wilhelm Gustloff byla největší tragédie v námořní historii.Zahynulo při ní 6x více lidí než při potopení Titaniku.
…podrobný popis ponorky S-13… 1) hlavní balastní nádrž, 2) horizontální nádrž, 3)vyrovnávací nádrže, 4) nádrž pro rychlý ponor, 5) kormidelna a velitelský můstek, 6) torpédové komory, 7) rezervní torpéda, 8)periskop, 9) dieselový motor , 10) elektromotor, 11) akumulátory
Prameny: http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek.php?id=10322 geografický magazín Koktejl, číslo 4 , Duben 2003 http://images.google.cz/images?q=Wilhelm+Gustloff&hl=cs&btnG=Hl edat+obr%C3%A1zky