Shromažďování informací Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 16 Autor: PaedDr. Zdenka Lajdová 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293
2 Návaznost na prezentaci č. 15 (Výběr problému) Opakování: Žáci si demokraticky zvolili problém, který chtějí řešit. V další aktivitě se budou žáci zabývat shromažďováním informací o problému a budou přemýšlet o tom, jak lze problém řešit.
Cílem tohoto kroku je: shromáždit potřebné informace 3 Musíte se rozhodnout, kde získáte potřebné informace - zvolit informační zdroje ve třídě se žáci rozdělí do pracovních týmů každý tým bude mít na starost jeden informační zdroj do třídy můžete pozvat lidi, kteří o problému něco vědí a budou s vámi diskutovat
Příklady informačních zdrojů 4 1.Učitelský sbor a pracovníci ve výzkumných ústavech učitelé ve vaší škole učitelé na středních školách učitelé na vysokých školách výzkumní pracovníci pracovníci vědeckých institucí 1
2. Obecní, městský úřad 5 zjistěte, jestli je na úřadě informační kancelář jaké má úřední hodiny zeptejte se, na koho byste se měli s vaším problémem obrátit získejte informaci o tom, který orgán a na jaké úrovni je zodpovědný za řešení vybraného problému
3. Členové obecního, městského zastupitelstva, členové parlamentu 6 členové zastupitelstev, poslanci i senátoři jsou voleni občany České republiky ve svých předvolebních programech se zavázali, že budou pomáhat řešit problémy v rámci svých kompetencí je třeba zjistit, jak a kdy je možno s členy zastupitelstva nebo poslanci čí senátory mluvit
4. Knihovny 7 školní, veřejné, odborné, vědecké knihovny knihovny shromažďují různé publikace zaměstnanci vám poradí, jak potřebné informace najít některé informace si můžete okopírovat přímo v knihovně potřebné publikace nebo noviny si můžete půjčit 2
5. Redakce novin a časopisů 8 pokuste se navázat kontakt s redakcí regionálních novin mohou informovat o vaší práci veřejnost pozvěte redaktora do školy na besedu nabídněte svůj vlastní článek vystřihujte si z novin informace, které se vztahují k vašemu problému
6. Právníci a soudci 9 tyto profese jsou výborným zdrojem informací zjistěte, jestli ve vaší třídě nepracuje někdo z rodičů nebo příbuzných v justici zeptejte se ředitele školy, zda nejsou ve škole děti právníků 3
7. Zájmové organizace a občanská sdružení 10 existuje celá řada nadací, organizací a občanských sdružení, které se zabývají společenskými problémy zkuste takovou organizaci ve vašem okolí objevit 4
8. Internet 11 nejdostupnější zdroj informací lidé, kteří vám mohou poskytnout cenné informace, jsou zaměstnaní, a proto je můžete kontaktovat prostřednictvím u Při kontaktování osob se řiďte následujícími pokyny, abyste je příliš nezdržovali a přitom získali potřebné informace. 5
POKYNY 12 Písemná žádost o informace na napsaní dopisu se podílí jeden nebo více žáků do dopisu vložte obálku se zpáteční adresou a známkou informace zaznamenejte do formuláře č. 6
13 Telefonické získávání informací telefonováním by měl být vždy pověřen jen jeden žák telefonující by měl být připraven zaznamenávat informace informace zaznamenejte do formuláře č. 6
14 Telefonické dohodnutí schůzky a rozhovoru jeden žák telefonicky zajistí schůzku malá skupina navštíví v dohodnutou dobu příslušnou osobu nebo organizaci uskuteční rozhovor informace zaznamenejte do formuláře č. 6 6
15 Jak se představit Dobrý den. Jmenuji se…(tvoje jméno) Chodím do třídy…., jsem žákem paní učitelky (jméno učitele) v (jméno a adresa školy) V Ov se učíme o státní správě a samosprávě Naše třída se zabývá problémem….(stručně popiš problém) Mohl bych vám položit několik otázek? Můžete mi někoho doporučit? Nemáte nějaké tištěné materiály?
16 Jak zjistit názor občanů Pro zjištění názoru občanů lze použít: dotazník průzkum petici s občany otevřeně mluvit Je třeba připravit otázky tak, aby na ně mohl odpovědět člověk s názorem jako je váš, ale i člověk s jiným názorem. 7
Několik zásad pro vytvoření dotazníku 17 téma, na které se ptáte, musí být dohodnuto předem jen výjimečně můžete dovolit, aby občan odpověděl vícekrát na jednu otázku občan spíše na otázku odpoví, když mu nabídnete možné odpovědi (i možnost neodpovídat) návrhy odpovědí musí být takové, aby každý mohl souhlasit právě s jednou odpovědí Nenechte se odradit neochotou nebo chováním některých dospělých.
18 Bibliografie 1. /ucitele-a-obory/. [Online] [Citace: ] online.webnode.cz/ucitele-a-obory/ /pages/page.php3?page=nkcr_Baroko.htm. [Online] [Citace: ] soud.htm. [Online] [Citace: ] 4. o-nas/historie/. [Online] [Citace: ] 5. downloads/download-center-2-0/applications/12325-internet-explorer-10-download-windows-7-sp1-32-bit-64- bit.html. [Online] [Citace: ] 0/applications/12325-internet-explorer-10-download-windows-7-sp1-32-bit-64-bit.html. 6. cs/telefon-tal%C3%AD%C5%99e-%C4%8Derven%C3%A1-retro /. [Online] [Citace: ] [Online] [Citace: ] 8. C.N.Quigley, M. S. Branson, D.E. Smith a kol. Projekt Občan. Projekt Občan. Praha : Středisko výzkumu a inovací kurikula, ÚVRŠ /Ped.F UK, Praha,