Didaktika Zuzana Svobodová. J.A.K. Orbis Sensualium Pictus : Lidskost Lidé jsou stvořeni (učiněni) ke společným výhodám; proto mají býti lidští. Buď příjemný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Politologie jako věda Politika moc
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
Emoce (city).
Analytická psychologie
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Kultura.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Filosofie náboženské výchovy
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Úvod do (biblické) didaktiky Zuzana Svobodová. Naděje úkol vychovatele – učitele: otevírat oči pro zkušenosti, které jsou zdrojem naděje „Naděje nemůže.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Vůle.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Téma 1: Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů,
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Socializace Kejřová.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
Základní filozofické otázky
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Didaktika Zuzana Svobodová

J.A.K. Orbis Sensualium Pictus : Lidskost Lidé jsou stvořeni (učiněni) ke společným výhodám; proto mají býti lidští. Buď příjemný a milý ve tváři (1), vlídný a zdvořilý v povahách [obcování] a způsobech (2), přívětivý a pravdomluvný ústy (3), vroucí a upřímný v srdci (4)! Miluj a tak milován budeš! Z toho pojde obapolné přátelství (5) jako u hrdliček (6), svorné, krotké a z obou stran laskavé. Divní (nevrlí) lidé jsou nevraživí, zasmušilí, nezpůsobní, hádaví, hněviví (7), ukrutní (8) a nesmiřitelní, podobnější vlkům a lvům nežli lidem a mezi sebou nesvorní; proto se bijí (potýkají) zbraní (9). Závist (10) jiným zle přeje, a hubí se sama.

J.A.K. Orbis Sensualium Pictus : Mravouka Život tento jest cesta neboli rozcestí, podobné písmenu pythagorskému Y, jehož levá stezka jest široká (1), pravá úzká (2); ona jest (cesta) nepravosti (3), tato ctnosti (4). Pozoruj, mládenče (5)! Herkula následuj! Zanech levé, nepravost v ošklivosti měj! Pěkný mívá příchod (6), ale hanebný a propastný východ (7). Kráčej pravou, jakžkoli trnovitá (8)! Žádná cesta není neschůdná ctnosti. Následuj, kam tě ctnost vede, skrze úzkosti (těžkosti) k oslavení, k hradu (svatyni) slávy (9). Cesty prostřední se drž a pravé stezky, tak nejbezpečněji půjdeš! Střez se, abys nevykročil z pravé (cesty) [doprava] (10)! Náruživosti, koně divého (11), na uzdě měj (12), abys po hlavě nespadl! Chraň se, abys nepřišel na levou (13) z oslovské lenivosti (14), nýbrž pokračuj stále i usiluj k cíli! Tak věnce dosáhneš (ověnčen budeš) (15).

Schéma dosavadních teorií výchovy výchova organický procescílevědomá lidská činnost naturalistické poziceidealistická pozice Literatura: Patočka, J. Péče o duši I, s

Výchova jako organický proces společenství je vlastním činitelem výchovy výchova je podřízena „duchu“ společenství přirozený orgán lidstva: společnost, národ, jazyk, mýtus, básně, lidové/národní písně umělé instituce lidstva: stát, politická strana, škola,...

Výchova jako lidská činnost lidská činnost: – cílevědomá – vlastní zákonitosti Co je člověk? – objekt → naturalismus – subjekt → idealismus

Naturalistická pozice výchovy člověk věc mezi věcmi, „předmět“ - objekt hledání (nazírání) zákonitostí fyzického „organismu“ zkoumání různých „aspektů organismu“ „zákony“ života člověka (z. prožívání, z. socializace, z. vývoje...) výchova jako přírodní proces cíl výchovy: navození žádané soustavy zvyků (reakcí), které společnost vyžaduje výchova jako soustava cvičení (nácvik) – vědomá, úmyslná formace

Idealistická pozice výchovy člověk středem tvořivé energie, tvůrce, duch nikoli nazírání, ale činnost, aktivita činně chápající (aktivní) duch – podmínka vnímání skutečnosti, podmínka zkušenosti výchova jako spolutvorba chovance a vychovatele – vzájemné pronikání, uskutečňování jednoty ducha výchova jako povzbuzení k samočinnosti – pěstování původního, originálního, tvořivého Giovanni Gentile: „výchova není nic jiného, než proces ducha samotného“ (Patočka, J., Péče o duši I, s. 403)

Schéma dosavadních teorií výchovy výchova organický proces cílevědomá lidská činnost naturalistické pozice idealistická pozice

z hlediska vychovatele z hlediska chovance / žáka Impulsy / elán výchovy

Impulsy z hlediska vychovatele k objektivnímu smyslu danému našemu životu ve vědě, umění, kulturní tvorbě... ke společenství (elán k lidství – abstr., k národu – konkr.) k jedinci(-cům), kteří podléhají vychovatelově činnosti

Impulsy na straně chovance (žáka) odevzdání autorita podřazenost (řád) oddanost

Výchova jako zápas a boj Mezi milujícím vychovatelem oddaným chovancem (žákem) Napětí vyšší, čím více chovanec zraje O co se bojuje? O: utváření života chovance, vliv na směr života (tvar, forma x rostlina dáno, člověk ne) vůli chovance – zformovanou (x vznětlivost) originální život – nové, nedelegovatelné

Výchova jako přesahování Výchova jako péče o vzrůst, o rozkvět Výchova jako péče o plodnost Výchova jako vztah k autoritě Výchova jako vztah k u/Učiteli Možnosti výchovy?

z hlediska mimopedagogického z hlediska pedagogického z pohledu chovancez pohledu vychovatele Možnosti a meze výchovy

Možnosti a meze výchovy z hlediska mimopedagogického individuální schopnosti vychovatele a chovance otázka společenské skutečnosti, v níž se výchova děje zřetel vzdělanostní úrovně Cíl: Usměrnění života pro společnost v národním rámci. (Národní vzdělanost souvisí např. se strukturou myšlení, kterou obsahuje jazyk.)

Možnosti a meze výchovy z hlediska pedagogického Z pohledu chovance: počáteční nesvoboda (ne-aktivita) chovance, vychovatelova převaha (ch. „je prohlížen“) – autorita, moc možnost vzdělávat se – uplatnění svobody chovance výchova se stává sebevýchovou, vzdělání sebevzděláváním vliv předchůdců

Možnosti a meze výchovy z hlediska pedagogického Z pohledu vychovatele: cílevědomost (vědomí vysokého cíle) úzkost před možným osudem společnosti autorita obraz (symbol !) smyslu života pro chovance (re- prezentace nejvyššího lidského) osobnost vychovatele

Smysl výchovy – elán vychovatele „Vychovatel sám nemůže mít docela vážný poměr k svému vlastnímu povolání a k svému vlastnímu konání, když tento smysl sám, kvůli kterému je výchova výchovou, není mu adekvátně přístupný.“ Patočka, Péče o duši I, s. 430

Výchova a svoboda tragika života zvrhlého v automatismus výchova vždy zůstává za svým cílem (svobodou) svoboda jako možnost žít z vlastního rozhodnutí, z vlastní moci člověk nemůže žít autonomně jinak než tvorbou, činností smysl, účel života nemůže být člověku dán zvenčí, každý se jej může zmocnit jen sám za sebe