Akční film Recepce a krize maskulinity Jana Glocarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cvičení 3: Přítomný čas prostý a přítomný čas průběhový
Advertisements

Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Globální výchovou za spravedlivější svět! Global Literacy for a Fairer World !
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Výrazy s present perfect VY_22_INOVACE_24 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Present Perfect Continuous Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Jak se mu říká? What is he called?.
KOSTÝMY V AKČNÍM FILMU.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Dnes to v obchodě zatím moc nejde. It's been a slow day at the store today.
PRESENT SIMPLE FOR ELEMNTARY STUDENTS Author: Mgr. Jan Hájek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
To mám zakázáno se i čas od času prospat? Am I not even allowed to sleep late once in a while?
Jak jenom sakra přijdu s nějakým dalším testem? How the hell am I going to come up with another test?
Modal verbs of probability in present and past Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu.
Imagine wave JOHN LENNON ( ) Imagine there’s no Heaven.
Where does Sam live? FTFFFTFTFFFT.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Liška a ježek - bajka A Fox swimming across a rapid river was carried by the force of the current into a very deep ravine, where he lay for a long time.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Environment By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Hobby By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Angličtina 9.ročník TEMA: Advice ČÍSLO PROJEKTU:
VY_32_INOVACE_Sei_III_11 Present perfect Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What did you do yesterday?
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Listopad 2013 Ročník:9. Tematická oblast: Témata do hodin angličtiny na 2. stupeň.
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GE - Vyšší kvalita výuky
Kinds of shops Shopping dialogue Payment
Digitální učební materiál
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15 _FAIRY TALES Mgr. Libuše Stonawská
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
VY_32_INOVACE_Spo_III 11 Text: U6B Kids
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Exercise 1.
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
LONDON´S BURNING - práce s textem
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Akční film Recepce a krize maskulinity Jana Glocarová

Při zkoumání recepce se primárně nedíváme na filmy samotné a jejich formální vlastnosti Jak divák film vnímá, interpretuje, jaké jsou jeho způsoby sledování? Proč si divák volí tento film a co se mu na něm líbí? Divák není podřízen autorovi

Filmová historie Janet Staigerová Barbara Klingerová Thomas Austin Martin Baker Anette Kuhnová Kulturální studia Stuart Hall Janice Radwayová David Morley Fanouškovská studia Henry Jenkins, Matt Hills Studia hvězd Richard Dyer Jackie Stacey

Recepce akčních filmů Výzkumů velmi málo, protože: Akční film těžké definovat Nemá akademickou vážnost Je spojen s násilím (výzkumy mediálních účinků) Fandom není příliš viditelný

Fanfiction.net 1. Star Wars (30,310) 2. Pirates of the Caribbean (19,660) 3. High School Musical (17,963) 4. Avengers (16,026) 5. X-Men: The Movie (15,361)

16. Matrix (3,111) 23. Aliens/Predator (2,095) 24. Fast and the Furious (2,013) 40. James Bond (1,332) 72. Indiana Jones (684) 79. Resident Evil series (642) 87. Terminator (534) 106. Bourne series (396)

113. Mission: Impossible (355) 138. Snow White and the Huntsman (236) 152. Kill Bill (203) 182. G.I. Joe: The Rise of Cobra (156) 188. Die Hard (143) Méně než 100 fan fiction: Top Gun (95), xXx (75), Hansel & Gretel (66), D.E.B.S. (63), Rocky (38), Starship Troopers (26), Rambo series (13), Conan the Barbarian/Destroyer (12), G-Force (10), Agent Cody Banks (9), G.I. Jane (6), Demolition Man (5), Timecop (4), Dirty Harry (3), American Ninja (1)

tato kniha je prakticky jedinou ucelenou prací, která se zabývá výzkumem recepce akčního filmu v mnoha ohledech problematická (způsob výběru narátorů, práce s teorií) ALE je průkopnická a má spoustu zajímavých závěrů rozhovory: 31 mužů a 13 žen klíčovou otázkou pro něj je, jak narátoři vnímají film z hlediska krize maskulinity

Krize maskulinity?

V současnosti se nacházíme v postfeminismu, ženy nejsou na mužích zcela závislé, což pro ně nese nejistotu, strach. mluví se o tom od 60. let, ale výrazně se to projevuje v 80. letech a hlavně tedy v akčních filmech

Krize maskulinity a film Chapman, R. and Rutherford, J. (eds) (1988) Male Order: Unwrapping Masculinity, London: Lawrence & Wishart. Yvonne Tasker: Spectacular Bodies Richard Dyer: Heavenly Bodies Martin Fradley: Maximus Melodramaticus. Masculinity, masochism and white male paranoia in contemporary Hollywood cinema.

akční film definuje, co to znamená být mužem Chapman, R. and Rutherford, J.: Rambo propagující „destruktivní machismus jako řešení mužských problémů“ důležité je, že osmdesátkový hrdina moc nemluví – verbální vlastnosti jako ženská vlastnost, kdežto mlčení je vlastnost pravého muže otázka: potvrzují tyto filmy ztrátu mužské moci, truchlí nad touto ztrátou nebo se ji snaží získat? Podle Taskerové můžou mít filmy všechny tyto funkce.

Richard Dyer: svaly u hrdinů akčních filmů jsou určitým paradoxem --- na jednu stranu svaly jako symbol muže, na druhou stranu k jejich získání musela být použita velká práce, „šlechtění“, přehnaná starost o zevnějšek stereotypně bývá připisována spíše ženám projevuje se to i v dobových kritikách na Ramba, polonahý John Rambo jako polonahá Jane Russel

Krize maskulinity ve filmových narativech bývá také explicitně manifestovaná, hlavně 90. léta Problémy v rodině, neúspěšné vztahy, opuštěné mužské postavy Smrtonostná past

Ale co si o tom myslí diváci? diváci se mohou s těmito tezemi ztotožnit (to udělali skoro všichni Don. narátoři) či je odmítnout (narátoři 50plus) ženy souhlasili, že to muži mohou takto chápat, ale oni to tam nehledají, naopak se mohly vymezovat i proti postfeminismu (postfeminismus a krize maskulinity jako iluze)

„I have a need. I have a need for speed.“ —Tom Cruise, Top Gun Rychlost jako základ pro užívání si akčních filmů

Man‐of‐Action Heroes: The Pursuit of Heroic Masculinity in Everyday Consumption. Douglas B. Holt and Craig J. Thompson. Journal of Consumer Research, Vol. 31, No. 2 (September 2004), pp „Lots of adventure, shoot em up, fast-paced action. Sort of like with the sports that I watch, the same sort of thing. It’s like you were on the edge of your seat. There was one thing going on after another. Boom, boom, boom right through that. And that’s the kind of stuff that entertains me the most.“

důležitost realismu: filmy nejsou jen o zvláštních efektech, projevuje se i nostalgie, dříve ty filmy byly realističtější a lepší váže se to i ke konkrétním hercům, pokud je herec realistický, je pro narátory dobrý „lidskost“

“in Schwarzenegger movies he is so large that virtually anything he does is done easily, where we will often see Stallone red in the face using every ounce of strength he has to accomplish something.”

vliv násilí na diváky? násilí jako metafora, násilí s hlubším smyslem prozkoumávání genderu, prozkoumávání konfliktu mezi individualitami a instituční mocí nepřijatelnost hodně brutálních scén

Třídní otázky FISKE, John; DAWSON, Robert (1996): Watching Homeless Men Watch Die Hard. In Hay, James; Grossberg, Lawrence; Wartella, Ellen (eds.): The Audience and Its Landscape. Boulder, CO: Westview Press, s. 297–316. hrdina a jeho morálka: pravý hrdina není ten, který nejlépe bojuje, ale který bojuje za tu správnou věc

David dislikes Seagal’s “arrogance” and is irritated by how Seagal “seems to think of himself as a god.” “The martial arts,” David explains, “should make you more humble.”

narátoři nemají ráda Seagala, ale to neznamená, že ho nemá rád vůbec nikdo, třeba tahle panda si nestěžuje

Donovan si všímá, že rezervovanější narátoři mají rádi stoické herce a charaktery, kdežto velmi otevření narátoři mají rádi emocionálně otevřenější a verbálnější herce typu Bruce Willis všechny ženy se shodují na tom, že nemají moc rády ty stoiky ala Clint Eastwood (nebo Seagal)

I think my feelings on that are similar.... He [Stallone] often plays this very strong, very masculine character, and yet he is like a teddy bear underneath it all, with a heart of gold. He is not afraid to cry, which is very unusual for playing a tough guy, or just being a guy, period.

Filmové akční hvězdy nejsou hvězdami kvůli tomu, že by představovaly ideál žen, ale ideál mužů výjimkou JCVD: velká popularita u žen a gayů, nahrávaly tomu i samotné filmy