Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Hynek Mácha
České národní obrození
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
František Ladislav Čelakovský
Božena Němcová ( 1820 – 1862) Tvůrce původní české povídky
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Osobnosti národního obrození
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
;; Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Božena Němcová Ladislava Helerová
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Karel Havlíček Borovský
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Procvičování českého romantismu
Spisovatelé dětské literatury
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
3. Fáze Národního obrození
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 10 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Národní obrození – vrcholná etapa (Česká literatura v letech 1830 – 1850) Jméno autora: Mgr. Renata Provázková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: Čeština Klíčová slova: národní obrození – vrcholná etapa, J. K.Tyl, K. Hynek Mácha, K.J. Erben, K. H. Borovský, B. Němcová Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Vystihne podstatné rysy period české i světové literatury, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení. Rozliší a specifikuje jednotky vyprávění (časoprostor, vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich funkci a účinek na čtenáře.

Metodický list/anotace Prezentace obsahuje základní informace o vrcholné etapě národního obrození, uvádí nejvýznamnější autory a jejich díla. V průběhu výkladu řeší žáci několik úloh, kterými si upevňují probírané učivo. Datum vytvoření: 7.3. 2013

Národní obrození – vrcholná etapa Česká literatura v letech 1830 – 1850

Portrét J. K.Tyla od Jana Vilímka Obrázek č. 1

Rozina Ruthardova Dekret kutnohorský (historická tematika) Kusy mého srdce (vlastenectví) Rozervanec (o K. Hynku Máchovi) Poslední Čech (pokus o román) Divadelní hry Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka Úkol: Objasněte, čím je tato hra dodnes aktuální.

Strakonický dudák Úkol: Na základě předchozích znalostí díla a jeho filmového zpracování přiřaďte správně charakteristiky k jednotlivým postavám:

Švanda Vocilka Rosava Kalafuna Dorotka Zulika

chce zneužít schopnosti druhého člověka k vlastnímu obohacení, vychytralý, bezcharakterní, příživník je obětavá a zachraňuje své dítě i přesto, že je tvrdě potrestaná věrná, nebojácná, ušlechtilá prostý český člověk, muzikant, neschopný zradit přítele, kladný typ rozmarná, necitelná, člověk je pro ni zdroj zábavy důvěřivý, podléhá touze po bohatství, dobrosrdečný

Řešení: f a b d c e

Hry se sociální tematikou Pražský flamendr Paličova dcera aj. Historické hry Kutnohorští havíři Jan Hus aj. Karel Hynek Mácha nejvýznamnější romantický básník herec v ochotnickém Kajetánském divadle (založil J.K.Tyl)

rád cestuje – Itálie, hradní zříceniny, opuštěná jezera (pěšky) studium práv, advokátem v Litoměřicích umírá před svatbou s Lori Šomkovou Máj základní dílo české moderní poezie lyrickoepická skladba dějiště – okolí hradu Bezděz, jednoduchý příběh hodnota díla je v uměleckých prostředcích

Marinka – romantická povídka Večery na Bezdězu – prozaické dílo s cestopisnými prvky Křivoklad – historická povídka Hrad Hazmburk na kresbě Karla Hynka Máchy (okolo roku 1833) Obrázek č. 2

Cikáni – román, nejrozsáhlejší dílo Obrazy ze života mého – soubor autobiografických povídek Pouť krkonošská – báseň v próze o putování na vrchol Sněžky k mnišskému klášteru

Jan Vilímek, Karel Hynek Mácha Obrázek č. 3

Karel Jaromír Erben sběratel lidové slovesnosti spolupracuje s F. Palackým vydává staročeské literární památky (Husovy spisy aj.) pracuje jako sekretář Českého muzea Prostonárodní české písně a říkadla píše pohádky (vydány posmrtně) Jmenujte nejznámější Erbenovy pohádky

Kytice z pověstí národních – sbírka balad jediná básnická kniha (20. let) témata: osudová dramata lidí otázka viny a trestu – po provinění následuje trest neúměrně vyšší než provinění hrdinové se nebouří proti společnosti dramatický spád romantické pojetí – nadpřirozené prvky

Jan Vilímek, Karel Jaromír Erben Obrázek č. 4

Báje a pověsti slovanské Obálka s kresbou Věnceslava Černého Obrázek č. 5

4. fáze NO (50. léta 19. stol.) Karel Havlíček Borovský spisovatel, novinář, satirik, překladatel redaktor Pražských novin a literární přílohy Česká včela zakladatel Národních novin vydavatel časopisu Slovan vystupuje proti vládě a církvi, bojuje za národní rovnoprávnost – zatčení, vyhnanství (Brixen)

Jan Vilímek, Karel Havlíček Borovský Obrázek č. 6

Dům Karla Havlíčka Borovského v Brixenu Obrázek č. 7

Ukázky http://www.stream.cz/narodsobe/820316-narod-sobe-karel-havlicek-borovsky http://www.youtube.com/watch?v=2AIu_dzGj7E

Epigramy epigram = krátká satirická báseň, snaží se upozornit na problém 5 oddílů věnovány: Králi, Církvi, Vlasti, Múzám, Světu Církvi: Českých knížek hubitelé lítí: plesnivina, moli, jezoviti. Vysvětlete, koho a proč autor napadá.

Tyrolské elegie elegie = žalozpěv popis zatčení a cesty do Brixenu ironie, výsměch Křest svatého Vladimíra - nejrozsáhlejší satira, odsouzení absolutistické vlády Král Lávra – parafráze irské pohádky kritika omezenosti a zloby panovníka Úkol: Převyprávějte děj pohádky.

Božena Němcová vl. jménem Barbora Panklová v Praze poznává vlasteneckou společnost pobyt na Chodsku – studium lidových zvyků a pověstí nešťastné manželství, časté stěhování vlastenectví, odvaha (na pohřbu K.Havlíčka Borovského pokládá na jeho rakev trnovou korunu) rodina pod policejním dohledem

Jan Vilímek, Božena Němcová Obrázek č. 8

Národní báchorky a pověsti (pohádky) Obrazy z okolí domažlického (národopisná studie – zvyky a obyčeje chodského lidu) Babička (povídka) podává obraz venkovského života ve 4 ročních obdobích vzniká po smrti milovaného syna Hynka cíl: ukázat harmonický život prostých lidí, vzorem je dokonalý člověk

Úkol: Na základě znalostí díla si zopakujte: Kde se odehrává děj? b) Charakterizujte hlavní postavy. c) Které dva rozdílné světy autorka prezentuje? Jak a čím se liší? d) Uveďte příklady inspirace umělců dílem Babička. Dohledejte informace z jiných informačních zdrojů.

Sousoší Babička s dětmi v Ratibořicích (autor Otto Gutfreund, 1922) Obrázek č. 9

Divá Bára (povídka) Úkol: Na základě předchozích znalostí (i z filmového zpracování) převyprávějte povídku. Charakterizujte hlavní postavy. Jaký typ dívky vytvořila autorka?

Řešení: Bára byla dcera vesnického pastýře Jakuba, ten ji vychovává jako chlapce. Bára umí plavat, je statečná, nebojí se, není pověrčivá – je opakem tehdejších vesnických dívek. Autorka vytvořila nový typ dívky – nezávislé, nepodřízené muži, která se nesmíří s pasivní úlohou ve společnosti.

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg> Obrázek č. 2 MÁCHA, Karel Hynek. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Castle_Hazmburk_%281833%29.jpg> Obrázek č. 3 VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg> Obrázek č. 4 VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg>

Obrázek č. 5 ČERNÝ, Věnceslav. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2. 12 Obrázek č. 5 ČERNÝ, Věnceslav. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venceslav_cerny_erben_baje_a_povesti_slovanske.jpg> Obrázek č. 6 VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg> Obrázek č. 7 USER:JAPO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brixen-Havl%C3%AD%C4%8Dek%27s_house3.JPG> Obrázek č. 8 VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg> Obrázek č. 9 KARPAC. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2.12.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Souso%C5%A1%C3%AD_Babi%C4%8Dky_v_Ratibo%C5%99ic%C3%ADch.jpg>