Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Základní lidská práva.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Biosférické rezervace Kvarta 2009/2010 Gymnázium Uničov.
MULTIKULTURa.
Národnostní menšiny a etnika
MIGRACE.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Rozdíly mezi osobnostmi
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Kulturní dědictví Monotematický den. UNESCO Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) byla ustavena v roce UNESCO plní úkoly v oblasti.
Jsme rozdílní II. Petr Machala. Nikdo z nás si nemohl vybrat, kdy, kde a komu se narodí. DISKRIMINACE.
Společenské a hospodářské prostředí
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Průřezová témata.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
XENOFOBIE.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Národ, etnikum, multikulturní společnost aneb jak se v tom všem vyznat?
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_01_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Globalizace Základní škola Libina, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Tolerance k národnostním menšinám
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Porušování lidských práv
SVĚTADÍLY - OLYMPIJSKÉ KRUHY
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
Socializace Kejřová.
Geografie Krajinná sféra
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
GLOBALIZACE.
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rasy, národy a náboženství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.

Planeta Země – „živá“ planeta je planetou rozmanitých ekosystémů. Právě její rozmanitost a pestrost neživého prostředí i živých forem života z ní činí jedinečnou v dosud známém Vesmíru.

Rozmanitost je znakem také soudobé LIDSKÉ SPOLEČNOSTI. V rámci ní rozlišujeme tzv. „lidské rasy“. Tj. velké skupiny lidí se stejnými tělesnými znaky, které vznikly vlivem odlišného přírodního a geografického prostředí.

I přes jisté odlišnosti platí, že všichni lidé jsou si rovni…Všichni musíme jíst, pít, spát, milujeme. Nikdo z nás není více ani méně. Každý z nás je člověkem. Všichni se umíme smát.

Všichni se umíme bát.

V očích každého z nás najdete lásku, strach, touhu i radost, bolest, naději i očekávání….

Jak je tedy možné, že i v moderním světě stále více dětí bere do rukou zbraně a se zbraní umírá?

Proč lidé bojují, plení, ničí a marní takový zázrak, jakým je život?

Proč jedni žijí v blahobytu, zatímco řada lidí umírá v bídě hlady, vyčerpáním?

Původcem všeho je jen člověk a jeho kultura. Kulturou rozumíme historicky vzniklý a s vývojem člověka se rozvíjející systém hodnot. Z antropologického hledisky je kultura vše to, co souvisí s činností člověka nebo je jejím výsledkem.

Kultura je jedním ze znaků etnicity – tj. systému jazykových, kulturních, náboženských a teritoriálních faktorů, vymezujících etnikum. Kultura je rozmanitá a právě její rozmanitost – tzv. kulturní pluralismus je podle řady myšlenkových proudů předpokladem úspěšného přežití lidského druhu.

V současném světě dochází v souvislosti s globalizací,

ale také nezadržitelnou migrací obyvatelstva, ke střetávání jednotlivých kultur. Snad nejlépe tento proces označuje termín akulturace, tj. proces vývoje a střetávání i prolínání jednotlivých kultur, přejímání jejích hodnot, tradic či vzorců chování, jejich přetváření i vylučování.

Dochází k míšení architektury, technologií, vzorců chování i náboženství. Řada příkladů ukazuje, že kultury a náboženství mohou existovat vedle sebe i mezi sebou. Jde však o dlouhodobé procesy akulturace, adaptace i integrace.

Jak toho však dosáhnout ve světě, ve kterém stále existuje: - xenofóbie (strach z cizinců) - rasismus (nepřátelské a diskriminační jednání na základě rasové odlišnosti) - extrémní nacionalismus - předsudky a hloupá omezení?

Východisko je jediné – OSVĚTA, tj. výchova a vzdělávání v oblasti multikulturní problematiky.

Jde o cílené poznávání odlišných kultur, jejich znaků (náboženství, hodnot, tradic atd.). Rozvíjení dovedností komunikace, kooperace a vzájemného soužití.

Významnou roli hrají nejen vzdělávací programy, ale také legislativní ochrana na úrovni lokální i mezinárodní.

V této oblasti působí řada státních, dobrovolných a mezinárodních organizací a institucí.

Pokusme se chápat odlišnost jako hodnotu. Zrušme hranice v komunikaci a bariéry ve vzájemném soužití.

Jedině cestou tolerance, úcty a respektu dosáhneme toho, abychom všichni stáli na stejné startovní čáře příležitosti.