Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká republika a její státní symboly.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Josef Kajetán Tyl.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Božena Němcová ( 1820 – 1862) Tvůrce původní české povídky
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Česká státní hymna Kde domov můj?.
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk.   30. – 50. léta 19. století, celonárodní hnutí  1830 – 1848 = revoluce na mnoha místech v Evropě,
Vítězslav Hálek Májovci
1. kolo 7.ročník
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
Národní obrození.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Božena Němcová Český realismus.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
ANOTACE: Určeno pro žáky 1.stupně ZŠ Motivace a nácvik státní hymny
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_52_Státní symboly
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Název materiálu: Národní obrození
Božena Němcová (1820 – 1862).
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Česká hymna a její tvůrci
DUM - Digitální Učební Materiál
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Horní Slavkov
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Český jazyk a literatura 2. ročník, denní studium 1. ročník, dálkové studium Mgr. Lenka Brychová, č.26 SOŠ a SOU, 28. října 2707

Romantismus Karel Hynek Mácha Karel Jaromír Erben Josef Kajetán Tyl

Josef Kajetán Tyl Životní osudy Tvorba: novinář prozaik dramatik

Životní osudy * 4. února 1808 Kutná Hora Ϯ 11. července 1856 Plzeň

Studium a zaměstnání Gymnázium: Praha Hradec Králové – seznámení s V.K. Klicperou FF UK nedokončil Členem kočovné společnosti – sňatek s Magdalenou Forchheimovou účetní ve vojenské kanceláři

1833 – zakládá Kajetánské divadlo (K.H.Mácha) Divadelní činnost 1833 – zakládá Kajetánské divadlo (K.H.Mácha) dramatik ve Stavovském divadle politicky se angažoval v revoluci 1848 po revoluci nedostal koncesi → kočovná společnost → umírá v bídě

Prozaik román Poslední Čech – kritizován K.H. Borovským povídka Rozervanec - vystupují dva hlavní hrdinové – Karel (vlastenectví) a Hynek (sebelítost) – karikatura K.H. Máchy novela Rozina Ruthardová – slavná historie Kutné Hory

Novinář Květy - 10 let Časopis : Vlastimil Pražský posel

Hry ze současnosti konflikty v měšťanském a řemeslném rodinném prostředí a těžký herecký život Paličova dcera

Hry ze současnosti Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka – píseň Kde domov můj (hudba: Fr. Škroup)

Původ slova fidlovačka Nástroj ševců na hlazení kůže Slavnost pražských ševců, při níž se nosil nástroj zvaný fidlovačka

DIVADLO NA FIDLOVAČCE založeno v roce 1921 v Nuslích v místech,kde se konala od poč. 19. stol. ševcovská slavnost pův. Tylovo divadlo poprvé současný název 1948 - 1963

Znovuotevření v r. 1998 Fidlovačka aneb … E.Balzerová – Margareta, Němka ve službách Mastílkové

Historické hry Kutnohorští havíři aneb Krvavý soud Jan Hus Krvavé křtiny čili Drahomíra a její synové Žižka z Trocnova

Kutnohorští havíři z doby vlády Jagelonců havíři bojují proti nespravedlnosti mincovních úředníků inspirací stávka dělníků smíchovské kartounky v r. 1844 Hlavní postavy: hlavní dozorce Opat – snaha řešit spory dohodou – popraven dcera Anežka havíř Vít nejvyšší mincmistr Beneš z Vajtmile syn Hynek z Vajtmile

Dramatické báchorky Strakonický dudák aneb Hody divých žen Jiříkovo vidění Lesní panna aneb Cesta do Ameriky

Strakonický dudák – obsah Dudák Švanda se chce oženit s Trnkovic Dorotkou, ale pro jejího otce je Švanda příliš chudý ženich. Švanda se vydává do světa vydělat si na svatbu hraním na dudy. Švandova matka, víla Rosava, chce svému synu pomoci. Očaruje jeho dudy. Švanda je velmi úspěšný, pozvou ho do královského paláce, aby uzdravil smutnou princeznu Zuliku. Jeho sekretář Vocilka, chce zneužít jeho umění a obohatit se. Nakonec mu pomáhá až jeho přítel Kalafuna a Dorotka.

Strakonický dudák námět z lidové jihočeské pověsti o dudákovi, který hrál pod šibenicí 2 typy lásky: milostná, kterou vzplála Dorotka mateřská, kterou ke svému synovi Švandovi chová Rosava

Postavy Švanda – mladý dudák, zmámila ho vidina dálek a peněz získaných ve světě, jinak v nitru dobrý člověk, důvěřivý, lehkomyslný, nerozvážný, dobrosrdečný Dorotka – Švandova milá, miluje ho natolik, že když Švanda odejde, vydá se ho do světa hledat, odvážná dívka, odvážná, samostatná, obětavá

Postavy Pantaleon Vocilka – bývalý student na cestách, všemi mastmi mazaný podvodník, Švandovi pomáhá, protože chce jeho dudy a vydělané peníze Kalafuna - přátelský, vlastenec, pracovitý, doma spokojený a šťastný Rosava – Švandova matka, trpí za syna, obětavá, milující

Práce s textem Popište jazyk: Láska nade včecko předčí! a) Rosavy To si strojte ouklady a užívejte násilí; když je se mnou láska v spolku, marné vaše ousilí; Berte všechny živly ku pomoci, Láska odolá i pekla moci. (Rosava) Popište jazyk: a) Rosavy b) Zuliky c) Vocilky

Jazyk Víly mluví ve verších a vznešeně. Jednotlivé postavy se od sebe liší i způsobem mluvy: Víly mluví ve verších a vznešeně. Cizinci se vyjadřují pomocí 3. os.č.jed. Češi si zachovávají svůj lidový jazyk, své nářečí.

Filmové zpracování 1937 1955 1974 - film Hvězda padá vzhůru – hlavní role Karel Gott

Který portrét je Tylův? A B C

Naše hymna poprvé zaznívá ve hře: A) Lesní panna aneb Cesta do Ameriky B) Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka C) Kutnohorští havíři

Doporučené prameny Čítanka 2 k Literatuře - přehledu SŠ učiva,vyuka.cz,Třebíč 2006 J.K.Tyl: Strakonický dudák Obsahy a rozbory děl k Literatuře - přehledu SŠ učiva,vyuka.cz,Třebíč 2006 http://www.spisovatele.cz/josef-kajetan-tyl