Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

DUM - Digitální Učební Materiál
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
socialismus komunismus feminismus
liberalismus, konzervatismus
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITICKÉ IDEOLOGIE Přednáška
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Problémy poválečného světa
příprava na 2. světovou válku
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
fašismus nacismus rasismus anarchie darwinismus
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Osvícenství.
Světová hospodářská krize
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOMUNISMUS Michal Hess.
VY_32_INOVACE_51_15 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Události po první světové válce Vypracoval:Zbyněk Poulíček Michal Dvořák © 2004.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Politické ideologie a jejich základní proudy
TEST 2 VY_32_INOVACE_  A. v Anglii v 17. století  B. ve Francii v 19.století  C. v USA v 18.století.
Petr Machala. předem se rozhodla pro určité způsoby myšlení a řešení problémů ideologie má své jistoty, filozofie pochyby …soubor myšlenek, které tvoří.
Věra Zlevorová a Natálie Kachlíková
Teorie státu - pokračování
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
OBČANSKÁ NAUKA STÁTOVĚDA POLITICKÉ IDEOLOGIE
Dějepis Mgr. Milan Šimek
POLITICKÉ IDEOLOGIE A JEJICH ZÁKLADNÍ PROUDY
POLITOLOGIE TEST 12.
FAŠISMUS.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Fašismus BARBORA VÍTOVÁ, C3A POLITICKÉ HNUTÍ, IDEOLOGIE.
LIDSKÁ DŮSTOJNOSTLIDSKÁ DŮSTOJNOST Renta Lingová | Helena Mihalovicsová | Purkyňovo gymnázium StrážniceRenta Lingová | Helena Mihalovicsová | Purkyňovo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Státověda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Stát Definice, funkce, typy.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
FAŠISMUS V ITÁLII.
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
20. století 20. léta.
Totalitní režimy.
Politické ideologie a jejich základní proudy
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B

Politická ideologie soustava teorií, myšlenek a názorů vyjadřující zásadní životní postoje a cíle určité sociální skupiny zabývá se základními problémy společnosti a státu, vnitřní i mezinárodní politiky, problematikou hospodářského a sociálního vývoje

4 základní funkce pomáhá vysvětlovat politické jevy a události poskytuje hodnotový systém a jeho kritéria poskytuje vědomí identity a sounáležitosti k určité sociální skupině nabízí základní rysy politického programu a cíle politické činnosti

liberalismus základní myšlenkový proud pro dnešní společnost základní hodnoty: svoboda jedince existence otevřené společnosti soukromé vlastnictví vznik v Anglii od 17. století duchovní otec: John Locke spjat s ekonomickou doktrínou „laissez – faire“ (neviditelná ruka trhu, omezování zásahů vlády do trhu)

2) konzervatismus zachování stávajících pořádků (rodina, vzdělání, víra) vznik v 18. století jako projev znepokojení šlechty a církve se šířením liberalismu zakladatel – Angličan Edmund Burke v 2. polovině 20. století sloučení liberálních teorií s konzervativním přístupem (vláda M. Thatcherové ve Velké Británii a Ronalda Reagana v USA)

3) socialismus usiluje o postupnou přeměnu společnosti k rovným příležitostem a o sociální spravedlnost vznik v 18. a 19. století, kdy během průmyslové revoluce vznikla dělnická třída a s ní snahy o zlepšení její životní úrovně (Robert Owen & Charles Fourier) John M. Keynes – „keynesiánství“ – prosazuje státní zásahy do ekonomiky, veřejné zakázky, má být řešením nezaměstnanosti

4 body ke stejné startovní čáře shodný přístup ke vzdělání bezplatné zdravotnictví sociální podpory (podpora v nezaměstnanosti, důchody, přídavky, minimální mzda) ekonomická a občanská práva

4) komunismus naprostá rovnost ve společnosti a kolektivní vlastnictví „každému podle jeho zásluh“ Karl Marx & Friedrich Engels – díla „Komunistický manifest“ a „Kapitál“ komunismus má nastat jako vrchol lidského vývoje, kdy se dělník vzbouří proti vykořistňovatelům a revolucí zavede rovnost, zruší peníze a každý bude vykonávat práci potřebnou pro společnost a získá to, co potřebuje

po bolševické revoluci v Rusku roku 1917 (Vladimír Iljič Lenin) šíření po Evropě Josif Vissarionovič Stalin – stalinský komunismus, největší totalita; idea, že revoluci je nutno provést v ekonomicky nejslabším článku, kde je proletariát nevědomý 60. léta – neomarximus- Erick Fromm - revoluční silou mají být studenti a inteligence

5) fašismus a nacismus fašismus – nacionálně šovinistické hnutí prosazující rasismus a diktátorskou formu vlády nacismus – nacionální hnutí podporující rasismus, prvky kolektivismu, diktátorská forma vlády - vznik po 1. světové válce (idey Aristotela, Hobbese, Machiavelliho, Nietzscheho)

20. léta – vznik fašistické strany v Itálii, Benito Mussolini; 1922 – Pochod na Řím, král nucen abdikovat Německo – Adolf Hitler po pokusu o převrat v vězení napsal „Mein Kampf“ – o nadřazenosti Němců, 1933 se dostal demokratickými volbami k moci jako říšský kancléř

6) rasismus snaží se legitimovat biologickou a společenskou nerovnost mezi lidmi vyzdvihuje jednu rasu na úkor ostatních vznik v 19. století (Evropané nad černochy, Indiány a Asiaty), vychází z Darwina postaveno na diskriminaci: nerovnost před zákonem, ekonomická, společenská, kulturní a sociální nerovnost

1935 – Norimberské zákony – diskriminace Židů 1942 – „konečné řešení židovské otázky“ 60. léta – zrovnoprávnění Afroameričanů v USA (Martin Luther King) JAR – apartheid – státní režim diskriminující černochy do konce 80. let (Nelson Mandela)

7) anarchismus usiluje o zrušení státu a jeho právního systému, který stojí v cestě absolutní svobodě destrukce byrokracie, armády, kapitalismu a církve Michael Bakunin, Petr Kropotkin anarcholiberalismus- člověk si dělá, co chce anarchosocialismus – bez úplné volnosti pacifismus – prosazuje nenásilně určité myšlenky

8) feminismus hnutí za práva žen od vzniku na konci 19. století se zaměřovalo na získání volebního práva žen prosazuje ekonomické, společenské a politické zrovnoprávnění s muži

9) enviromantalismus zabývá se vztahy mezi přírodou a společností, ochranou životního prostředí usiluje o změnu mechanismů, které ochraně brání zastřešuje řadu ekologických hnutí (Děti Země, Greenpeace) včetně radikálních ekoteroristů

prameny: Odmaturuj ze společenských věd, nakladatelství Didaktis, Brno 2004