PROBLÉMY DOPRAVNÍ INFRASTRUKURY MODERNIZACE D1 Jiří Petrák Luhačovice 24.září 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
PROBLEMATIKA ŘEŠENÍ JIHOVÝCHODNÍ ČÁSTI SILNIČNÍHO OKRUHU KOLEM PRAHY
Rekonstrukce severních mostů
Tisková konference MD a SŽDC
MĚSTSKÉ PRŮMYSLOVÉ ZÓNY – SEVERNÍ A JIŽNÍ PŘEDLICE
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
Dopravní infrastruktura v České republice Den dopravy 2008 Alfred Brunclík.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Mezinárodní letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt Berlin Brandenburg International (BBI) Ing. Marie Franková 5. konference K126 - Udržitelnost ve výstavbě.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Příprava nové dopravní politiky ČR
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
20. června 2012 Modernizace dálnice D1.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
pro integrovaný projekt
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Stavební akce a uzavírky na krajské silniční síti
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
PŘÍPRAVa A REALIZACE projektů IROP
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
PŘÍPRAVA SOUBORU STAVEB PRAHA - KLADNO S ODBOČKOU NA LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

PROBLÉMY DOPRAVNÍ INFRASTRUKURY MODERNIZACE D1 Jiří Petrák Luhačovice 24.září 2014

Koncepční materiál MD, který definoval páteřní síť dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 2179 km byl schválen vládou 21. července Do roku 2010 mělo být za 317 mld. Kč dostavěno zbylých 1419 km D a R. Ve skutečnosti se do roku 2010 postavilo 391 km (28%) za 185 mld. Kč (58%) Největším počinem byla přeshraniční dálnice D8, která za dvacet miliard připojila Sudety na Sasko (do dnes bez pokračování do středních Čech) a za více než padesát miliard korun velice diskutabilní dálnice D47. Podle dosavadního vývoje by mohla být síť dokončena po roce 2050 Luhačovice 24.září 2014

Všechny státy vyspělé západní Evropy mají páteřní síť D a R dostavěnou desítky let. Teď už ji jen udržují, zlepšují a staví železnice. Nedokončená síť brzdí zásadním způsobem ekonomický rozvoj ČR. Podrobení se požadavkům Bruselu - utratit většinu investic do dopravní infrastruktury na železnicích, nám prakticky znemožňuje dobudování páteřních D a R v reálném čase. Přesto se na našich silnicích odehrává téměř devět desetin osobní a tři čtvrtiny nákladní dopravy. Luhačovice 24.září 2014

Posledních patnáct let mluví politici především o výkonnosti stavebnictví, zaměstnanosti ve stavebnictví, schopnosti prostavět finance a vyčerpat evropské fondy. Situace v přípravě i výstavbě infrastruktury je katastrofální. Všechny přípravné práce (projektové dokumentace, průzkumy i diagnostiky) jsou zadávány na nejnižší cenu a podle toho vypadají. Na překomplikovanou zadávací dokumentaci nejde udělat seriosní nabídku a kvalita projektů i staveb je zlá. A aby toho nebylo málo, tak se rozhodneme na sedm let zaškrtit hlavní dopraví tepnu a modernizujeme dálnici D1.

Nejhorším příkladem zmatení hodnot je koncepce Modernizace D1. Koncepce opravy vozovky (asfaltové i betonové) její výměnou za betonovou v tl. 0,5 m byla direktivně rozhodnuta v roce Později byly zfinalizovány další zásady modernizace: -rozšířit vozovky vně o 0,75 metru a proto zbourat nadjezdy -nerealizovat projekt objízdných tras pro bezpečný průjezd při mimořádných událostech na modernizované dálnici -realizovat další opatření ke zlepšení bezpečnosti dopravy Před závažným rozhodnutím o koncepci nebyla provedena žádná optimalizační studie, která by multikriteriálně, ale především finančně– ekonomicky posoudila různé koncepce modernizace. Luhačovice 24.září 2014

V únoru 2012 byla dokončena Studie ekonomické efektivnosti. Studie je kvalitní, ale jen prokázala, že přínosy opravy dálnice jsou obrovské a požadavkům na návratnost investice vyhovují i při nákladech na opravu přes 40 mld. korun. Studie také spočítala, že každý den urychlení opravy přináší ekonomice 7,6 mil. korun Ekonomických přínosů. Za každý rok urychlení opravy je tedy úspora 2,8 mld. korun. Luhačovice 24.září 2014

Od září 2012, kdy byl zveřejněn vybraný způsob modernizace, upozorňovali odborníci na nedostatky koncepce modernizace, prováděné ještě před dostavbou R35. -Dlouhý čas opravy, min. 7 let a tím obrovské ekonomické ztráty v důsledku dlouhodobého paralysování hlavního tahu. -Vysoké stavební náklady, 22 mld. korun -Rozšiřování vozovky (pro omezenou rychlost) 0,75 m ven a bourání nadjezdů -Absenci zlepšených a bezpečných objízdných tras -Vysoká rizika modernizace V lednu 2013 byla nabídnuta MD a ŘSD jiná koncepce. -Zlepšení objízdných tras před zahájením modernizace (projekt z roku 2010) -Rozšíření 0,75 na úkor SDP (bez bourání nadjezdů) -Oprava povrchů dálnice překrytím a zesílením -Realizaci všech dalších opatření modernizace vedoucí k větší bezpečnosti dopravy, včetně oprav odvodnění dálnice. Luhačovice 24.září 2014

Zásady modernizace podle SRSD var 1 Luhačovice 24.září 2014

Zásady modernizace podle SRSD var. 2 Luhačovice 24.září 2014

Složení vozovky dle ŘSD Luhačovice 24.září 2014

Složení vozovky překrytí betonu Luhačovice 24.září 2014

Složení vozovky zesílení asfaltu Luhačovice 24.září 2014

Modernizace probíhá druhým rokem a naplnily se nejhorší prognózy: -Díky technickým problémům nabrala stavba roční zpoždění. -Nedůsledně připravená zadávací dokumentace vede k neplnění smluvních ujednání a neustálým změnám. -Téměř pravidelně dochází k závažným kongescím, několikrát byl dlouhodobě přerušen provoz úplně. To jsou miliardové ekonomické ztráty navíc. -Dochází k významnému prodražení staveb -Nespolehlivost v průjezdnosti dálnice má závažné dopady na ekonomiku státu Přestože jsme prokázali, že optimalizací modernizace dálnice může dojít k obrovským úsporám přesahujícím 20 mld. korun, MD dále trvá na pokračování modernizace dle původního konceptu. Hůavní argument, že potřebujeme rychle utratit evropské peníze je velice nebezpečný. Argument, že betonový povrch lépe vyhovuje zvyšujícím se zátěžím je irelevantní. Jedná se tu o rekonstrukci kvalitních betonových a asfaltových vozovek, ne novostavbu a je třeba vzít v úvahu sociální, finanční i ekonomické dopady tohoto veledůležitého projektu. Luhačovice 24.září 2014

Jak dál? Říkáme to dva roky. Nikdy není pozdě. Na D1 je modernizace teprve na začátku a po dvou letech strádání se možná dokončí první dva úseky. Určitě se vyplatí evaluovat všechny možnosti a vybrat koncepci optimální. Stávající koncepce to určitě není. Je potřeba zásadně přehodnotit dopravní politiku státu. Jestliže chceme být součástí rozvinuté Evropy, musíme mít hotovou páteřní síť silnic. Do deseti let! Když Iraq dokázal v osmdesátých letech, uprostřed války s Iránem, postavit 1500 km dálnic za pět let, proč by nešlo u nás za deset let postavit tisíc kilometrů? (tak jak to naplánovala vláda v roce 1999) Potřebujeme na to Saddáma? Děkuji za pozornost. Jiří Petrák Luhačovice 24.září 2014