Současné modely veřejné kontroly v sociálních službách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Nabídka personálních služeb
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
MARKETINGOVÝ MIX.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Kvalita v českém zdravotnictví
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Rozvoj sociálních služeb v Pardubickém kraji Evaluace projektu rozvoj metod sociální práce a tvorba kritérií efektivity služeb.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Kvalita v sociálních službách jako proces
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Teorie fiskálního federalismu
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ing. Stanislava Správková
Transkript prezentace:

Současné modely veřejné kontroly v sociálních službách PhDr.Pavel Čáslava Senát Parlamentu ČR Výbor pro zdravotnictví a sociální politiku

Inspirace „….dobrá veřejné správa je aspektem dobrého vládnutí; že se netýká pouze právních ustanovení; že závisí na kvalitě organizace a řízení; že musí splňovat požadavky efektivnosti, účinnosti a významu pro potřeby společnosti; že musí udržovat, podporovat a zabezpečovat veřejný majetek a další veřejné zájmy; že musí splňovat rozpočtové požadavky; a že musí předem vylučovat veškeré formy korupce“ Rada Evropy Doporučení CM/Rec(2007)7 Výboru ministrů členským zemím o dobré veřejné správě/good governance (Přijaté dne 20. června 2007 na 999. schůzi náměstků ministrů)

Inspirace - otázky vzešlé z rozpravy: Příspěvek na péčí: Dochází ke zneužívání dávek? Není někdy obětí také příjemce? Není příspěvek zbytečně vysoký? Zamezí plýtvání bezhotovostní výplata dávky? Financování a kontrola služeb: Jaký poměr mají mít jednotlivé složky financování? Motivuje systém financování k úspornosti a efektivitě, nebo naopak umožňuje plýtvání. Jaká má být dělba odpovědnosti za financování mezi státem a regiony.? Jak má být kontrolováno využití veřejných prostředků poskytovateli? 2

Modernizace nebo reformy? Evropské sociální služby pod tlakem populačního vývoje a sociálních změn Změny ve struktuře a postavení rodiny Demografický vývoj Enormní růst poptávky a redukce finančních zdrojů Hledání efektivnějších způsobů řízení, financování a zajišťování služeb 3

Evropská řešení decentralizace služeb, snižování státní reglementace v regulaci služeb, přenášení váhy odpovědnosti za efektivní a kvalitní provádění služeb ze státní a veřejné sféry na sféru neziskovou a soukromou (spoléhání na finanční odpovědnost vlastníka) hledání dobrého modelu managmentu organizace provádějících soc. služby k zavádění tržních a principů do financování veřejných služeb. /Zdroj: Biennial report on social services of general interest“, Eurpean Commision, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities, July 2008. Porovnávání trendů v 8 evropských zemích./ 4

Rozdíly v odpovědnosti za organizování soc. služeb Jak ukazuje přiklad Německa, Holandska a Velké Británie, jeví se individuální finanční odpovědnost vlastníka doprovázená profesionálním řízením jako cesta ke zlepšení postavení uživatele 5

Modely regulace veřejných služeb „Welfarismus“ „Spotřebitel“ Legislativní regulace- zavedení povinností pro poskytovatele- podrobná právní regulace Manažerské řízení Zavedení tržních principů Konkurence Snaha o úplné pokrytí službami, Stát přebírá odpovědnost za kvalitu a dostupnost Plánování Individuální výběr - Přímé platby uživatelů, kteří jsou vybaveni individuálním příspěvkem umožňujícím vybrat si mezi různými nabídkami Uniformní služby Průzkum trhu Stejné standardy pro všechny Vouchery Výbory a komise úřady pro řízení služeb společností Spotřebitelská orientace Kontrola kvality státními inspekcemi Spotřebitelský lobbying Důraz na lidská pacientská, uživatelská práva Ochrana spotřebitelů 6

Sociální služby jako sektor veřejných výdajů a možnosti kontroly Rada Evropy doporučuje členským státům, aby rozvíjely dobrou veřejnou správu organizací a fungováním veřejných orgánů zajišťujících účinnost, výkonnost a náležité využívání vynaložených prostředků. Tyto zásady vyžadují, aby členské státy: zajišťovaly nastavení cílů a výkonnostních ukazatelů ve snaze pravidelně monitorovat a měřit plnění těchto cílů ze strany veřejné správy a jejích veřejných činitelů; nutily veřejné orgány k tomu, aby pravidelně v rámci zákona kontrolovaly, zda jsou jejich služby poskytovány účelně vzhledem k vynaloženým nákladům a zda by neměly být nahrazeny nebo zrušeny; 7

Dva modely kontroly Kontrola správnosti postupů, procesů Nevýhody: - je velice těžké přijít s jakoukoliv inovací, jestliže je postup striktně dán a není možné se od něj odchýlit, - někdy ani striktní dodržování postupu nevede k žádoucímu výsledku Zaměření na výsledek, porovnání se stanovenými cíly prostřednictvím výkonových indikátorů 8

Příklad z Velké Británie Audit Commission , 80. léta nezávislý auditorský úřad, audit veřejných financí a ekonomické poradenství pro města a obce Vládní zadání: Přinést důkazy o pokroku ve službách Identifikovat slabá místa, slabé oblasti Systém Comprehensive Performance Assessment (2002): sběr dat z několika zdrojů /inspektoři, auditoři, občané/, národní a lokální indikátory výkonu porovnávání místních výsledků star rating /hvězdičky publikace výsledků 9

Zkušenosti (7 let ) Šok ze srovnání v  počáteční fázi , nicméně později pozitivní vliv zpětné vazby. Sebereflexe - mnozí pochopili, že potřebují zlepšit kulturu organizace a své řídící kompetence. Také že potřebují externí pomoc a podporu. Postupně se zlepšující výsledky – úbytek v kategorie 0 hvězdiček a přeliv do vyšších kategorií Pozitivně se projevilo „vtažení občanů do hry“ – vyšší zájem o veřejné věci Hodnocení identifikuje jasně oblasti kde je třeba přidat, kde je třeba něco zlepšovat. Hodnocení má nesankční charakter a tedy silnou motivační a podpůrnou hodnotu. 10

Děkuji za pozornost.