použitelnost webu (usability)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Advertisements

Využití cloudových služeb ve školství
Přístupnost (bezbariérovost) důležité kritérium hodnocení expertní tým zrakově postižených uživatelů pod vedením RNDr. Hany Bubeníčkové a Mgr. Radka Pavlíčka.
Přístupnost webových stránek orgánů státní správy výzkumný projekt MI ČR YA RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, Brno, duben 2007.
Internet – E. bankovnictví
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Osnova Úvod Návrh notace Metoda katerizace Popisky Aktualizace
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Prostředí tabulkového kalkulátoru, základní operace Vypracoval : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Výuka cizích jazyků technických předmětů
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.09/Ku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Kubínková CZ.1.07/1.5.00/ Web šablony.
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.15/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
SEO pro novou firmu Bartošová Lenka 3MA
Internetový (webový) prohlížeč. Druhy prohlížečů 1. byl v roce 1993 NCSA Mosaic Následovaly další … Netscape 1.0 Netscape 2.0 Netscape 3 Gold Zdroj:
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Polycom ® RealPresence ® Mobile Aplikace pro videokonferenční volání na mobilních zařízeních s operačním systémem IOS.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: leden.
Podpora PR oddělení fakulty moderními ICT
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Internet Definice Historie Použití Programy pro práci s internetem
Školení zaměstnanců web + intranet v Praze.
INFORMATIKA 8 MS Word III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika, respektive.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
HELPDESK Pomoc uživatelům s jejich IT problémy a zefektivnění práce servisních techniků.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.11/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
Představujeme službu Samepage
Online nástroje pro Váš lepší web Helena Šimková.
Uživatelské testování webu NAVRCHOLU.cz Luboš Plotěný.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Metodická podpora úprav RVP ZV
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
1 | Kaspersky Endpoint Security Přehled. 2 | Kaspersky Endpoint Security Kaspersky Endpoint Security for Windows Kaspersky Endpoint Security for Mac Kaspersky.
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
NaviTerier Navigační systém pro zrakově postižené.
9. Národní konferenci kvality ve veřejné správě, 2013, Brno.
Použitelnost webu [1/24] Použitelnost webu Martin Kopta, Dobrý web
ANOTACEPrezentace obsahuje základní informace o internetu, o historii a možnostech prohlížení internetu. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci.
Michael Juřek Software Architect Microsoft s.r.o.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Internetový portál Ing. Ivo Štencl tel.: P r a h a
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Sdílení obsáhlých souborů na webu Výpočetní technika.
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: duben.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Ing. František Hůlka lektor webináře pro ICT metodiky
Úvod Proč studovat informatiku?
Anotace Žák dokáže formátovat text v aplikaci MS Word Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže naformátovat text a nastavit různé formáty.
Bakalářská práce - zpracování
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: prosinec.
Apple Computer Jan Šimík, Education manager, Apple IMC
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Uživatelské testování použitelnosti webu v praxi World Usability Day v Praze, Adam Fendrych, telefon:
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
PŘÍSTUPNOST WEBU (ACCESSIBILITY) Filip Rubáček, 2013.
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
Zlatý erb 2008 Testování přístupnosti Mgr. Radek Pavlíček TyfloCentrum Brno, o. p. s.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Úvodní hodina Martin Krčál Tereza Venerová Brno, KISK FF MU, Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví.
Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Úvodní hodina Martin Krčál Brno, FF MU,
Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Úvodní hodina Tereza Balabánová Martin Krčál Brno, FF MU,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Operační systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/21 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
 = jedná se o vzájemné propojení lokálních počítačových sítí pomocí vysokorychlostních datových spojů  vznikl spojením mnoha menších sítí  v každé.
Testování aplikací v Javě Petr Adámek IBA CZ, s.r.o. © 2010.
Transkript prezentace:

použitelnost webu (usability) Filip Rubáček, 2013

Obsah Definování pojmu „použitelnost webu“. Způsoby testování použitelnosti. Uživatelské testování – krok po kroku. Informační zdroje.

Jak používáme web? S. Krug shrnul způsob používání webové stránky uživatelem do tří axiomů: „Stránky nečteme, ale prohlížíme. Neprovádíme optimální výběry, ale děláme kompromisy. Nebádáme nad tím, jak věci fungují, jednoduše to ‚nějak uděláme’.“ [KRUG, S. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet! 2. aktualizované vydání. 2006. Computer Press. ISBN: 978-80-251-1291-8]

Co je to použitelnost webu? „Použitelnost znamená, jak snadno se váš web používá internetovým uživatelům – jestli nacházejí informace, které potřebují, jestli se na stránkách snadno vyznají a orientují, jestli nedělají zbytečné chyby nebo jestli jim vše přijde srozumitelné a přehledné.“ [SNÍŽEK, M. A KOL. 10x10 manažerských chyb v internetovém podnikání. H1.cz. 2008.]

Typy testování použitelnosti Uživatelské testování (user testing). Heuristická analýza (analýza použitelnosti). A/B testování. Ohniskové skupiny (focus groups) – není zaměřena pouze na testování použitelnosti, ale dá se využít.

Heuristická analýza Použitelnost webu v tomto případě testuje odborník na použitelnost. Využívá při tom pravidla použitelnosti (dle různých uznávaných nebo firemních specifik), své znalosti a zkušenosti. Heuristikem bývá zkušený pozorovatel uživatelského testování.

A/B testování Připraví se dvě nebo více variant úvodní webové stránky. Uživatelé, kteří prohlíží web se rozdělí na dvě skupiny (např. pomocí IP adresy). Analyzuje se, která verze stránky je úspěšnější (např. Google Analytics).

Focus groups (ohniskové skupiny) Focus groups (ohniskové skupiny) - shromáždíme „potencionální zákazníky“ do jedné učebny. Ke každému počítači jednu osobu. Necháme je pracovat s webem, případně předkládáme různé verze. Při práci v rámci focus groups se natáčí na kameru. Dále se na základě nahraného videa dělá analýza přístupu k aplikaci. Na základě snímaného a analýzy přístupu se doporučí změny.

Uživatelské testování Spousta práce, ale stojí za to.

Uživatelské testování (UT) Pozorovatel testuje postupně několik „typických uživatelů“. Stačí malá skupina osob (2-4). Je založeno na pečlivě připraveném scénáři. Náročný způsob, ale velmi efektivní. Lze rozdělit do čtyř kroků: Příprava testování. Výběr uživatelů-testerů. Provedení testování. Analýza a oprava chyb.

UT – krok 1 – příprava scénáře Scénář = krátký dokument, obsahující typické úkoly, které by měli uživatelé zvládnout. Ideální je provádět uživatelské testování od prvních prototypů. Ukázkový scénář + instrukce ke scénáři jsou k dispozici na stránkách http://www.pristupne.cz

UT – krok 2 – výběr testerů Určení cílové skupiny (nebo skupin). Uživatelé-testeři by měly být z dané cílové skupiny. Není-li možné testovat s uživateli z cílové skupiny, je lepší testovat i s uživateli mimo cílovou skupinu, než netestovat vůbec.

UT – krok 3 – provedení testování Každému testerovi pozorovatel postupně zadává úkoly ze scénáře a pozoruje ho, jak se mu daří tyto úkoly plnit. Pozorovatel se snaží testera přesvědčit, aby o všem mluvil (nejasnosti, očekávání, nápady). Obrazovka je zároveň nahrávána. Pozorovatel si zapisuje. Po skončení všech testů pozorovatel vytvoří dokument se závěry.

UT – krok 4 – analýza a oprava chyb Probrat s testovanými uživateli co se jim líbilo, nelíbilo, zda mají připomínky a návrhy apod. Poslední a důležitou částí celého testování je zpracování výstupů, odhalení chyb a návrh na jejich opravu.

Další zdroje http://www.pristupne.cz http://www.nngroup.com http://www.useit.com KRUG, S. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet! 2. aktualizované vydání. 2006. Computer Press. ISBN: 978-80-251-1291-8 KRUG, S. Nenuťte uživatele přemýšlet! 2010. Computer Press. ISBN: 978-80-251-2923-4

Otázky? Děkuji za pozornost.