Znalosti a inovace: budou díky strategii Evropa 2020 silnějším motorem konkurenceschopnosti? Ing. Karel Mráček, CSc., Institut evropské integrace, NEWTON.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vybrané otázky konkurenceschopnosti EÚ
Advertisements

Evropa 2020 Integrované směry
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Evropský semestr, Evropa 2020 Jana Odehnalová FPR ZČU Plzeň 10/07/2014 Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací,
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Evropská unie.
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
EU.
Evropská unie Za předpokladu použití mapy Evropy a psacích potřeb.
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
EVROPA 2020 VLADIMÍR DLOUHÝ. Jedna okamžitá priorita Strategie pro překonání krize Reforma finančních systémů Rozpočtová konsolidace pro dlouhodobý růst.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Ekonomika pivovarského průmyslu
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE 1. přednáška Ing. Martina Šudřichová
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Strategie pro růst a zaměstnanost EU 2020 Richard Kadlčák Útvar ministra pro evropské záležitosti Odbor koordinace evropských politik.
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Příprava na programovací období východiska a přístupy.
V září byl publikován report za období , relevantní je rovněž loňský report za období (WEF 2014) a report za srovnávací období.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Regionální politika EU v období
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
SPP124, SPP125, SPR125, VPL124 – jaro 2012 Markéta Horáková
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Nástroj změny v místním prostředí
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Nástroj změny v místním prostředí
Transkript prezentace:

Znalosti a inovace: budou díky strategii Evropa 2020 silnějším motorem konkurenceschopnosti? Ing. Karel Mráček, CSc., Institut evropské integrace, NEWTON College, a.s., člen předsednictva Asociace výzkumných organizací 22. září 2010 KMráček10

Vize budoucí Evropy strategie tohoto typu a dobová hesla určité prostředí a výzvy i pro Českou republiku vize budoucí Evropy – inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění /v podstatě upravená vize evropského sociálně tržního hospodářství pro 21. století/ – ve srovnání s Lisabonskou strategií zdá se méně ambiciózní (tehdy EU se měla stát „nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou,………..“ a jak to nakonec bylo) KMráček10 2

Strategie Evropa 2020 – tři vzájemně propojující se priority Inteligentní růst rozvíjet ekonomiku založenou na znalostech a inovacích Udržitelný růst podporovat konkurenceschopnější a ekologičtější ekonomiku méně náročnou na zdroje Růst podporující začlenění podporovat ekonomiku s vysokou zaměstnaností, jež se bude vyznačovat hospodářskou,sociální a územní soudržností KMráček10

Strategie Evropa 2020 – 5 hlavních strategických cílů dosáhnout výdajů na výzkum a vývoj ve výši 3 % HDP (v podstatě pokračování cíle z Lisabonské strategie); zvýšit podíl osob (ve věku 30-34 let) s ukončeným terciárním vzděláním z 31 % na 40 % v roce 2020; zvýšit míru zaměstnanosti u osob ve věku 20-64 let ze současných 69 % na nejméně 75 % ; snížit emise skleníkových plynů nejméně o 20 % oproti úrovni v roce 1990, v případě příznivých mezinárodních podmínek až o 30 %, zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie v konečné spotřebě energie na 20 % , zvýšit energetickou účinnost o 20 %; snížit počet Evropanů žijících pod vnitrostátní hranicí chudoby o 20 % (absolutně více než 20 milionů lidí vyvést z chudoby) KMráček10

Strategie Evropa 2020 – 5 hlavních strategických cílů méně hlavních cílů (ve srovnání s Lisabonskou strategií) cíle považovány orgány EU za relevantní a reprezentativní požadavek na měřitelnost cílů realizovatelnost cílů ? vzájemné vazby mezi cíli mají odrážet rozmanitou situaci členských zemí EU (současná EU27 strukturou rozmanitější a větší rozdíly mezi jednotlivými zeměmi) číselné údaje jsou celoevropské průměry převod do podoby vnitrostátních cílů a směrů národní cíle se vyjednávají individuálně a mohou se od unijních odlišovat KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly znalosti a inovace jako hybné síly dalšího růstu ekonomiky (tzv. inteligentní růst), opět úloha V,V, I a vzdělávání v růstu konkurenceschopnosti, odbourání určité mezery ve vztahu k USA – tradiční benchmark orientace na růst výdajů na VaV (vstupy do VaV) - výdaje na VaV jako 3 % HDP - ne ale již členění ve výši 1 % z veřejných prostředků a 2 % ze soukromých zdrojů - nicméně důraz na investice soukromého sektoru do VaV (EU stále zaostává za USA) KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly celkové investice do VaV v Evropě – ani 2 % HDP, USA - 2,7 %, Japonsko - 3,4% příčiny odstupu za USA a Japonskem: - rozdíly mezi členskými zeměmi EU v intenzitě VaV - zejména pak v úrovni soukromých zdrojů do VaV konkurenceschopné země ve VaVaI mají poměr státních a podnikových výdajů 1 : 2 až 1 : 3, země s ekonomickými problémy mají obvykle vyšší státní výdaje KMráček10

Financování výzkumu a vývoje– srovnání struktury zdrojů KMráček10 Zdroj: Ukazatele výzkumu a vývoje za rok 2008, ČSÚ, 2009

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly potřeba zvyšovat inovační výkonnost (pozornost nejen vstupům, ale i výstupům) - Evropa v řadě těchto ukazatelů také zaostává za USA a Japonskem - benchmarking – Evropský inovační zpravodaj (EIS) - 29 ukazatelů - jejich bloky (zdroje, firemní aktivity a výstupy) - souhrnný inovační index (SII) - do roku 2007 zmenšování mezery mezi EU27 a USA, poté zpomalení relativního vzestupu EU27 a ustálení mezery - EU27 je téměř na 80% úrovni inovační výkonnosti USA - EU27 je zhruba na 70% úrovni inovační výkonnosti Japonska, zhruba stabilní mezera KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly Odstup EU27 v souhrnné inovační výkonnosti (SII) za USA a Japonskem Zdroj: EIS 2009 KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly potřeba zvyšovat inovační výkonnost - menší konkurenceschopnost EU27 ve vztahu k USA a Japonsku především: v mezinárodních patentových aktivitách ve vazbách veřejného a soukromého sektoru v počtu výzkumníků a výdajích podnikové sféry na VaV - pozornost v mezinárodním srovnání i zlepšující se relativní pozici skupiny zemí BRIC KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly Souhrnný inovační index EU-27 (SII) 2009 Zdroj: EIS 2009 KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly Rozdělení členských zemí EU do 4 skupin podle inovační výkonnosti (EIS 2009): 1. Vedoucí země (innovation leaders): Dánsko, Finsko, Německo, Švédsko, Velká Británie, které dosahují značně vyšší inovační výkonnost, než je průměr EU27, přičemž mezi nimi existují rozdíly v dynamice (Dánsko a Velká Británie nyní stagnují). 2. Následovatelé (země „ve druhém sledu“, innovation followers): Belgie, Estonsko, Francie, Irsko, Kypr, Lucembursko, Nizozemsko, Rakousko, Slovinsko, jejichž inovační výkonnost je nižší ve srovnání s inovačními lídry, ale vyšší nebo těsně na průměru EU27. Do skupiny těchto zemí byly zařazeny nově Estonsko, Kypr a Slovinsko, u nichž došlo k výraznému zlepšení hodnocených parametrů. KMráček10

Strategie Evropa 2020 – znalosti a inovace jako hybné síly Rozdělení členských zemí EU do 4 skupin podle inovační výkonnosti (EIS 2009): 3. Slabší inovátoři (moderate innovators): Česká republika, Itálie, Litva, Maďarsko, Malta, Polsko, Portugalsko, Řecko, Slovensko a Španělsko, jejichž hodnota souhrnného inovačního indexu je nižší než průměr EU27. Do této skupiny se ve srovnání s EIS 2008 nově posunulo 5 členských zemí EU (Litva, Maďarsko, Malta, Polsko a Slovensko). 4. Dohánějící země (catching-up countries): Bulharsko, Lotyšsko a Rumunsko s inovační výkonností značně nižší oproti průměru EU27. Poukazuje se sice, že Bulharsko a Rumunsko vykazují srovnatelně nejvyšší dynamiku v inovační výkonnosti ze všech členských států EU, nicméně nelze přehlédnout její nízkou výchozí základnu. KMráček10

Strategie Evropa 2020 – Inovace v Unii jako stěžejní iniciativa K podpoře vytyčených priorit a hlavních cílů je stanoveno ve strategii Evropa 2020 sedm stěžejních iniciativ : Inovace v Unii Mládež v pohybu Digitální program pro Evropu Evropa méně náročná na zdroje Průmyslová politika pro éru globalizace Program pro nové dovednosti a pracovní místa Evropská platforma pro boj proti chudobě První tři iniciativy - vztah k prioritě inteligentního růstu. KMráček10

Komise má řadu záměrů, na nichž chce v iniciativě „Inovace v Unii“ pracovat: Dokončení Evropského výzkumného prostoru; vytvoření strategického programu pro výzkum zaměřeného na výzvy jako potřeby v oblasti energie, dopravy, změny klimatu, účinné využívání zdrojů, zdraví a stárnutí obyvatelstva, potřeby změn výrobních postupů Podmínky pro inovace v podnikové sféře, zejména v MSP (opatření v oblasti ochrany práv duševního vlastnictví, zvýšení dostupnosti kapitálu, public procurement ) Zahájení programu „Evropské inovační partnerství“ mezi EU a členskými zeměmi k vývoji a využívání nových technologií (bioekonomika, klíčové technologie pro průmysl budoucnosti ad.) Posílení a další rozvoj nástrojů EU na podporu inovací (SF, RP, CIF, efektivnější spolupráce s EIB ad.) Podpora partnerství (se záměrem silnějších vazeb mezi vzděláváním a podnikáním, výzkumem a inovacemi) KMráček10 16

Požadované aktivity na úrovni jednotlivých členských států EU Reformy systémů VaVaI (dosahování špičkových výsledků, vhodná specializace) Posílit spolupráci mezi univerzitami, VÚ a podniky, přeshraniční spolupráci Zajištění dostatečného počtu absolventů přírodovědných, matematických a technických oborů Zaměření školního vzdělávání ke kreativitě, inovacím a podnikání Využití daňových pobídek a dalších nástrojů financování na podporu soukromých investic do VaV KMráček10 17

Strategie Evropa 2020 – orientace na růst vzdělávání Stěžejní iniciativa Mládež v pohybu: zlepšit výsledky a mezinárodní atraktivitu evropských univerzit a vysokých škol modernizovat vysoké školství (řízení, financování, učební osnovy) – mimo jiné s využitím benchmarkingu podporovat mobilitu studentů zlepšit situaci v oblasti zaměstnatelnosti mladých lidí zvýšit celkovou kvalitu všech úrovní vzdělávání a odborné přípravy v EU Otázkou zůstává pojetí vzdělanosti. KMráček10

Znalosti a inovace: budou díky strategii Evropa 2020 silnějším motorem konkurenceschopnosti? plnění priorit, cílů a iniciativ bude klást poměrně vysoké nároky na procesy řízení a koordinace zkušenosti s obtížemi koordinace politik při realizaci Lisabonské strategie jako každá strategie nabude teprve na významu a smyslu, když dojde k její realizaci jinak zůstanou jen dobová hesla KMráček10

Děkuji Vám za pozornost Znalosti a inovace: budou díky strategii Evropa 2020 silnějším motorem konkurenceschopnosti? Děkuji Vám za pozornost Ing. Karel Mráček, CSc. mracek@avo.cz KMráček10