DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Prezentace Neoficiálních Klientských Internetových Stránek Společnosti DUHA.
Základní škola Chrudim, Dr. J. Malíka
Asertivita.
Každé ráno začíná život....
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
PSYCHICKÉ STAVY.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a... míček letí až do statku ležícího hned u dráhy... kde rozbije jedno okno a prolítne dovnitř!
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Všichni jistě víte, že jsem měl nedávno zdravotní problémy. Můj lékař mi po řadě vyšetření teprve nedávno stanovil diagnózu: DPPVV.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Principy, zásady a chyby
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Co je to smíšený pocit? Když se vám tchýně zabije ve vašem úplně novém autě.
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JAK ZDŮRAZNÍME GESTIKULACÍ SVÁ SLOVA? A KTERÁ GESTA BYCHOM POUŽÍVAT NEMĚLI.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
ASERTIVITA.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Téma: Audience – V. Havel
Psychologie zdraví Copingové strategie.

ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Rozhovor se… slečnou Magdalenou Žižkovou Co jsme zjistily o Majdě ? Co ji baví? Jak ji (ne)znáte…..
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Asertivita.
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace Téma Asertivita Označení DUMU VY_12_INOVACE_129 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 21. března 2014 Anotace Materiál seznamuje studenty s podstatou a cílem asertivního jednání. Uvádí základní asertivní práva a některé asertivní dovednosti. Součástí materiálu je i cvičení k rozpoznání uvedených technik jednání.

Podstata asertivity Věcný a neústupný komunikační styl Součástí zdvořilost, ohleduplnost a vstřícnost k partnerovi v komunikaci Vědomé se vyhýbání faulům.

Cíl asertivního jednání Věcně čelit neoprávněné kritice, manipulaci, agresivním výpadům Asertivní trénink určen: pro plaché, neprůbojné jedince - pro ty, kteří naopak reagují velmi podrážděně a mají sklony vyvolávat slovní konflikty.

Asertivní práva Spolehněte se na vlastní názor víc než na názor druhých Uděláte-li něco za druhého, pak jedině z vlastního svobodného rozhodnutí Můžete se rozhodnout i nelogicky a nejste povinni nikomu vysvětlovat, proč jste se takto rozhodli Máte právo chovat se nezávisle na tom, zda to druzí budou schvalovat Máte právo chybovat Máte právo změnit názor Máte právo neomlouvat se Máte právo říci, že nevím Máte právo prohlásit, že tomu či onomu nerozumím Máte právo pronést, že některé věci jsou mi takříkajíc „jedno“. Ale žádné z práv se nemá přehánět a zneužívat proti druhým.

Základní asertivní dovednosti Volná informace Sebeotevření Asertivní NE Pokažená gramofonová deska Přijatelný kompromis Otevřené dveře Selektivní ignorování

Volná informace Snižuje ostych při zahajování rozhovoru Učí hovořit o sobě bez přehnané plachosti a stydlivosti / Co děláme rádi, co nás těší, co nás tíží, co plánujeme..../.

Sebeotevření Omezuje manipulaci sdělením vlastních kladných i záporných vlastností Umožňuje klidně sdělit i takové věci, které třeba dříve způsobovaly pocity nevědomosti, nebo dokonce viny Princip „dej – dostaneš“.

Asertivní NE Podstata spočívá v nácviku odpovědi „ne“ na nepřijatelné požadavky, a to bez pocitu viny Mnohdy nemáme na vybranou a odmítnutím se někoho musíme dotknout Také ale řada situací, v nichž odmítnutí „hned“ je vůči partnerovi podstatně lidštější. Někomu se zalíbíte a projeví o vás zcela jednoznačný zájem. Vám však není ani trochu sympatický. Neumíte však říci „ne“. ....... K čemu to až může vést?!

Pokažená gramofonová deska Jedna formulace svého názoru, postoje či přání Bez útočení, bez odklonění od problému Nenechat se zahltit dalšími a dalšími důvody, pro které je snad nerealizovatelné, co chceme Vytrvale, klidně, přátelsky opakujeme svůj požadavek / své odmítnutí /. Zejména např. při reklamaci vadného výrobku.

Přijatelný kompromis Snaha o nalézt společné řešení problému Při takovémto sebe prosazování pozor na možnou ztrátu vlastní sebeúcty.

Otevřené dveře Klidné přiznání kritikovi, že v tom, co říká, může být něco pravdy Umožňuje přijímat kritiku klidně, bez úzkosti či obran a neposkytovat zároveň kritikovi žádné posílení Nereagovat na špatnou náladu kritika stejným způsobem Takové výrazy jako: Můžeš mít pravdu..., Máš pravdu...., Může ti to tak připadat...,Snad....,Snad se mýlím....., Podívejme se na věc z jiné stránky..... .

Selektivní ignorování Záměrné ignorování informací, které jsou pro nás nedůležité Druhý je sděluje v afektu.

Cvičení Vytiskněte si následující dva texty. Porovnejte je, charakterizujte a uveďte, které techniky rozhovoru jsou v nich využívány.

Ukázka rozhovoru Pojišťovací agent: „Jsem dr. Jeleník. Potřebuji s vámi hovořit.“ Dvořák: „Prosím, a o čem ?“ Agent: „Víte, jsem pracovník pojišťovny a chtěl jsem vám nabídnout služby našeho podniku.“ Dvořák: „Děkuji, ale my žádné pojištění nepotřebujeme.“ Agent: „V řadě situací je však velmi výhodné být pojištěn. Třeba sdružené pojištění domácnosti. Mohou vás vykrást. Nebo vy třeba někoho vyplavíte. Víte, jaká to může být škoda, no to může jít do tisíců.“ Dvořák: „Prosím vás, proč by nás někdo vykrádal? Tady by toho moc neukradl. A když, tak mně ty věci pojišťovna stejně nevrátí.“ Agent: „Pane Dvořák, a nebojíte se, že vám vykradou třeba chatu? Tu taky nemáte pojištěnou.“ Dvořák: „Nemám. Ale co je vám po tom. A jak vůbec víte, že máme chatu?“ Agent: „To víte, že vím.Zrovna teď jsem tam kousek od vás likvidoval takovou nepříjemnou pojistnou událost. No, u Hrazdírů. Tu chatu jim úplně vybílili a ještě roztloukli, co se jim nehodilo. No, co vám mám povídat. Škoda za 70 tisíc.“ Dvořák: „Podívejte, pane....Jelínek? No, já o žádné pojištění nestojím. Nejlépe bude, když odejdete, namáháte se zbytečně.“ Agent: „Já vám dobře radím, neměl byste tak riskovat. Stát se může ledasco.“ Dvořák: „Ano, to máte pravdu. Ale vám. Napřed se sem vetřete, protože se mé ženě představíte tak, že to vypadá, že mě hledá někdo ze zaměstnání. Pak zjistím, že nejenže víte, že mám chatu, ale ještě víte kde. Člověče, vždyť já bych vás mohl žalovat! Co si to vůbec dovolujete? Jestli ihned neodejdete, budu si stěžovat řediteli pojišťovny, že mě obtěžujete.“ Agent: „Pane Dvořák, tak se nerozčilujte, já to s vámi myslím dobře.“ Dvořák: „Vypadněte!“

Ukázka rozhovoru Agent: „Jsem dr. Jeleník. Potřebuji s vámi hovořit.“ Dvořák: „Prosím, co si přejete?“ Agent: „Jsem pracovník pojišťovny a chci vám nabídnout nějaká pojištění.“ Dvořák: „Děkuji vám, my žádné nepotřebujeme.“ Agent: „Každý nějaké pojištění potřebuje. Rozumný člověk se brání rizikům různého druhu.“ Dvořák: „Jistě, ale já žádné pojištění nepotřebuji.“ Agent: „Tak třeba chatu nemáte pojištěnou.“ Dvořák: „ Nemám, máte pravdu.“ Agent: Víte, co všechno se může stát? Před nedávnem jsem likvidoval takovou pojistnou událost – no nedaleko od vaší chaty, u Hrazdírů, znáte je, že? Tu chatu jim úplně vybílili, co neodnesli, rozbili. No hrůza. Škoda za 70 tisíc. Neměl byste riskovat.“ Dvořák: „Máte možná pravdu. Ale já žádnou pojistku nechci.“ Agent: „Podívejte, je to pro vaše dobro. No představte si, kdyby se vám něco takového stalo. Však víte, jak to dneska je. Krade se, a ten vandalismus. Je to hrozné.“ Dvořák: „Ano, krádeže a vandalismus jsou skutečně hrozné. Děkuji vám za nabídku. Žádnou pojistku nepotřebuji. Na shledanou.“

Doporučené použité materiály MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. 3. vydání Praha: TRIZONIA 1995. ISBN 80 85573 – 12 – 1. NOVÁK, T., CAPPONI, V. Asertivně do života, 2. doplněné vydání Praha: Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0989-9.