Nonverbální úlohy - - tepelně děje, optika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství.
Advertisements

Vypařování.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nonverbální úlohy - - elektřina Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Výkon elektrického proudu
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Elektromagnetické záření látek
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Digitální učební materiál
Teplotní roztažnost pevných látek
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Pokusné určení tepla.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Prezentace tepla Skupina A.
Této práci říkáme elektrická práce.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VYUŽITÍ ENERGIE SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Vypařování a kapalnění
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
Třída 3.A 15. hodina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

Nonverbální úlohy - - tepelně děje, optika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař

Zahřívání vody Obr. 1a 11 o C Obr. 1b

Zahřívání vody Obr. 2a Obr. 2b

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co můžeme usoudit z obrázků 1a a 1b? Jakou teplotu má napuštěná voda? Kolik vody je v rychlovarné konvici? Jakou vodou zaléváme kávu? Při jaké teplotě automaticky konvice vypíná? Co můžeme určit, známe všechny potřebné údaje?

Řešení m = 1 kgQ = m. c.  t c = 4,2 Q = 1. 4,2. 89  t = 89 o CQ = 373,8 kJ Q =? kJ

Didaktické poznámky Aktualizace – fyzika v každodenní činnosti. Teplota vody v kohoutku, optimální teplota na koupání, sprchování,…. Žáci si musí uvědomit některé známé hodnoty (1 l vody  1 kg; var vody  100 o C; měrná tepelná kapacita). Porovnat dodané teplo s mechanickou prací (10 kg do zvednout do výše 3,738 m).

Didaktické poznámky Diskutovat spotřebu teplených spotřebičů. Diskutovat nebezpečí opaření – první pomoc. Diskutovat nebezpečí požáru – odpojování přívodu ze zásuvky, nehořlavá podložka,….

Pohlcování tepelného záření Obr. 3

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co jsme viděli na videu? Liší se nějak použité teploměry? Jak se zvyšuje teplota u každého teploměru? Existuje nějaká souvislost mezi „spodním koncem teploměru“ a teplotou, kterou ukazuje? Proč byl asi použit lékařský teploměr?

Řešení Lampa ohřívá své okolí, teploměry ukazují postupně vyšší teplotu, jeden teploměr má začernalý spodní konec, každý teploměr ukazuje jinou teplotu, teploměr s černým koncem ukazuje vyšší teplotu, lékařský teploměr ukazuje maximální naměřenou teplotu.

Řešení Látky s černým (tmavým, matným) a drsným povrchem přijímají více tepelného záření než látky s bílým (světlým, lesklým) a hladkým povrchem, teploměr s černým spodním koncem ukazuje postupně vyšší teplotu – přijal více tepelného záření.

Didaktické poznámky Vhodné jako připomenutí provedeného reálného experimentu, kvalitativní úloha – vede žáky k řešení problémové situace, následně můžeme diskutovat užití zadaného jevu v technické praxi (sluneční kolektory,…) uvést další využití – např. oblečení v létě a zimě.

Nonverbální úlohy z optiky Obr. 4

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co vidíme na předchozích obrázcích? Mají něco společného obrázky v levém sloupci? Mají něco společného obrázky v pravém sloupci? Existuje nějaká souvislost mezi obrázky v levém a pravém sloupci? Můžeme k sobě přiřadit obrázky z obou sloupců?

Řešení Levá část obrázku: pohled na město, člověk, který čte (oči velmi blízko u časopisu), motýl, noční krajina s hvězdárnou a hvězdami, mikroskopický preparát. Pravá část obrázku lupa, dalekohled, brýle, hvězdářský dalekohled mikroskop.

Řešení Levá část obrázku: běžné situace související s různými činnostmi Pravá část obrázku optické přístroje a zařízení Vztah mezi levou a pravou částí obrázku: optické přístroje a zařízení souvisí se situacemi na druhé části obrázku lze provést přiřazení mezi jednotlivými obrázky

Řešení Řešení úlohy: 1-B 2-C 3-A 4-E 5-D

Didaktické poznámky Vhodné k opakování – procvičení názvů optických zařízení, žáci mají v oblibě úlohy typu „přiřaď“, následně můžeme rozšířit o popis a funkci optických zařízení, určit jakého druhu jsou zobrazené brýle, diskutovat další využití jednotlivých optických přístrojů.