1 Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Životní styl - cvičení UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Sociální vztahy.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Osobní prodej OSPRO/ S7 Jednotlivé fáze obchodního jednání.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
1 Spotřebitelské chování SPOCH/ S2 Trendy. Nové segmenty. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
1 SEDM KLÍČŮ KE GLOBÁLNÍ BUDOUCNOSTI doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Sociální diferenciace
Nákupní chování spotřebitele
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Komunikace a prezentace KOPRD
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
KOMUNIKAČNÍ SPECIFIKA IN STORE KOMUNIKACE
1 NÁZORY MAMINEK A DĚTÍ NA REKLAMU doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Nákupní rozhodování.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociální stratifikace
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C2 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Sociální stratifikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Tvořivé řešení problémů Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Ukazatele kvality Program školení.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

1 Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Životní styl - cvičení UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2010

2 PhDr. Pavla Kotyzová, Uspokojování potřeb Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Potřeby a cíle jedince se neustále mění. Rostou v závislosti na fyzickém stavu, prostředí, vzájemných vztazích s ostatními jedinci a na zkušenostech. Potřeby a cíle jednotlivců jsou různé. Potřeby a cíle jednotlivců se mění. Určitým chováním spotřebitele se často uspokojí víc než jedna potřeba.

3 PhDr. Pavla Kotyzová, Principy uspokojování potřeb Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Lidská činnost, poháněná potřebami neustává z těchto důvodů: 1.Hodně potřeb není nikdy uspokojeno, proto nepřetržitě ženou dopředu akce, určené k jejich dosažení. 2.Po uspokojení potřeb se objevují potřeby nové a vyššího řádu, které způsobují napětí a vyvolávají aktivitu. 3.Úspěch i selhání ovlivňují další cíle. Jakmile jedinci dosáhnou cíle, dávají si cíle nové a zvyšují úroveň úsilí. Pokud cíle nedosáhnou, usilují o dosažení cílů starých nebo definují nové (úroveň úsilí někdy snižují).

4 PhDr. Pavla Kotyzová, Společenská třída Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 V současné společnosti jsou lidé s vyšším vzděláním a významnějším povoláním hodnocení výše než jiní, přestože všechna povolání jsou pro společnost užitečná. Společenská třída (vrstva) = řada společenských pozic, na které můžeme umístit každého člena společnosti. Společenská třída = Rozdělení členů společnosti do systému tříd rozdílného postavení tak, aby členové každé třídy měli relativně stejné postavení a členové všech ostatních tříd mají větší nebo menší postavení. Existuje řada rozdílů mezi společenskými třídami v oblasti hodnot postojů chování.

5 PhDr. Pavla Kotyzová, Společenská třída a společenské postavení Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Společenská třída je určována z hlediska společenského postavení. Při rozvrstvení společnosti, při výzkumu, se zvažují konkrétní faktory postavení: bohatství (množství ekonomického majetku) moc (vliv na druhé nebo stupeň osobní volby) prestiž (stupeň uznávání jinými osobami). Jedinci s větší kupní silou mají v oblasti marketingu vyšší postavení. Jsou srovnáváni nebo sami se srovnávají (tzv. společenské srovnávání) s jinými jedinci, podle volby s výše či níže postavenými nebo s ideálem (který předkládá reklama). Srovnávána je výše majetku, způsob bydlení, značka auta, dovolená…

6 PhDr. Pavla Kotyzová, Význam roztřídění společnosti Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Příslušníci každé třídy chápou své postavení s jinými jako rovné nebo vyšší či nižší. Svou kategorii vnímají jako referenční skupinu a získávají zde podněty pro vytváření postojů a hodnot. Příslušníci jisté třídy mohou chtít dosáhnout vyšší třídy a proto napodobují v chování její členy, opatřují si produkty podobné produktům, které nakupují a užívají příslušníci třídy vyšší. Zároveň se příslušníci jisté třídy vyhýbají produktům a chování nižší třídy. Ideální svět ve filmech a seriálech (odehrává se v rámci jedné třídy) nebo konflikt či romantika mezi různými třídami. Roztřídění společnosti do tříd umožňuje marketérům poznat hodnoty, postoje a chování a jejich rozdíly mezi jednotlivými třídami a spojit s určitými produkty.

7 PhDr. Pavla Kotyzová, Kategorie společenských tříd Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Diskuze o počtu tříd (původně pět nebo šest – USA, jindy devět, čtyři, tři, dvě. Počet tříd určuje míru podrobnosti zkoumání. Varianty podle počtu: Dvě kategorie: dělníci a úředníci nebo nižší a vyšší nebo nižší a střední. Tři kategorie: dělníci a dělníci s odborností a úředníci nebo nižší a střední a vyšší. Čtyři kategorie: nižší a nižší střední a vyšší střední a vyšší. Pět kategorií: nižší a dělnická třída a nižší střední a vyšší střední a vyšší nebo nižší a nižší střední a střední a vyšší střední a vyšší. Sedm kategorií: nižší nižší a vyšší nižší a nižší a střední a vyšší střední a nižší vyšší a vyšší vyšší. …

8 PhDr. Pavla Kotyzová, Jak určujeme společenskou třídu Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Neexistuje jednotný způsob určování společenské třídy. Důvody sociologů: pochopit specifické třídní struktury. Důvody marketérů: pochopit spotřebitelské chování. Přístupy pomocí metod: Subjektivní určování – jednotlivci sami odhadují pomocí vlastního vnímání svého obrazu vlastní postavení. Odráží pocit náležitosti., tzv. třídní vědomí. Subjektivní určování způsobuje řazení lidí z okrajových skupin do střední nebo řazení do skupiny, kam by chtěli patřit. Reputační určování – přístup, kde lidé z určité komunity provádějí posuzování ostatních osob v komunitě a přiřazují je k určité vrstvě. Objektivní určování –je založeno na posuzování vybraných demografických nebo socioekonomických proměnných (zjišťováno otázkami v dotazníku), týkajících se zkoumaného jedince či segmentu. Marketéři přistupují k určování společenských tříd z hlediska více proměnných.

9 PhDr. Pavla Kotyzová, AIO Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Významnou proměnnou je životní styl. Obsah této kategorie: vzorce, podle kterých lidé žijí, tráví čas a utrácejí peníze – průnik zájmů, aktivit, názorů (někdy i hodnot). AIO (Activity, Interest, Opinion) – způsob zkoumání segmentů životního stylu – Plummerovo schéma.

10 PhDr. Pavla Kotyzová, Seminární úkol 3 Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Příprava na seminární úkol, k části 2.: Procvičte kladení otázek s cílem zjistit životní styl vašeho kolegy (podklad Plummerovo schéma). Otázky formulujte co nejpřesněji. Zkušenosti využijte při sestavování dotazníku pro výzkumnou sondu svého segmentu.

11 PhDr. Pavla Kotyzová, Plummerovo schéma (1974) Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Hlavní prvky sledování životního stylu AKTIVITYZÁJMYNÁZORYDEMOGRAFIE PráceRodinaNa sebeVěk KoníčkyDomovSociální problémyVzdělání SpolečenskéZaměstnáníPolitikaPříjem PrázdninySpolečnostPodnikáníPovolání ZábavaRekreaceEkonomikaVelikost rodiny Členství v klubechMódaVýchovaBydliště KomunitaPotravinyVýrobkyVelikost sídla NakupováníMédiaBudoucnostGeografie SportÚspěchyKulturaŽivotní cyklus

12 PhDr. Pavla Kotyzová, Pohyblivost společenské třídy Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Snaha nižších tříd vyrovnat se vyšším. Marketéři zařazují do reklam prvky vyšší třídy – vybrané prostředí, elegantní oblečení herců, chování na úrovni. Prosakování určitých produktů vrstvami. Snaha o posun do vyšší třídy, ale i propad do třídy nižší. Na zařazení do třídy mají vliv i geodemografické znaky.

13 PhDr. Pavla Kotyzová, Dotazník Spotřebitelské chování SPOCH/ S3 Příprava na seminární úkol, část 2. Cíl: Zjistit, jak, kdy, kde a proč váš segment nakupuje Co je pro něho důležité Jak se rozhoduje