FY_084_ Světelné jevy_Lom světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Autor: Mgr. Helena Nováková
Optické přístroje.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F34/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Optické čočky Autor: Bc.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Litva, Lotyšsko a Estonsko
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
FY_087_ Světelné jevy_Optický klam Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Opakování – vesmír, sluneční soustava
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zdroje elektrického napětí
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Souhrnné otázky, Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

FY_084_ Světelné jevy_Lom světla Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. FY_084_ Světelné jevy_Lom světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Lom světla Lom světla je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. Lom světla je důsledkem různých rychlostí šíření světla v různých prostředích. Lom světla na optické čočce se využívá v brýlích, lupách, kontaktních čočkách, mikroskopech a dalekohledech.

Snellův zákon pro lom světla Při lomu světla rozlišujeme dva základní případy lomu světla : Lom ke kolmici – nastává v případech, kdy světlo prochází z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího (př. : ze vzduchu do vody) Lom od kolmice - nastává v případech, kdy světlo prochází z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího (př. : ze skla do vzduchu)

Snellův zákon Pro lom ke kolmici platí podle Snellova zákona : α › ß Pro lom od kolmice platí podle Snellova zákona : α ‹ ß α = úhel dopadu ß = úhel lomu

Lom světla ve vodě Lom světelného paprsku při průchodu do vody. Tmavý obdélník ukazuje skutečnou polohu tyče. Světlý obdélník ukazuje její zdánlivou polohu ve vodě. Bod X vypadá, jako by byl blíže ke hladině v místě Y.

Čočky Optická čočka je optická soustava dvou kulových ploch, nebo jedné kulové a jedné rovinné plochy. Čočka je tvořena průhledným materiálem. Využívá se především v optice, ale také v jiných oborech, při úpravě šíření světla. Čočky jsou nejčastěji skleněné, ale k jejich výrobě se běžně používají také plasty

Druhy čoček Základní druhy čoček Spojky: 1-2 — dvojvypuklá 3 — ploskovypuklá 4 — dutovypuklé Rozptylky: 5-6 — dvojduté 7 — ploskoduté 8 — vypukloduté

Spojná čočka Dále se dělí na: Spojky (nazývané spojné čočky) jsou vždy uprostřed silnější než na okrajích a mají vždy jeden vypuklý povrch. Dále se dělí na: dvojvypuklé (bikonvexní) – druhý povrch je také vypuklý ploskovypuklé (plankonvexní) – druhý povrch je rovinný dutovypuklé (vydutovypuklé) – druhý povrch je dutý. zobrazení spojnou čočkou

Rozptylná čočka Rozptylka (nazývané rozptylné čočky) jsou naopak uprostřed tenčí než na okrajích a mají jeden povrch dutý. Podle tvaru druhého povrchu se dělí na: dvojduté (dvojvyduté, bikonkávní) – druhý povrch je také dutý ploskoduté (ploskovyduté, plankonkávní) – druhý povrch je rovinný vypukloduté (konvexkonkávní) – druhý povrch je vypuklý. Zobrazení rozptylnou čočkou

Dioptrické brýle slouží ke korekci krátkozrakosti nebo dalekozrakosti. Brýle jsou pomůcka pro nápravu vad vidění, případně pro ochranu zraku při práci. Brýle se obvykle skládají z pevné obruby, do které jsou upevněny čočky umístěné před očima člověka (dioptrické brýle). Dioptrické brýle slouží ke korekci krátkozrakosti nebo dalekozrakosti. Míra korekce vidění čočkami se vyjadřuje prostřednictvím optické mohutnosti čočky v dioptriích.

Ochranné pracovní brýle Ochranné brýle chrání zrak před poškozením, například před úlomky odletujícími při obrábění materiálů (řezání, vrtání, broušení), nebo intenzivním zářením (v hutnictví, svařování kovů). Motoristické brýle chrání jezdce na motocyklu před rychlým proudem vzduchu a před létajícím hmyzem. Potápěčské brýle a plavecké brýle oddělují očí od vodního prostředí. Lyžařské brýle chrání před proudem studeného vzduchu a sněhu

Otázka k opakování Popiš kdy dochází k lomu světla ? Kdy dochází k lomu světla ke kolmici a kdy od kolmice ? K jakému lomu světla dochází při průchodu světla ze vzduchu do vody ? Jak vypadá spojná čočka ? Jak vypadá rozptylná čočka ? K čemu slouží brýle ? Která veličina popisuje jak silné jsou brýle ? Ve kterých zařízeních se používají čočky ?

Použité zdroje: www.wikipedie.org Soubor:Fénytörés.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 17.11.2010 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F%C3%A9nyt%C3%B6r%C3%A9s.jpg Soubor:Pencil in a bowl of water.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 12.6.2005 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pencil_in_a_bowl_of_water.png Soubor:BiconvexLens.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 28.10.2011 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BiconvexLens.jpg Soubor:Lens shapes.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 23.10.2011 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lens_shapes.png Soubor:Half rim glasses.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 15.8.2008 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Half_rim_glasses.JPG Fyzika v sešitě. Praha: Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-39-2 File:Viking Helmet.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 16.12.2011 [cit. 2014-10-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viking_Helmet.jpg File:Rostislav Vítek.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 30.9.2011 [cit. 2014-10-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rostislav_V%C3%ADtek.jpg?uselang=cs File:Speedway start 1.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 20.3.2007 [cit. 2014-10-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Speedway_start_1.jpg