Jednotky délky. Délková měřidla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Advertisements

Škola: Praktická škola dvouletá
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měření délky LC.
Fyzikální veličiny a jednotky
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
Číslo v digitálním archivu školy
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Jak můžeme popsat pohyb?
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Měření délky.
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Měření délky a hmotnosti
Název úlohy: 1.1 Délka.
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
Autoři:Iveta Rejnušová a Karolína Moravcová
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Linda Jelínková Gabriela Štěrbová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měříme délku s různou přesností
Jednotky objemu 1 Základní jednotky.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Rozměry těles, délka.
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Převody jednotek Jednotky délky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV:VY_32_INOVACE_01 Jednotky délky - historie.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_43_DÉLKA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.1.
Délka Základní jednotkou je metr (značka „m“). 1 metr je délka dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za sekundy.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Rozměry těles, délka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_43_F6
Autor: Andrea Kolářová
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
VY _52_INOVACE_A_08_Délka
VY_32_INOVACE_Sib_II_0 Jednotky délky
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
MĚŘENÍ DÉLKY.
Jak postupujeme při měření délky
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Měření délky.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Transkript prezentace:

Jednotky délky. Délková měřidla Měření délky Jednotky délky. Délková měřidla (Učebnice strana 65 – 67) Rozměry těles, případně vzdálenosti mezi tělesy, určujeme základní fyzikální veličinou, které říkáme délka. V historii se používaly různé délkové jednotky. Odvozovaly se většinou z rozměrů lidského těla (sáh = rozpažení, loket, stopa, píď, pěst, palec). Hodnoty téže veličiny se ale lišily svou velikostí podle místa vzniku. palec loket pražský = 0,5976 m loket (vídeňský) – asi 0,75 m míle česká = 7530 m míle = 1 609,344 m (atletika) míle námořní = 1 852 m píď = 0,1992 m yard = 0,9144 m stopa = 0,3048 m stopa vídeňská = 0,316 m palec – asi 2,5 cm krok (stará česká jednotka) – asi 60 cm dlaň palec 1 loket = 7 dlaní stopa

S postupným rozvojem obchodování bylo nutné ujednotit i měrné systémy. Jednotka délky metr (z řeckého slova metrov = míra) byl původně stanoven z rozměrů Země v roce 1799 jako jedna desetimiliontina délky kvadrantu (čtvrtiny obvodu Země). Prototypu metru je uložen v archívu Mezinárodního úřadu pro váhy a míry v Sévres u Paříže. Protože je uložen v archívu, říká se mu také někdy archivní metr. Tento prototyp  slouží jako vzor pro výrobu národních kopií, ze kterých se pak odvozují všechna vyráběná měřidla.  Konečnou podobu získal prototyp metru roku 1889. Je to  tyč ze slitiny platiny a iridia s průřezem ve tvaru H, na které je dvěma vrypy vyznačena vzdálenost 1 m. V roce 1983 byl definován metr jako délka dráhy, kterou proběhne světlo ve vakuu za dobu 1/299 792 458 sekundy.

Základní jednotkou délky je metr, značí se m. Délka je fyzikální veličina, značí se většinou písmenem d. Pro označení délky užíváme podle potřeby i jiná písmena (l, výška, hloubka – h, dráha – s, rozměry těles – a, b, c... ) Základní jednotkou délky je metr, značí se m. K měření se používají také násobné a dílčí jednotky – kilometr (km), decimetr (dm), centimetr (cm), milimetr (mm). Převody jednotek délky: 1 km = 1 000 m 1 m = 0,001 km 1 m = 10 dm = 100 cm = 1 000 mm 0,1 m = 1 dm = 10 cm = 100 mm 0,01 m = 0,1 dm = 1 cm = 10 mm 0,001 m = 0,01 dm = 0,1 cm = 1 mm · 1 000 · 10 · 10 · 10 km m dm cm mm : 1 000 : 10 : 10 : 10

K měření používáme různá délková měřidla: dřevěný skládací metr pásmo pravítko svinovací metr (ocelové měřidlo) posuvné měřítko s noniem krejčovský metr mikrometr

Čtení na stupnici některých měřidel (mikrometr, posuvné měřidlo) je obtížné. Ke zvýšení přesnosti měření (na setiny i tisíciny milimetru) se měřidla vybavují elektronickým obvodem, údaje se zobrazí na displeji. Tato měřidla nazýváme digitální měřidla.

Jak postupujeme při měření délky? Zvolíme vhodné měřidlo (Pro měření délky sirky je nevhodné měřidlo pásmo, mnohem vhodnější je použít školní pravítko, naopak třídu nebudeme měřit pravítkem, ale použijeme pásmo.) Před měřením zjistíme v jakých jednotkách je stupnice měřidla jaká je délka nejmenšího dílku jaký je rozsah měřidla Při měření délky dodržujeme tato pravidla: měřidlo přikládáme těsně k měřenému tělesu na stupnici se vždy díváme kolmo špatně – nula stupnice nesplývá s hranou tužky špatně – šikmý pohled na stupnici špatně – šikmý pohled na stupnici správně Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 67 –68.