ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
Úkol pro tebe: co si představuješ pod pojmem zdraví? Nakresli obrázek. stav úplné duševní, tělesné a sociální pohody nepřítomnost nemoci hodnota Úkol pro tebe: co si představuješ pod pojmem zdraví? Nakresli obrázek.
Zdraví ovlivňují Vysvětli jak. Společensko-ekonomické podmínky Životní prostředí Bydlení, vzdělání Zdravotnické služby Životní styl Věk a pohlaví Dědičné vlivy Vysvětli jak.
Zdraví má 3 části: Zdraví Když se naruší jedna z nich, ovlivní to i ty ostatní. Zdraví fyzické psychické sociální - mám zlomenou nohu - jsem smutný - nemůžu mezi kamarády, do školy, ven…
Přirozená imunita Jak se nemoci šíří? odolnost organismu proti choroboplodným mikroorganismům nebo proti jejich jedům základem jsou bílé krvinky je ovlivněna dobrým stavem organismu, správnou životosprávou, životním stylem a dědičností Jak se nemoci šíří? vzduchem (rýma, kašel, chřipka, viróza…) přímým kontaktem (žloutenka – špinavé ruce) přenašeči (komáři, mouchy – bodnutí: borelióza, encefalitida – klíště) kontaminované potraviny a voda (salmonelóza)
Prevence 1. zdravý životní styl 1. zdravý životní styl 2. pohyb na zdravém vzduchu a otužování 3. dodržování životosprávy 4. duševní a tělesná hygiena 1. zdravý životní styl zdravě žít, vychutnávat život a být fit strava – správná a vyvážená výživa, kvalitní a přiměřená věku vzduch – čistý vzduch, dostatečné větrání voda – dostatek čisté vody k pití, koupání a mytí slunce – vznik vitamínu D v kůži, ničí choroboplodné zárodky, stimuluje zdravotní procesy a posiluje organismus
tělesné cvičení – pomáhá v prevenci vysokého krevního tlaku, obezity a udržuje organismus v dobré kondici „Všichni máme dva lékaře: pravou a levou nohu.“ odpočinek – dostatek spánku a relaxace vyhýbání se toxickým látkám – káva, alkohol a návykové látky dobrý duševní stav – brát věci s klidem, nechovat vůči sobě a druhým lidem zlobu, řešit problémy s úsměvem a optimismem, vyrovnaný duševní rozvoj a klid, zdravá sebedůvěra, vnitřní pohoda
2. pohyb na zdravém vzduchu a otužování oblečení odpovídá teplotě, typu činnosti správné dýchání 3. dodržování životosprávy dostatek spánku střídání duševních a fyzických aktivit pravidelná a vyvážená strava dostatek pohybu
4. duševní a tělesná hygiena Duševní hygiena opatření vedoucí k uvolnění napětí (relaxace – tanec, hudba, tělesný pohyb…) Tělesná hygiena pravidelné sportování, otužování, dodržování osobní hygieny Zásady péče o zdraví samostatně nebo ve skupinách vypracuj zásady péče o zdraví
Zásady péče o zdraví: správná životospráva dodržování tělesné hygieny duševní hygiena správný režim dne preventivní prohlídka a očkování včasná návštěva lékaře individuální životní styl vyvarovat se závislosti (drogy, alkohol, kouření) bezpečný sex – sexuální výchova pozitivní sociální vztahy (zvládat konflikty, odolávat tlaku skupiny, umět naslouchat…) ekologie prostředí kvalitní zdravotní péče a její dostupnost výchova a vzdělávání v oblasti ochrany zdraví apod.
Janošková, D. , Ondráčková, M. , Čábalová, D Janošková, D., Ondráčková, M., Čábalová, D. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia Plzeň: Fraus 2004. ISBN: 80-7238-326-4 Roger, J. Vychutnej život Praha: Život a zdraví, 1995 ISBN: 80-7172-144-1