Osvojování Asie člověkem – 2.díl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
Advertisements

Afrika – oblastní členění 5 Jižní Afrika
Zámořské kolonie - rozvoj světového obchodu.
Západní Afrika Obr. 0 Autor : J.Čáp.
On the map-Británie Aj pro 4.-5.r.
Asie – přírodní podmínky II.
ZŠ a MŠ Brno, Křídlovická 30b Tereza Bartošová VII.C 2011/2012
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Jižní Afrika Obr. 0 Autor : J.Čáp.
AMERIKA Mexiko III2-Z7-I-17
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POBALTSKÉ REPUBLIKY 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.17 Téma: Zeměpis světadílů -
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POLITICKÁ MAPA EVROPY 1.
Vývoj politické mapy světa
POLITICKÝ A EKONOMICKÝ VÝVOJ EVROPY
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín MEZINÁRODNÍ ÚZEMÍ.
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Evropský kolonialismus
Kolonialismus a imperialismus
Obyvatelstvo EVROPY EU – OP VK – III/2 ICT DUM 2
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku
Registrační číslo projektu:
Belgie, Lucembursko III2-Z7-III-10
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EVROPA Řecko III2-Z7-III-02.
Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme – Sousední státy ČR
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Afrika – oblastní členění 1 Severní Afrika
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Severní Afrika Obr. 0 Autor : J.Čáp.
Zámořské objevy.
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Autor : J.Čáp Oblasti Asie II - základní údaje -3- ( JZ Asie) 0 VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.18.
Osvojování Asie člověkem – I.díl
Zámořské objevy 15. století
Portugalsko III2-Z7-III-04
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.19 Téma: Zeměpis světadílů -
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
EVROPA Španělsko III2-Z7-III-03.
EVROPA Polsko III2-Z7-III-15.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Afrika – oblastní členění 2 Západní Afrika Autor : J.Čáp 0 VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_2.4.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
Objevné plavby Sexta říjen 2016.
6. AMERIKA - OBYVATELSTVO
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Osvojování Asie člověkem – 2.díl Osvojování Asie člověkem – 2.díl koloniální období,dekolonizace,současnost Autor : J.Čáp VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.13

Osvojování Asie člověkem – 2.díl 1 Osvojování Asie člověkem – 2.díl koloniální období,dekolonizace,současnost Obr.1

I.Mapka ukazuje území,která byla pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? II.Zapiš názvy dnešních států,(případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. 2 Obr.2 Použij mapky Školního atlasu světa,str.84-85.

3 I.Mapka ukazuje území,která byla pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. ? Obr.3

4 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (zeleně zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.4

5 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (červeně zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.5

6 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (okrově zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.6

I.Zkus vybrat rok,ve kterém platilo toto rozdělení koloniálního panství. /1866,1914,1918.1945,1950,1960,1989,2000./ /dom.cvič./ 7 Obr.7 ?

8 Jaké národnosti byl zobrazený dobyvatel Sibiře? Obr.9 Jermak Timofějevič byl kozácký ataman a dobyvatel Sibiře. Původně sloužil na řece Volze, kde bojoval proti Krymským Tatarům. V roce 1579 byl jedním z velitelů kozácké výpravy, která měla za cíl chránit majetky kupecké rodiny před nájezdy sibiřského chána Kučuma. V roce 1582 porazil vojska Kučuma a dobyl jeho říši. 6. srpna 1585 utonul při boji v řece Irtyš. Obr.8

Smlouva z Tordesillas (1494) Obr.10 I.Které státy uzavřely „Smlouvu z Tordesillas“ a čeho se nejspíše týkala? V roce 1494 vypukl spor mezi Španělskem a Portugalskem o objevovaná území, který byl urovnán smlouvou uzavřenou na základě tlaku papeže  Alexandra VI. 7. června 1474 v Tordesillas (ve Španělsku). Byla stanovena demarkační linie vedoucí 1770 km na západ od Kapverdských ostrovů. Nově objevená území na východ od této linie měla patřit Portugalcům, západní území Španělům.

Důsledky objevných plaveb I.rozvoj dálkového obchodu mezi Evropou a koloniemi Do Evropy se dovážely drahé kovy, drahokamy, perly, tabák; z Indické oblasti koření a bavlna; z Číny hedvábí a porcelán; z Afriky zlato, slonovina a otroci. Z Evropy se vyvážely převážně potraviny, pivo a látky. Vytvořenému systému říkáme „obchod do trojúhelníku“ – obchod mezi Evropou, Afrikou a Amerikou. II.přesun obchodních středisek ze Středomoří na pobřeží Atlantiku Dochází k pozvolnému úpadku severoitalských přístavů, na druhé straně roste význam přístavů na pobřeží nebo v blízkosti pobřeží Atlantského oceánu – portugalský Lisabon, španělské přístavy Cadiz, Sevilla, či nizozemské Antverpy. III.rozvoj evropské vzdělanosti Byl obnoven a potvrzen původně antický názor, že Země je kulatá – roku 1492 navrhl Martin Behaim první globus, byly též hojně vytvářeny a zdokonalovány mapy. IV.inflace V.migrace plodin Do Evropy se dostaly dnes zcela běžné, ale dříve neznámé plodiny jako například rajská jablíčka, brambory, kukuřice, kakao či bavlna. VI.migrace chorob Z Ameriky do Evropy byla přenesena syfilis, která se zde léčila rtutí. Opačným směrem se v Americe octla chřipka, spalničky a neštovice, na které imunitní systém místního obyvatelstva nebyl přizpůsoben, a tak tyto nemoci způsobily smrt mnoha domorodců. VII.důsledky pro domorodé obyvatele Velmi nevybíravým způsobem byli z Afriky vyváženi otroci – obecným názorem byla nadřazenost Evropanů nad ostatními národy. V některých místech byli domorodci úplně vyhubeni nebo zdecimováni. Byly zničeny říše Inků a Aztéků. S náhlým příchodem odlišné kultury a jejím vnucováním, někdy též spjatým  s násilnou christianizací. Zapiš si a zapamatuj! 10

K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce 11 Použité zdroje: Wikimedia Commons K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce Holeček,Janský a kol. – Zeměpis světa 2 Školní atlas světa,Kartografie PRAHA,a.s.,2008 http://www.dejepis.com/wp-content/uploads/2013/02/08_objevne_plavby Citace obrázků: Obr.1 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 17.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Asie.svg/650px-Asie.svg.png Obr.2 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/The_British_Empire1.png/290px-The_British_Empire1.png Obr.3 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/EmpireFrench.png/330px-EmpireFrench.png

Obr. 4 – NEZNÁMÝ. flickr. com [online]. [cit. 18. 4. 2014] Obr.4 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/DutchEmpire.png/350px-DutchEmpire.png Obr.5 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Portugal_Imp%C3%A9rio_total.png/300px-Portugal_Imp%C3%A9rio_total.png Obr.6 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://files.kolonialismus.webnode.cz/200000008-e118fe2130/Spanish_Empire%202.png Obr.7 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Colonization_1945.png/800px-Colonization_1945.png Obr.8 -NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Ermak_Timofeevich.jpg Obr.9 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.dobrodruh.sk/sites/default/files/kozaci.jpg Obr.10 –NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.dejepis.com/wp-content/uploads/2013/02/08_tordesillas.jpg 12