A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze 2009.01.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Pro začátek něco lehčího
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Programování funkcí v Excelu
Racionální čísla, operátory, výrazy, knihovní funkce
Práce s vektory a maticemi
Programování 2 Cvičení 5.
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Programování v Pascalu Přednáška 3
Cvičení 2 Proměnné(jednoduché a složené) a konstanty První program Zápis výrazů.
If-else, do-while, switch, operátory
Algoritmizace a programování
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Operátory (1. část) 3 A1PRG - Programování – Seminář
Úpravy algebraických výrazů
Datové typy 6 A1PRG - Programování – Seminář
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Jednoduché datové typy
Informatika I 2. přednáška
C – strukturované příkazy
LOGICKÉ ŘÍZENÍ GEORGE BOOLE
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Ukazatele a pole 10 Verze
Cvičení.
Využití vzorců a funkcí k úpravám v textu
PictureBox u vkládání obrázků u vlastnost Picture pomocí příkazu LoadPicture u přiřazení obrázku mezi dvěma prvky PictureBox Auto.Picture = AutoCerv.Picture.
Příklady v jazyku C – část 3
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Řízení běhu programu 5 Verze
Ukazatele BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
PJV031 Přetypování (casting) Objekty, atributy, lokální proměnné, parametry a návratové hodnoty metod mají definovaný, neměnný typ. Jsou dva druhy typů:
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Datové typy, výrazy vstup, výstup Jazyk JAVA A0B36PRI - PROGRAMOVÁN Í v1.02.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
Algoritmizace a programování Aritmetické, Relační a Logické operátory, Knihovny.
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Překladače 6. Sémantická analýza
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Typ struktura (1) Datový typ struktura (struct) je agrego-vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou mít různé datové.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Číslicová technika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Překladače Syntaktická analýza
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Kurz algoritmizace a programování v jazyce C
Programování v jazyce C++
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Typ pole (1) Proměnná typu pole představuje kolekci proměnných stejného datového typu, které mohou být označovány společným jménem (identifikátorem) Pole.
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
Typ ukazatel (1) Proměnné typu ukazatel (pointer) uchovávají paměťovou adresu Hodnota ukazatele říká, kde (na jaké adrese) se v paměti nachází nějaký objekt.
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Union neboli sjednocení Bitová pole
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Vyhodnocování aritmetického výrazu (1)
Transkript prezentace:

A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze

Agenda  Další operátory v jazyce C  Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů

Opakování  Operátor - symbolické vyjádření elementární funkce s jednou nebo i více vstupními proměnnými, vrací jednu výstupní hodnotu.  Aritmetické operátory – základní matematické operace.  Relační operátory – porovnání dvou hodnot  Logické operátory – logické operace nad logickými hodnotami.  Bitové logické operátory - logické operace nad jednotlivými bity.

Opakování  Dělení operátorů podle počtu vstupních hodnot:  Unární operátory –pouze jedna vstupní hodnota  Binární operátory – dvě vstupní hodnoty  Ternární operátory – tři vstupní hodnoty

Operátor podmínky  Jediný ternární operátor v jazyce C  Obecná syntaxe:  Výraz_1 ? Výraz_2 : Výraz_3  Příklad:  (x > 5) ? 1 : 0

Operátor podmínky  V určitých případech nahrazuje příkaz IF  Př. if (y > z) { x = y; } else { x = z; } x = (y > z) ? y : z

Adresní operátor  Operátor reference – získání adresy objektu  Unární operátor &  Pozn. Operátor & je v jazyce C definován i jako binární ve významu bitového součinu.  Návratovou hodnotou tohoto operátoru je adresa proměnné.  Použití např. u funkce scanf:  scanf(“%d”,&x);

Unární operátor *  Operátor dereference – získání objektu dle adresy.  Pozn. Operátor * je v jazyce C definován i jako binární ve významu součinu.  Umožňuje odkazovat na adresu, která je uložená v dané proměnné.  Umožňuje přistupovat k danému objektu, na jehož adresu odkazuje.

Příklad int *x; int y = 5; x = &y; printf(“%d %d %d”,*x,x,y); *x = 8; printf(“%d %d %d”,*x,x,y); x = 8; printf(“%d %d %d”,*x,x,y);

Operátor přetypování  Slouží k přetypování z jednoho datového typu na jiný.  Zápis:  Nový datový typ v závorkách před jménem proměnné.  Příklad: int a=5, b=3; double c; c = a / (double)b;

sizeof  Operátor pro získání délky objektu nebo typu.  Návratová hodnota: počet bytů.  Obecná syntaxe: unsigned int sizeof( );

sizeof  Příklad: int velikost; float cislo; double pole[10]; velikost = sizeof(int); velikost = sizeof(cislo); velikost = sizeof(pole);

Čárka  Postupné vyhodnocování dvou výrazů  Obecný zápis: výraz_1, výraz_2  Postup vyhodnocování:  Nejprve se vyhodnotí výraz_1 a následně výraz_2. Jeho hodnota se stává hodnotou celého výrazu.

Čárka int i = 2; j = 3; int k; k = (i++, i + j); int i = 2; j = 3; int k; i++; k = i + j; PříkladEkvivalentní zápis

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů  Priorita – určuje, který operátor bude vyhodnocen jako první  Asociativita – pokud mají dva operátory stejnou prioritu, rozhoduje o pořadí směr vyhodnocování.

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů PrioritaOperátoryAsociativita 1. -> () []Zleva ! ~ & * (přetypování) sizeof Zprava 3* / %Zleva Zleva 5 >Zleva 6 =Zleva 7== !=Zleva 1 ) Unární operátor + nebo - 2 ) Binární operátor + nebo -

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů PrioritaOperátoryAsociativita 8&Zleva 9^ 10|Zleva 11&&Zleva 12||Zleva 13?:Zprava 14= += -= *= /= %= >= &= |= ^= Zprava 15,Zleva

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů  Příklad 1: v = x + y * z; v = (x + (y * z));  Pozn.: Násobení má nejvyšší prioritu, přiřazení nejnižší.  Příklad 2: v = x – y - z; v = ((x – y) - z);  Pozn.: Rozdíl má asociativitu zleva, přiřazení má nižší prioritu

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů  Příklad 3: v += w << x << y / z; v += ((w << x) << (y / z));  Příklad 4: v = (int)w & x % y / z; v = (((int)w) & ((x % y) / z));

Priorita a asociativita vyhodnocování operátorů  Pokud si nejste jisti prioritou a asociativitou, použijte závorky.

Závorky  3 druhy závorek  ( … )  [ … ]  { … }

Závorky( … )

Závorky[ … ]

Závorky{ … }

A1PRG 4. Operátory II. Děkuji za pozornost Ing. Michal Heczko 218/U3 Prezentace k dispozici na