1 Globální energetické trendy a akční plán Evropské Unie Ing. Hugo Kysilka Ředitel marketingu «VEMEX s.r.o.» Mikulov 2013
2 Obsah 1.Popis situace na energetickém trhu -Nové směry globální energetiky 2.Akční Plán EU -CNG/LNG 3. Alternativní rozvoj 4. Možnosti financování z prostředků EU 5. Závěr
3Mikulov Popis situace na energetickém trhu Vleklý charakter současné globální finanční krize snižuje odhady ekonomického růstu a spotřeby energie Růstu brání pokles intenzity hlavních faktorů výroby, zpomalení populačního růstu, omezení příležitostí pro územní expanze, motivované problémy zásobování vodou a stoupající ceny na významné přírodní zdroje.
4Mikulov 2013 Růstu se především všimneme v rozvojových zemích Populační růst v rozvojových zemích - následuje posun v centru ekonomické a energetické spotřeby vůči těmto zemím. 1. Popis situace na energetickém trhu
5 Mikulov 2013 Mezinárodní obchod s energiemi se výrazně mění. 1. Popis situace na energetickém trhu Vývoj světového obchodu s energií bude pokračovat na pozadí rostoucí soběstačnosti Severní Ameriky, kvůli nekonvenční ropě a zemnímu plynu.Výrazný nárůst napětí přes Tichý a Indický oceán změní směr a objemy meziregionálního obchodu s energií.
6Mikulov Popis situace na energetickém trhu Globální dodávky zkapalněného zemního plynu vedou k značnému rozvoji. V roce 2040 LNG bude tvořit téměř 60% meziregionálního obchodu s plynem. Na trhu s LNG se objeví nové hráči (USA, Kanada a Austrálie, která v roce 2018 předběhne Qatar pokud jde o zkapalňovací zařízení pro východní Afriku), které by mohly významně přesměrovat trasy tradičních výrobců. Stále více se zaměřují na vývoz LNG z Asie – není zatím známo, která část těchto kapacitových přísad je spekulativní.
7Mikulov Popis situace na energetickém trhu Asijský trh LNG předvede nejvyšší růst nových spotřebitelů. Obrovský potenciál pro růst spotřeby zemního plynu u nových rozvíjejících se spotřebitelů-zemí s velmi vysokou hustotou zalidnění a zvyšovánými environmentálními problémy, jako jsou Čína, Indie, Pákistán, Bangladéš, Malajsie a Indonésie, apod. Zemní plyn může výrazně zlepšit kvalitu jejich života.
Mikulov Popis situace na energetickém trhu Otázka: jak se bude nový LNG do Evropy dovážet?
Mikulov Popis situace na energetickém trhu Proč se Asijský trh LNG zdá být pro Severní Ameriku a Afriku přitažlivější? Marže Plynofikace Přeprava Zkapalnění Cena Henry Hub Marže Plynofikace Přeprava Zkapalnění Produkce
Mikulov Akční plán EU Zemní plyn je v EU součástí mixu alternativních paliv potřebných k nahrazení ropy jako zdroje energie pro dopravu v dlouhodobém časovém horizontu. Zásoby zemního plynu byli dříve brány na let déle než zásoby palivového oleje. Nové vrtací techniky značně znásobily dostupné zdroje. Zemní plyn nabízí ovšem mnoho důležitých přínosů pro životní prostředí, pokud jde o snížení emisí CO2 a jiné znečišťující látek.
Mikulov LNG LNG LNG je atraktivní volbou pro nákladní automobily a lodě, díky své vysoké hustotě energie a nízké úrovni škodlivých emisí. V současné době jsou vozy v EU převážně na diesel a LNG je považováno za jedinou možnou náhradu. Nicméně funkce trhu LNG pro nákladní automobily je téměř nemožná. V provozu je instalováno zatím jenom41 plnicích stanic (24 L-CNG,17 LNG)(VB, Španělsko, Švédsko, Nizozemí) Mezi hlavní překážky pro rozvoj trhu patří nedostatečný vývoj infrastruktury a společných norem pro homologaci vozidel. Nicméně, se mezinárodní trh se rozvijí následovně: Čína: 70,000 LNG vozidel a 1,000 stanic (300,000 v 2020 a 3,500 stanic) USA: více než 6,000 vozidel již zprovozněno na LNG LNG pro námořní dopravu: EU Marine Fuel Sulphur Directive, prokazuje 0,1% obsahu síry v lodním palivě od ledna 2015 v oblasti ECAS (Oblast emisní kontroly pro lodě), prosazování zon ECAS v několika evropských mořích funguje jako motivace k přechodu na LNG. Nicméně, infrastruktura LNG pro námořní dopravu je ve velmi ranním stadiu, v čemž jsou Norsko a Švedsko počátkem ve vývoji malé sítě LNG terminálů pro lodě.
Mikulov Co navrhuje vytvořit Evropská Komise pro vývoj LNG v dopravě automobilové a námořní? Členské státy spolupracují na akčním plánu a zajistí, aby těžká nákladní motorová vozidla, která jezdí na LNG mohla cestovat po silnicích kde jsou TEN-T sítě. Veřejně přístupné čerpací stanice pro zkapalněný zemní plyn musí být usazeny ve vzdálenosti nepřekračující 400 km nejpozději do 31. prosince Plnicí stanice LNG musí být zprovozněny v souladu s příslušnou normou EN, která má být přijatá v roce Předpokladem ve členských státech je nasazení přibližně 139 plnicích bodů na náklady 2,085 mil. €. (22 plnicí stanice v Německu, nákladově 330 M€). 3. Alternativní rozvoj
Mikulov Alternativní rozvoj LNG BLUE CORRIDOR PROJECT Optimalizace kompletních pohonných ústrojů a systémů skladování těžkých nákladních vozidel LNG s ohledem na energetickou účinnost a znečišťující látky. Provedení rozsáhlého představení s cílem usnadnit rozvoj trhu pro těžká nákladní vozidla LNG. Konsorcium se skláda z 27 partnerů: Belgie, Chorvatsko, Francie, Německa, Itálie, Nizozemí, Portugalsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko a Spojené království.
Mikulov
15Mikulov 2013