Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing. Dalibor Pánek
1)Proces institucionální integrace regulace a dohledu finančních institucí není jednoznačným směrem vývoje globálního nebo regionálního systému dohledu 2)Zásadní vliv na průběh procesu integrace regulace a dohledu má současná globální a regionální podoba finančních trhů a činnost finančních konsolidovaných celků 3)Proces vývoje regulace a dohledu finančních institucí je ovlivňován vývojovými tendencemi jednotlivých oblastí regulace a dohledu: Sbližování pravidel podnikání finančních institucí je oblastí regulace a dohledu vyplývající z obecné charakteristiky činností finančních institucí. Institucionální uspořádání a funkční zaměření systému regulace a dohledu finančních institucí nemá zásadní vliv na účinnost dohledu. Zásadní vliv na efektivnost regulace a dohledu rovněž nemá jeho začlenění do centrální banky. Základem úspěšnosti systému regulace a dohledu finančních institucí je nastavení dohledových pravidel, úroveň prosazování s možností sankce a míra dodržování pravidel finančními institucemi
Proces slučování registrů v oblastech bankovních a nebankovních klientských informací je další oblastí regulace a dohledu finančních institucí podporující institucionální integraci. Regulační pravidla a dohledové postupy v oblasti distribuce finančních produktů a služeb na finančním trhu jsou další oblastí procesu sbližování regulačních pravidel finančních institucí. Institucionální uspořádání regulace a dohledu je ovlivňováno politickým rozhodnutím založeným na praktických potřebách výkonu dohledu. Evropský harmonizační a integrační proces regulace a dohledu finančních institucí má významnou roli při budování jednotného finančního trhu Evropské unie Lamfalussyho rámec je vytvořením systému pružné přípravy a implementace legislativních pravidel s cílem rychlejších reakcí na změny finančního trhu Model evropského dohledu skupiny De Larosiere je decentralizovaný systém institucionální evropské integrace dohledu vytvořený na základě sektorového a funkcionálního uspořádání.
Systémy regulace a dohledu zemí Evropské unie jsou z hlediska institucionální integrace dohledu různé Aktuální struktura systémů organizace dohledu v zemích Evropské unie Země EU Integrace v CB Integrace mimo CB Sektorové uspořádání % 11% 48% 41% Zdroj: webové stránky cnb.cz. 4) Oblasti regulace a dohledu ovlivňující vývojový proces dohledu jsou: - uspořádání institucí dohledu - propojování klientských registrů - organizace dohledu národní, nadnárodní, konglomeráty - regulace a harmonizace distribučních sítí finančních institucí - metodická pravidla obezřetného podnikání finančních institucí
Dosažení vývojového stupně harmonizace ve všech oblastech činnosti sektorově neomezených finančních institucí působících na základě integrovaných pravidel je teoreticky možné, avšak v praktickém procesu vývoje finančního sektoru obtížně dosažitelné 5) Faktory omezující průběh integrace regulace a dohledu: stupeň úrovně vývoje finančního trhu v jednotlivých zemích nebo regionech historický vývoj finančního systému, místní zvyklosti a tradice nadnárodní procesy integrace regulace a dohledu jsou spojeny s problematikou nastavení odpovídajících legislativních pravomocí a odpovědností v systému regulace a dohledu relativně stabilní finanční systémy nevyžadují aktuálně nové přístupy v uspořádání regulace a dohledu globální nebo regionální neprosazování integračních procesů a záměrů spojených s integrací oblastí regulace a dohledu obtížnost a chybná realizace procesů integrace regulace a dohledu může vést ke snížení efektivity dohledu integrací systému regulace a dohledu nemusí dojít k úsporám nákladů na dohled
změna systému a organizace regulace a dohledu není uznávanou prioritou záměrné omezování transparentnosti finančního trhu, institucionální nebo politické omezený tlak veřejnosti na efektivnost systému regulace a dohledu spojený s nedostatečným povědomím účasti na finančním trhu a jeho riziku.