PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Vývojová psychologie úvod
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Mladší školní období.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Psychologie učení.
Psychologie osobnosti
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Psychologické aspekty zdraví
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Biologické děje v dospívání
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Zákony vývoje.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývoj člověka Ontogeneze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009

CO ZKOUMÁ Vývojová psychologie je vedle obecné a pedagogické psychologie jedním z hlavních psychologických odvětví. Zkoumá zákonitosti duševního vývoje člověka. Shromažďuje, popisuje, srovnává a třídí poznatky o duševním životě člověka od počátku až do konce jeho vývoje. +

TROCHU HISTORIE VP je poměrně mladá vědní oblast. Na vědeckých základech se začala rozvíjet až koncem 19. století. Nejobšírněji byl zpracován úsek dětství, zejména školní věk, který od počátku přitahoval pozornost především proto, aby bylo možno do něj účinněji pedagogicky zasahovat. Teprve později v návaznosti na to bylo rozpracováno období předškolního věku a adolescence. +

TROCHU HISTORIE Teprve v posledních desetiletích se zájem odborníků upírá rovněž na prenatální období, kdy se utváří základní charakteristika mozku a nervové soustavy, které jsou zdrojem duševního života. V posledních letech se začalo intenzivněji rozpracovávat období dospělosti ( zejména v Americe) a závěrečná etapa ve vývoji člověka - stáří. Zařazuje se obvykle do vývojové psychologie pod názvem gerontopsychologie od řeckého gerontos –stařec. +

VZTAH VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE K OSTATNÍM VĚDÁM Nejtěsněji souvisí s obecnou psychologií a pedagogickou psychologií, spolu s nimi vytváří základní trojici psychologických disciplín. Je mezi nimi úzká vzájemná interakce: obecná psychologie    vývojová psychologie pedagogická psychologie +

PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ Vývojová psychologie sleduje ustavičné proměny, vznikání a zanikáni, které probíhají u člověka od počátku jeho života až do jeho smrti. Proces vznikání, proměn a zanikání se nazývá geneze ( z řec.genesisi = vznik). +

POJETÍ GENEZE Genezi můžeme chápat jako: vývoj celého lidského pokolení od jeho počátků až po dnešní stadium - fylogeneze od řeckého fylon - rod,národ,kmen antropogeneze - vývoj duševna u lidí v různých historických etapách a civilizačních okruzích stadium vývoje jednotlivce, tedy genezi individua - ontogeneze od řeckého ontoz´= ten, který je, existuje - vývoj a změny od početí až do smrti. My se budeme zabývat ve vývojové psychologii genezí individua – ontogenezí lidské psychiky. +

PRAKTICKÝ VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE Praktický význam vývojové psychologie je v tom, že poznatky o duševním vývoji dítěte pomáhají účinně zasahovat do dalšího vývoje a usměrňovat jej. Bez důkladné znalosti VP se neobejde nikdo, kdo chce správně a úspěšně působit na dítě, ale nejen na něj. +

PRAKTICKÝ VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE Člověk v jiném věkovém období, než jsem právě já, může mít značně odlišný způsob prožívání a hodnocení týchž událostí, má jiné zkušenosti, problémy atd. Když k tomu nepřihlížím, mohou vznikat problémy a konflikty. +

CHARAKTERISTIKA DUŠEVNÍHO VÝVOJE Duševní vývoj je dynamický progresivní proces, který se odehrává v čase a navozuje určité změny. Za vývoj ale nemůžeme považovat jakoukoli změnu, ke které časem u jedince dochází, ale jen takovou, která znamená i něco kvalitativně vyššího, než byl předcházející stav. Vývoj znamená zdokonalování (opakem je stagnace a regrese). Významným znakem vývoje je rovněž psychosomatická jednota. Znamená to, že se tyto dvě složky - tělesná a duševní - v průběhu vývoje vzájemně podmiňují. +

DRUHY ZMĚN VE VÝVOJI změny velikosti dítě roste do výšky, přibírá na váze (v prvním roce života se ztrojnásobí) v duševní oblasti se zvětšuje slovní zásoba, obsah paměti, kapacita poznávacích procesů změny proporcí jednotlivé vlastnosti a duševní funkce se u dítěte seskupují v jiném poměru než u dospělého (názorné a abstraktní myšlení, paměť mechanická a abstraktně logická) poměr hlavy k tělu (u novorozence čtvrtina celého těla, u dospělého osminu) +

DRUHY ZMĚN VE VÝVOJI zanikání starých vlastností zanikání podmíněných reflexů, zakrnění brzlíku v dospívání, vypadání mléčného chrupu v duševní oblasti ztráta dětské řeči, hravosti, ústup impulsivnosti a jiné získávání nových vlastností trvalý chrup, činnost pohlavních žláz uvědomělé jednání, mravní cítění... +

PŘÍČINY A ZÁKONITOSTI VÝVOJE Dušení vývoj je složitý proces, který závisí na působení většího množství činitelů. Jejich poznání nejen pomůže lépe pochopit samotný vývoj, ale umožňuje i vliv jednotlivých příčin zesilovat nebo zeslabovat = usměrňovat vývojový proces. +

MECHANISMY VÝVOJE Dítě přichází na svět s určitými vrozenými zvláštnostmi nervové soustavy, které mají silný vliv na jeho další duševní vývoj = vlohy. Rozvíjení vrozených předpokladů závisí do značné míry na spontánním vývoji - zrání a na aktivním osvojování různých schopností - učení. +

MECHANISMY VÝVOJE Významný vliv má sociální prostředí - lidé, kteří jej obklopují. Zásluhou čilého styku s lidmi se dítě od prvních dní po narození vyvíjí rozumově, citově i mravně. Od lidí se učí řeči, vytváří si bohaté a rozmanité citové vztahy, od lidí si osvojuje způsoby jednání přiměřené úrovni společnosti ve které žije. Společnost ovlivňuje jedince nejen náhodně a bezděčně, ale i cílevědomě a systematicky - výchovou.  +

ZÁKONITOSTI VÝVOJE celistvost jednotlivé znaky duševního života se nevyvíjejí izolovaně, ale vždy v celistvosti, i když zdánlivě mohou působit dojmem izolovaného jevu plynulost – (spojitý, nezvratný průběh) vývoj se neuskutečňuje náhlými, prudkými změnami, ale pozvolně jedno období přechází do druhého postupně to, co se uskutečňuje v jedné etapě, má vliv na etapu následující nebo na celý další vývoj +

ZÁKONITOSTI VÝVOJE vývoj od všeobecného ke specifickému – (postupná diferenciace a integrace funkcí) reakce dětí jsou ve všech fázích motorického i psychického vývoje nejprve hrubé, nerozčleněné, nespecifické, teprve postupně se zpřesňují a diferencují individuálnost vývoje pro každého jedince platí, že všeobecné zákonitosti se realizují velmi individuálním způsobem. Konkrétní obraz vývoje jednotlivců je tedy dost rozdílný (než se naučí chodit, leze, ale některé děti ne, kritičnost v pubertě není u všech stejná) +

ZÁKONITOSTI VÝVOJE nerovnoměrné tempo vývoje (postupné zpomalování) v jednotlivých etapách je tempo vývoje značně odlišné ontogenetický vývoj dokazuje, že tempo vývoje je tím rychlejší, čím je organismus mladší - postupně s věkem se vývoj zpomaluje. kromě této celkové linie se nerovnoměrnost uplatňuje i v jednotlivých stadiích ontogeneze, střídají se fáze rychlejší a pomalejší +

PŘEDMĚT A VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály : www.wikipedie.cz www.seminarky.cz www.imaturita.cz www.superstudent.cz http://mozek.cz/info/obecna-psychologie