historie chemie -vývoj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Advertisements

Chemie.
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
Zlato (Au) Latinský název: aurum Protonové číslo: 79
Test znalostí o kovech a nekovech
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Typy chemických reakcí
Chemie technické lyceum 1. ročník
Zábavná chemie I. ..
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Předmět studia chemie, historie
Jan Čebiš Vývoj modelu atomu.
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
Maria Curie-Skłodowska
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
PERIODICKÁ SOUSTAVA PRVKŮ
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
Od Démokrita po kvantově mechanický model atomu
Chemické prvky..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Chemická reakce, chem. rovnice
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHEMIE KOLEM NÁS.
Úvod od biochemie biochemii lze rozdělit na popisnou a dynamickou
ÚVOD DO CHEMIE.
Chemie 1.ročník.
Kyslík.
Jižní amerika Nerostné suroviny
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Filosofie úvod do problému....
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
RZ PravěkStarověk StředověkNovověk Období vývoje lidstva.
CHEMICKÉ PRVKY RZ
Starověké lékařství.
RISK Chemie 8 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PSP- periodická soustava prvků
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Základní pojmy organické chemie
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Chemický děj a jeho zápis
Kovy Nekovy Atomy a molekuly Čím jsme začínali
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Ověřování základních znalostí z chemie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Procvičování prvků Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemické prvky. Chemický prvek Je látka, která se skládá z atomů, které mají stejné protonové číslo Z. Např.: prvek s názvem síra je z atomů, které mají.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Horniny versus nerosty
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Alchymie Za vlády Rudolfa II.
Alchymie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
„Svět se skládá z atomů“
Chemie Aneb: Proč se ji učíme?!.
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Rozdělení chemických dějů
Vývoj a historie chemie
„Svět se skládá z atomů“
Transkript prezentace:

historie chemie -vývoj

Období starověké praktické chemie a přírodní filosofie kulturní národy v procesu řemeslné výroby nashromáždily mnoho poznatků o látkách dějích, aniž usilovaly o objasnění jejich podstaty Lidí se naučily využívat oheň při získávání a zpracování kovů Starověcí řečtí myslitelé zanechali po sobě ve svých dílech pozoruhodné představy o světě a složení hmoty Mezi materialistické filosofy – atomisty lze zařadit : Leukipos z Milétu, Démokritos z Abdér

vznik alchymie v řečtině se objevil termín "chymeia", pro označení systematické pokusné činnosti s přírodními látkami období předvědecké chemie Cíl alchymie : přeměna (transmutace) běžných kovů na zlato snaha o prodloužení života (elixír mládí) vytvoření homunkula kámen mudrců získání perpetua mobile 4.století

po celou dobu byla alchymie provázána s astrologií, své receptury vyjadřovala prostřednictvím podobenství a mýtů alchymistům vděčíme za vypracování dodnes běžně užívaných metod izolace látek – sublimace, destilace, krystalizace okolo roku 1200 znali alchymisté řadu prvků - síru, uhlík, měď, železo, cín, rtuť, olovo, stříbro, zlato a zřejmě i další znali základní kyseliny: kyselinu sírovou - aqua vitriolis kyselinu chlorovodíkovou - aqua salis kyselinu dusičnou - aqua fortis lučavku královskou - aqua regia

ještě v polovině 17. století však vedla alchymistická snaha po izolaci kamene mudrců z moči k objevu fosforu

antimon zinek zlato měď železo olovo fosfor rtuť arsen stříbro síra hořčík stříbro síra cín platina

VÝZNAMNÍ ALCHIMISTÉ Abu Abdalláh Džabír( latinsky Geber) legendární autor arabských alchymistických spisů Představitelem vrcholného období evropské alchymie – iatrochemik Philippus Aureolus Paracelsus – vystudovaný lékař, spatřoval příčinu některých nemocí poruchou rovnováhy mezi sírou, rtutí a solí v těle člověka, léčil řadu nemocí podáváním preparátů rtuti!! Představitelem metalurgické chemie byl německý lékař a přírodovědec Georgius Agricola

Další alchymisté Zakladatel pneumatické chemie van Helmont – zjistil např. že z minerální vody uniká stejný plyn, jaký vzniká při dýchání a hoření, objevil CO a NO2 Johann Rudolf Glauber – zdokonali výrobní postupy mnoho chemikálií( podle tohoto alchymisty pojmenováváme významnou sůl GLAUBEROVA SŮL Na2SO4.10H20

doktor Faust – Albertus Magnus jistotu dává pouze pokus poučka, která není potvrzena praktickým pokusem, není poučka proto: vlastnoručně pitval oko krtka pozoroval těžbu zlata analyzoval kovy v dolech vyvrátil tvrzení, že jeřáb pláče krvavými slzami (Plinius) jeden druh husy roste na stromech jako jablko a pak spadne dolů medvědice dává konečný tvar mláďatům olizováním pták Fénix se sám upálí a pak vzlétne z popela jako nový Pelikán krmí mláďata svou krví věděl, že Země je kulatá

Význam alchymie Zanechala chemii především praktické poznatky Rozpracovala experimentální metody Přínosem evropských alchymistů byla především příprava silných minerálních kyselin( pro arabské alchymisty byla nejsilnější kyselinou ocet V objevech nových prvků alchymie nepokročila( bránilo tomu dogma, že kovů je tolik kolik )planet Nesrozumitelná symbolika

Formování vědeckých základů chemie 1. chemická teorie - TEORIE FLOGISTONU poč. 18 stol. Autorem byl německý lékař a chemik Georg Ernst Stahl Teorie vycházela z předpokladu, že při hoření látky ztrácejí těkavou složku – flogiston Právě snaha obhájit flogistonovou teorii přispěla k jejímu definitivnímu konci Koncem 18. století fran. chemik Lavoisier objasnil poprvé hoření jako reakci látek s kyslíkem, spolu s rus. chemikem Lomonosovem je objevitelem zákona zachování hmotnosti. Další ýznamnou teorií byla Daltonova atomová teorie na poč. 19. století. Od této dobu datujeme rozvoj chemie založený na vědeckých základech.