Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK09_ismy 19. a 20. století -ismy 19. a 20. století Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Impresionismus nerespektuje tehdy platná pravidla výtvarného umění odmítá hledat ideální krásu chce zachytit přirozenou krásu v danou chvíli malíři nemalovali v ateliéru, ale přírodě, zahradě znaky krátké tahy štětcem nemíchané barvy zjednodušená kompozice důraz na celkový efekt hlavním téma krajina a příroda moderní město společenský život domácí život každodenní intimní rituály vliv na impresionistické malíře mělo vědecké bádání v oblasti optiky a barvy vynález barvy v tubě fotografie
Umělci impresionismu Světoví Čeští Camille Corot Antonín Slavíček Edgar Degas Henri de Toulouse-Lautrec Édouard Manet Claude Monet Camille Pissarro Pierre-Auguste Renoir Paul Gauguin Vincent van Gogh Paul Cézanne Čeští Antonín Slavíček Antonín Hudeček Václav Radimský Soběslav Pinkas Karel Purkyně Antonín Chittussi František Kaván František Kupka
Camille Corot: Most v Narni
Edgar Degas: Zkouška tanečnic
Henri de Toulouse-Lautrec: Mytí (Rusovláska)
Édouard Manet: Olympia
Édouard Manet: Snídaně v trávě
Claude Monet: Imprese, Východ slunce
Camille Pissarro: Zahrada v Pontoise
Pierre-Auguste Renoir-Milenci
Paul Gaugin: Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?
Vincent van Gogh: Slunečnice
Antonín Slavíček: Ve Veltruském parku
Antonín Chittussi: Dráha orleánská
Expresionismus především německý umělecký směr vznikl jako protiklad impresionismu a naturalismu odmítl umění zobrazující skutečnost i umění snažící zprostředkovat skutečnost pomocí dojmů cíle vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity reagovat na civilizační krizi po 1. světové válce pocity úpadku, marnosti, zkaženosti a beznaděje pro zvýšení efektu dochází k deformaci reality deformace barev a tvarů vliv pravěkého a lidového malířství barevné plochy ohraničovány linkou použití čisté barvy protiklad světla a stínu
Umělci expresionismu Světoví Čeští Vasilij Kandinskij Oskar Kokoschka Edvard Munch Emil Nolde Egon Schiele Čeští Josef Váchal Václav Špála Bohumil Kubišta Willi Nowak Rudolf Kremlička
Vasilij Kandinskij: Modrý jezdec
Oskar Kokoschka: Nevěsta větru
Edvard Munch: Výkřik
Emil Nolde: Prorok
Egon Schiele: Autoportrét
Bohumil Kubišta: Autoportrét se založenýma rukama
Futurismus avantgardní (průkopnický, objevný) umělecký směr charakteristické odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot odmítá jakoukoli tradici cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu námětem technika snaha o rychlost zkratkovitost proměnlivost populární především v Itálii a Rusku velmi podobný kubismu dostat zobrazovaný předmět do pohybu
Umělci futurismu Světoví Čeští Umberto Boccioni Giacomo Balla Gino Severini Carlo Carra George Grosz Kazimír Malevič Luigi Russolo Marcel Duchamp Čeští Bohumil Kubišta Otto Gutfreund Růžena Zátková
Umberto Boccioni: Hluk ulice vnikl do domů
Otto Gutfreund: Hlava Dona Quijota
Otto Gutfreund: Cellista
Umberto Boccioni: Jednotné tvary kontinuity v prostoru
Natalia Goncharova: Cyklista
Giacomo Balla: Abstrakce rychlost + zvuk
Kubismus avantgardní umělecké hnutí pojímá výtvarné umění revolučním způsobem princip prostorová koncepce díla předmět zobrazuje z mnoha úhlů současně předmět rozkládán až na nejjednodušší geometrické tvary zobrazené předměty vypadají jako deformované objevují se zároveň z několika pohledů architektura ovlivněná kubismem Josef Gočár – Dům U Černé Matky Boží v Praze Pavel Janák – Hlávkův most v Praze Otakar Novotný – Učitelské domy v Praze
Umělci kubismu Světoví Čeští Georges Braque Robert Delaunay Juan Gris Fernand Léger Jacques Lipchitz Pablo Picasso Čeští Emil Filla Josef Čapek Otakar Kubín Bohumil Kubišta Antonín Procházka Václav Špála
Dům U Černé Matky Boží
Kovařovicova vila v Praze
Učitelské domy v Praze
Georges Braque: Housle a svícen
Juan Gris: Portrét Pabla Picassa
Pablo Picasso: Avignonské slečny
Bohumil Kubišta: Hypnotizér
Dadaismus původ slova Dada je nejasný, existuje několik teorií o vzniku slova: jedná se o slovo bez jakéhokoli významu, které si dadaisté vymysleli pochází od rumunských umělců, kteří často používali slova „da, da“ při vzniku hnutí přemýšleli jak hnutí pojmenovat, a tak náhodně zabodli nůž do francouzsko-německého slovníku „Dada “ je ve francouzštině dětské slovo pro „houpacího koně“ prosazuje osvobození věcí z jejich obvyklých vztahů a následné položení věcí do nových, nečekaných a zcela nelogických vztahů základní techniky tzv. objekt trouvé – tzn. nalezený objekt ready made znamenají rozebrání předmětu na části a jeho složení do něčeho jiného tyto techniky daly podněty např. reklamě, filmu ale i typografii a fotografii
Umělci dadaismu Hans (Jean) Arp Marcel Duchamp Max Ernst Marcel Janco Vasilij Kandinskij Paul Klee Francis Picabia Man Ray
Marcel Duchamp: Fontána
Jean Arp
Surrealismus evropský umělecký směr usiluje o osvobození mysli zdůrazňuje podvědomí snaží se o zachycení snů, představ, pocitů a myšlenek počátky navazovaly na dadaismus negativní odpověď na první světovou válku 1924 vydal André Breton Surrealistický Manifest Breton definoval surrealismus jako „čirý psychický automatismus mnoho umělců žilo v Paříži, která byla ve 20. a 30. letech 20. století kulturním centrem světa
Umělci surrealismu Světoví Čeští Max Ernst Salvador Dalí Joan Miró Hans Arp Paul Klee René Magritte Yves Tanguy Čeští Toyen Jindřich Štyrský
Salvador Dalí: Stálost paměti
Salvador Dalí: Corpus Hypercubus
Joan Miró: Obdělané pole
Paul Klee: Červený balón
Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram zsbohutin@zsbohutin.cz říjen 2011
Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK09_-ismy 19. a 20. století Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_UaK Číslo DUM:32_INOVACE_UaK09 Předmět: Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 19.12.2011 Třída: 8. Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními znaky uměleckého slohu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 8.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními uměleckého slohu. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.