ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Advertisements

POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
Claude Monet
Výtvarné umění.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
Umělecké směry 20. století
Tajemství abstraktní malby III.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS.
Umělecké směry 20. století
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Kazimir Malevič
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Výtvarné umění I. Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DADAISMUS.
Transkript prezentace:

ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B

Abstrakce Vzniká ve 20.století, jeho přímým předchůdcem a inspirací byl kubismus Kořeny modifikací abstraktního umění jsou těsně spjaty s obrazovou sférou a experimentováním ve výtvarném umění, s vědními objevy na poli optiky, fyziky, ale i jiných oborů např. psychologie. Při aplikaci poznatků vědních oborů sehrála velkou roli i literatura a hudba.

Znaky (z lat. abstractus - odtažitý) Nekonkrétní, neobjektové, nefigurativní, někdy označované i jako čisté umění. Nezobrazuje žádný předmět Snaha o vytvoření formy, která nepřipomíná reálnou skutečnost Vyjádření uměleckých hodnot pouze výtvarnými výrazovými prostředky, tvary, barvami, liniemi Využívá barvu, barevnou plochu, linii a pohyb. Barva je základem obrazu. Umělci vyjadřují svá přání, pocity a zkušenosti barevnými skvrnami, geometrickými obrazci, liniemi Divák je vtahován do tvorby

Geometrická abstrakce Vychází z kubismu Užití geometrických tvarů orfismus - vznikl kolem r. 1913 - 1. směr geometr. abstrakce = malíři, kteří chtěli prostřednictvím barevné kompozice vyvolat hudební dojem neoplasticismus - vznikl kolem r. 1913 - používali vertikály a horizontály na sebe kolmé - bílá, šedá, černá → nepestré barvy - používali barvy základní (červená, modrá, žlutá) - časopis DE STIJL - zde se sdružovali umělci neoplasticismu ovlivnil architekturu funkcionalismu rayonismus = lučismus - vznikl v Rusku r. 1913 suprematismus - vznikl v Rusku r. 1913 [supremace - svrchovanost, nadvláda geom. tvarů] konstruktivismus - vznikl v Rusku r. 1917 - rozvoj techniky - stroje - inspirace pro malíře

Expresionistická abstrakce Vychází z expresionismu Užití expresivních barev Umění po 2. světové válce Centrem - USA, Rusko, Anglie, Fracie (Evropa) 1. akční malba = mestická malba = imformel vnikla v americe ošklivý, nepěkný , důležitý je proces tvorby (akce) Evropská tvorba tachismus [tašismus] vznikl v Evropě z francouzského - la tache = skvrna není důležitý výsledek; návrat automatické tvorby (lití, cákání) práce s barevnou skvrnou lettrismus z francouzského - la lettre = písmo, znak řadí se zde i Apollierovi kaligrami art brut [art - brí] umění v syrovém stavu barevná omezenost svoji inspiraci hledají u mentálně postižených používají tzv. vysoké pasty - mnoho barvy barva je zajímá jako materiál né jako barva do malířského materiálu přidávají různé věci - písek, beton, štěrk, sádra (netradiční materiály)

Vasilij Vasiljevič Kandinskij 1866-1944 Ruský malíř, grafik, teoretik umění Považován za autora prvního abstraktního obrazu Pod vlivem ruského konstruktivismu se v jeho obrazech prosadily geometrické struktury Byla náhoda, že se dostal k abstrakci – ve svém ateliéru si všimnul, že na obraze, který byl obrácený ke zdi, nelze rozeznat jednotlivé předměty, barevný dojem na něj zapůsobil tak silně, že si uvědomil, že umělecký zážitek nastane i bez předmětu, stačí soustava barevných skvrn, čar, ploch, prohlásil, že předmět škodí obrazu! barva – působí na duši - svým obrazům dával hudební názvy – Improvizace, Kompozice, a čísloval je

Kandinský- tvorba

Mark Rothko 1903-1970 Americký malíř ruského původu Jednou z nejvýznamnějších postav své doby Jeho umění bylo hlasem jeho generace, která představovala nové vyjádření v poválečném americkém umění Jeho nová forma abstrakce byla definována nevšedním uvědoměním si působení barev, tvarů, rovnováhy a kompozice, které měly v jeho pojetí umění společně s předmětem hlavní vliv na konečný dojem z obrazu. Rothkovy jednoduché barevné kompozice působily dojmem, že obsahovaly zvláštní hlubokou pravdu, jako by byly výsledkem dlouhé a namáhavé meditace. Rothkova plátna bez určitých forem představovaly pravé učení abstraktního expresionismu – přímou odpověď na nerozluštitelné tajemství lidské duše.

Rothko- tvorba

Paul Jackson Pollock 1912-1956 Jeden z největších amerických malířů Svou činností zahájil tvorbu nové umělecké generace, která ztělesňovala ducha dobyJeho práce byl jakýmsi druhem duševního boje a vyžadovala tedy nadlidskou duševní sílu. Konfrontovat se s prázdným prostorem plátna a pokoušet se na něj promítnou pořádek a smysl je podle něj reprezentativní mezistupeň základní existenciální krize moderního člověka. Osvojil tzv. drip painting mezi roky 1947 až 1951 (žádné zaměření na kompozici, simultánně se míchající rozdílné barvy a jejich plastické střídání, silná energie a barevná bujnost, jedinečný způsob tahů) Problémy s alkoholem

Pollock- tvorba

František Kupka 1871-1957 Český malíř a grafik světového významu, jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství Celé dílo Františka Kupky se do své konečné podoby utvářelo od prvopočátečního popisného realismu přes vlivy doznívajících malířských tendencí a směrů až ke konečnému vyústění do abstrakce. Samotná abstraktní tvorba Františka Kupky měla svůj specifický vývoj a zákonitosti. Šlo zde o zpracování tématu pohybu. Až do roku 1930 byly základem jeho nefigurativních obrazů realistické podklady, vrcholné období Kupkovy tvorby však představuje tzv. čistá abstrakce. Důležitou úlohu také sehrál Kupkův vztah k hudbě, vedoucí k rozvinutí výtvarného směru – orfismu

Kupka- tvorba

Kazimir Severinovich Malevich Malíř a teoretik umění, průkopník geometrického abstraktního umění a původce avantgardního Suprematist hnutí Po počátcích ve futurismu a kubismu Malevič svou účastí na moskevské výstavě skupiny Oslí ocas se svým slavným obrazem ‚Černý čtverec na bílém pozadí‘ zcela změnil rozměr tehdejšího umění. Jeho dílo bylo založené na kompozici geometrických tvarů v základních barvách Malevič se svou tvorbou stal jedinečným umělcem, který našel nejen odvahu namalovat, ale také pojmenovat a definovat nový obrat v umění. Podle svých slov se ‚zabýval soustředěným pozorováním černé plochy. V tomhle čtverci vidím to, co kdysi spatřilo lidstvo v tváři boží.‘. V roce 1918 Maleviče jeho umění zavedlo logicky až do místa, kdy namaloval obraz ‚Bílá na bílé‘, konec abstrakce všech abstrakcí. Malevič si poté uvědomil, že jeho abstrakce již nemohla pokračovat, kapituloval a vrátil se spíše k figurativnímu umění.

Malevich- tvorba