PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Aplikovaná psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Metody psychologie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2010

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Slovo psychologie je řeckého původu (psyché – duše, logos – rozum, slovo, nauka) a připomíná nám, že již antický svět se zajímal o duševní život člověka. Původně byla součástí filosofie. Nejčastěji kladené otázky byly: Co je život a smrt? Co jsou sny? Co je po smrti? Proč je jeden takový a druhý jiný? +

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Za jejího zakladatele považován Aristoteles (spis „O duši“, „O vnímání“, „O snech“). Považuje duši a tělo za dva jevy téže podstaty, tj. živého organismu. +

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK V tomto pojetí pokračovali i další antičtí filozofové – opírali se o jiné řecké slovo „psycheiu – dech“. První vdechnutí novorozence právě tak jako další dýchání až do úmrtí člověka je vlastně důkazem života. Ztotožnění pojmu psyché s pojmem život byl další krok ve filozofickém uvažování. +

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Platón zastával idealistickou koncepci udávající, že duše pochází z jiného světa a je spojena s tělem jen za trest.

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Filozofové středověku toto pojetí přejali a považovali duši za prvotní podstatu živé lidské bytosti. (Tomáš Akvinský)

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Teprve v 16. století užil Philipp Melanchthon pro tematiku o duševním životě pojem psychologie. Tento výraz přejal Rudolf Goclenius a nazval svou publikaci z r. 1590 „Psychologia“. +

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Počátky psychologie jako samostatné vědní disciplíny se odvíjejí od poloviny 19. století. Průkopníky byli mj.: J. E. Purkyně CH. Darwin I. P. Pavlov

PSYCHOLOGIE A JEJÍ VZNIK Za oficiální vznik psychologie je považováno založení první experimentální psychologické laboratoře v roce 1879 v Lipsku a jejím zakladatelem byl Wilhelm Wundt. Založením Wundtovy laboratoře započal rozvoj tzv. experimentální psychologie. W. Wundt zavedl do psychologie experiment. +

„Psychologie je věda o lidské psychice.“ PŘEDMĚT PSYCHOLOGIE Jednoduchá definice psychologie: „Psychologie je věda o lidské psychice.“   Předmětem zkoumání psychologie jsou zákonitosti lidské psychiky. Psychika je duševní život člověka. +

PŘEDMĚT PSYCHOLOGIE Další vymezení pojmu může znít takto: „Psychologie je věda, která chce porozumět chování, prožívání a jednání lidí, předvídat je a pomoci je formovat.“ Prožívání: vnitřní subjektivní procesy a stavy, které si člověk uvědomuje jen do určité míry vjemy, představy, emoce, rozhodování, vybavování z paměti Chování: vnější projevy, které jsou zpracováním a vyjádřením vnitřní situace člověka (prožívání) zahrnuje všechny činnosti, pohyby, úkony, jednání, reakce, řeč, výrazy člověka - pocení pláč, rudnutí, blednutí, smích, mimika, změny v dýchání, držení těla atd. +

SYSTÉM PSYCHOLOGICKÝCH VĚD základní (teoretické) – mají nejobecnější charakter, popisují nejzákladnější hlediska psychologických jevů speciální - zaměřují se na konkrétní obory lidské činnosti aplikované (užité) – zaměřují se na praxi, využívají poznatky v určitých konkrétních oblastech života společnosti +

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Obecná psychologie zpracovává nejzákladnější poznatky a základy teoretické otázky uskutečňuje vlastní výzkum zobecňuje poznatky ve všech ostatních psychologických odvětvích Dějiny psychologie zkoumají vývoj psychologického myšlení od nejstarších dob +

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Sociální psychologie zkoumá projevy psychologických jevů v sociální interakci ( vzájemné působení na sebe) Vývojová (ontogenetická) psychologie studuje zákonitosti sociální podmíněnosti psychiky (čím je ovlivněná v určitém období), zkoumá zákonitosti vývoje duševního života od početí do smrti +

ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Psychologie osobnosti zkoumá strukturu a vývoj osobnosti, podobnosti a odlišnosti mezi lidmi slučuje získané poznatky o člověku jako celku Psychopatologie zkoumá psychické poruchy, jejich druhy, vznik a vývoj +

SPECIÁLNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Psycholingvistika studuje vztahy mezi myšlením a řečí, psychologie řeči Zoopsychologie srovnává psychiku zvířat a lidí (srovnávací psychologie) zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje Psychofyziologie zabývá se mozkovými procesy, které jsou základem psychických jevů, které charakterizují člověka jako společenskou bytost +

SPECIÁLNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Farmakopsychologie sleduje účinky chemických látek, léků a drog na psychiku člověka Diferenciální psychologie studuje rozdíly mezi pohlavími a různými společenskými skupinami studuje rozdíly mezi měřitelnými psychologickými jevy (schopnostmi a vlastnostmi) Psychometrie orientuje se na sestavování (konstrukci) testů +

APLIKOVANÉ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Pedagogická psychologie sleduje člověka v zákonitostech výchovy, vyučování a vzdělání, zaměřuje se i na osobnost učitele, výchovně vzdělávací cíle a prostředky jejich dosažení Psychologie práce (průmyslová) sleduje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon a mezilidské vztahy na pracovišti, otázky bezpečnosti práce Inženýrská psychologie zabývá se konstrukcí strojů ve vtahu k psychickému založení člověka, který má stroj obsluhovat +

PODOBY PSYCHOLOGIE Laická psychologie – používá ji každý člověk při hledání odpovědí na různé otázky Vědecká psychologie – je reprezentována odborným psychologem, literaturou nebo institucí Narativní psychologie – vyprávění příběhu, psychologický román, film… +

METODY ZKOUMÁNÍ Pozorování Rozhovor + Musí mít předem daný cíl, provádí se záznam, který zachycuje a objektivizuje dané skutečnosti. Extrospekce je pozorování vnějšího chování člověka, introspekce je sebepozorování. Může být dlouhodobé, krátkodobé apod. Rozhovor Důležité je vzbudit v klientovi důvěru, reagovat na jeho projevy, přesně zaznamenat údaje a sestavit anamnézu. Může být volný, řízený, tísnivý apod. +

METODY ZKOUMÁNÍ Dotazník Skládá se z řady otázek, na které zkoumaná osoba odpovídá. Odpovědi se zpracovávají statisticky. Anketa je anonymní dotazník. Experiment Dělí se na přirozený, kdy jsou psychologické jevy zkoumány v přirozených podmínkách školy, rodiny, pracoviště, a na laboratorní, kdy v laboratoři může být určitý psychický jev záměrně vyvolán, opakován, přesně zaznamenán. Nevýhoda - určité vytržení z přirozeného prostředí. +

METODY ZKOUMÁNÍ Sociometrie používá se ke zjištění vzájemných vztahů v kolektivu, a to na základě vhodně volených dotazů Životopis je doplňující metodou, která mívá anamnestický charakter. Může být volně zpracovaný, předem strukturovaný, psaný vlastní rukou atd. Vedle obsahové stránky životopisu se může provádět i rozbor písma. +

METODY ZKOUMÁNÍ Psychologické testy odborníky vypracované testy mohou posoudit osobní vlastnosti člověka, stav jeho psychických funkcí, IQ, životní postoj atd. Rozbor výsledků činnosti deníků, výkresů, rozbory písma, výtvorů apod. Upozornění: Je velmi riskantní utvořit názor na základě jedné metody. Je nutné použít více metod, aby stanovisko bylo komplexní a nemohlo poškodit člověka. O získaných poznatcích je třeba provést záznam. +

VÝZNAM PSYCHOLOGIE poznávání lidí, jejich duševních vlastností působení na lidi (výchova, léčení, vedení lidí) uspořádání věcí a podmínek, v nichž lidé žijí (konstrukce nástrojů, strojů, osvětlení, byt, pracovní prostředí atd.) +

ÚKOLY PSYCHOLOGIE psychologie přispívá k formování člověka – zkoumá sociální prostředí a vlivy na člověka pomáhá při odkrývání rezerv při zvyšování produktivity práce, zkoumá technologii práce, vývoj techniky, motivace, utváření optimálních pracovních skupin podílí se na zdokonalování systému řízení ve společnosti (rozdíly mezi lidmi, komunikace) podílí se na výchově a vzdělání nastupující generace a na dalším vzdělávání dospělých spolupracuje při realizaci sociálně politických programů (poradenská činnost, manželské poradny…) +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY Experimentální psychologie + Wilhelm Wundt (1832 - 1920) německý fysiolog, psycholog a filosof založil v Lipsku 1879 první experimentální laboratoř zkoumá na podkladech experimentů oblast duševních pochodů +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY Behaviorismus John Watson (1878 - 1958) psychologie je chápána jako věda o chování snaha opustit zkoumání subjektivních pocitů a zaměřit se zkoumání chování člověka chování člověka je chápáno jako reakce na podněty jeden z nejvýraznějších psychologických směrů behavioristé přeceňují roli výchovy, neuznávají vrozené psychické dispozice a zcela vyřazují z úvahy vnitřní duševní pochody jako vědou nezkoumatelné +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY + Psychoanalýza Sigmund Freud (1856 - 1939) zkoumá vztah mezi minulými zkušenostmi člověka a jeho současnými problémy (upozorňuje tím na vliv nevědomí na chování člověka) podle Freuda je člověk vystaven pudům jako základním determinantám svého chování a to zejména pudu sexuálnímu a agresivnímu nevědomí má vliv na naše chování - mezi důležité ukazatele nevědomých procesů patří sen, vtip a tzv. chybné úkony +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY Analytická psychologie Carl Gustav Jung (1875 - 1961) vytvořil teorii o kolektivním nevědomí lidstva, jež je souborem tzv. archetypů (archetypy - předobrazy jsou chápány jako univerzální symboly a podklady, ze kterých se vytvořila naše kultura) odklon od Freudovy teorie pudů a materialismu +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY + Tvarová psychologie (gestaltismus) Max Wertheimer (1880 - 1943) a Wolfgang Köhler (1887 - 1967) teorie gestaltismu: psychologické jevy vystupují jako celek strukturu a vlastnosti těchto celků nelze odvodit z jednotlivých částí nelze oddělit biologické / psychologické / sociální jevy a procesy +

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY Humanistická psychologie Abraham Maslow (1908 - 1970) a Carl R. Rogers (1902 - 1987) oproti behaviorismu - zdůrazňování tvořivosti oproti psychoanalýze - zdůrazňování vědomí a sebeuvědomování +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Hlubinná psychologie vychází z klasické psychoanalýzy, analytické psychologie, individuální psychologie a neopsychoanalýzy lidské projevy jsou složitou souhrou vědomých a nevědomých procesů vychází z Freudových teorií a praxe s neurotickými pacienty +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Neohumanistická psychologie zabývá se chováním člověka - vnější prostředí a chování organismu ovlivňuje vnitřní organismus +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Neobehaviorismus Edward Tolman (1886 - 1959) radikální behaviorismus, obnovení Watsonova učení, silná především v USA na základě analýzy vztahů mezi podněty z okolí a chováním organismu vznikají určité pochody uvnitř jedince, které tyto podněty zprostředkovávají +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Kognitivní psychologie George Kelly (1905 - 1967) za rozhodující jsou považovány poznávací procesy, kterými se vytváří vnitřní obrazy (modely) vnějšího světa skrze modely je člověk schopen sebereflexe a vytváření své hodnotové orientace +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Humanistická psychologie vznikla v USA směr v rozporu s hlubinnou analýzou věnuje se tomu, jak člověk vnímá sám sebe, jak prožívá, co se kolem něj děje (sebevyjádření, pravá identita) potřeba zlidšťovat okolí člověka za účelem projevování identity +

DNEŠNÍ PROUDY V PSY-II Transpersonální psychologie Stanislav Grof (1931) - Američan českého původu zabývá se mimořádnými změněnými stavy vědomí vznikajícími meditací, požitím psychotropních látek, mystickými praktikami a rituály terapie byla nejprve zakládána na experimentech s LSD, po jeho zákazu bylo nahrazeno technikou holotropního dýchání +

PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály : www.wikipedie.cz www.seminarky.cz www.imaturita.cz www.superstudent.cz http://mozek.cz/info/obecna-psychologie