Homérské Řecko Název Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Minojská Kréta Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řecko – balkánský poloostrov
ANTICKÉ ŘECKO.
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Název Alexandr Makedonský a jeho říše Předmět, ročník Dějepis, prima
Nejstarší formy náboženství
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Starověké Řecko I. počátky.
Název Slavnosti a hry Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název Umění starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Starověké Řecko I. počátky.
Řečtí bohové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název Alexandrovo tažení do Indie a zánik říše Předmět, ročník
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Eliška Novobilská a Denisa Koreczká
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
ZŠ JUDr.Josefa Mareše a MŠ, Znojmo Mgr.Miloslav Hubatka
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko 6. ročník.
Starověké Řecko.
Počátek řeckých civilizací.
Řečtí bohové a bohyně 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Římské báje Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Starověké Řecko I. počátky.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
ŘECKÉ BÁJE Báje – vypravování o vzniku a původu země a člověka s hlavním hrdinou bohem nebo polobohem.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Homérské Řecko Název Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast Starověké Řecko Anotace Jedná se o prezentaci s výkladem, obrázky a úkoly. Klíčová slova kolonizace, aristokracie, epos, Trojská válka, polyteismus Autor Mgr. Lucie Babišová Datum 5. 2. 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Homérské Řecko (10. – 8. stol. př. n. l.)   Předmět: dějepis Ročník: prima Anotace: prezentace s výkladem, obrázky a úkoly Klíčová slova: kolonizace, aristokracie, epos, Trojská válka, polyteismus

Příchod řeckých kmenů s příchodem nových kmenů do oblasti pevninského Řecka došlo k posunu původního obyvatelstva do oblasti Malé Asie a ostrovního Řecka (tzv. 1. řecká kolonizace) nově příchozí kmeny (Dórové, Iónové a Achajové) pronikají do oblasti pevninského Řecka z Balkánů – nižší civilizační úroveň než obyvatelé Peloponnésu → toto období také nazýváno „obdobím temna“ (období úpadku + málo zpráv a archeologických nálezů ) na konci období mykénského a na začátku období homérského probíhá válečný konflikt známý jako trójská válka

Mapa Zdroj: [cit. 2013-02-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGrLangPrehistory.jpg

Společnost nově příchozí kmeny byly převážně zemědělské (hlavní zdroj obživy) společnost byla rozdělena dle majetku: - nejvýznamnější byla rodová šlechta (aristokracie) v čele s králem (postavení bylo dědičné) svobodní muži (bojovníci) – tvořili poradní sbor/shromáždění - žili zde i otroci – sluhové bez práv ženy se veřejného života neúčastnily (dle Homérových básní) písmo: hláskové (přejata abeceda od Féničanů) – řecká abeceda označována jako alfabeta

O krásné Heleně, o dobývání Troje a o Odysseovi Paris, syn trojského krále Priama, byl požádán třemi bohyněmi – Hérou, Athénou a Afroditou – o rozsouzení sporu, které z nich právem náleží zlaté jablko s nápisem „té nejkrásnější.“ Každá mu slíbila odměnu – Héra moc, Athéna moudrost a Afrodita nejkrásnější ženu na světě. Paris dal jablko Afroditě a ona mu pomohla slíbenou lásku získat. Byla to však Helena, choť spartského krále Meneláa. Ten takovou pohanu nesnesl a vypravil se se svým bratrem, mykénským králem Agamemnónem, a mnoha dalšími do Troje získat Helenu zpět. Deset let však dokázala Troja oblehatelům vzdorovat. padlo mnoho hrdinů na obou stranách, než byla Troja dobyta lstí, kterou vymyslel Odysseus. Nechal sestrojit velkého dutého dřevěného koně, do nějž se ukryli řečtí vojáci. Trojanům oznámili, že se dalšího obléhání vzdávají a koně jim nechávají jako dar. Řecké lodě odpluly a ukryly se nedaleko. Trojané vtáhli koně do města a začali oslavovat. Když většina Trojanů zpitá vínem usnula, vylezli Řekové z koně, otevřeli městské brány a dali znamení lodím, které rychle připluly. Tak byla Troja vyvrácena. Zdroj: RULF, Jan a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 139 s. ISBN 80-723-5274-1. s. 83.

Homér a Ílias a Odysseia Homér: dle Herodota (řecký dějepisec) se jednalo o slepého potulného básníka, autora eposů Ílias a Odysseia (vzniklých v pol. 8. stol. př. n. l.) dle dnešních badatelů nebyl autorem eposů jediný člověk, ale řada básníků (jejich básně byly spojeny v jedno dílo pravděpodobně Homérem) Ílias: 16 tis. veršů popisujících událostí posledních dvou měsíců obléhání Troje Řeky Odysseia: 12 tis. veršů popisujících návrat Odyssea na rodný ostrov Ithaku (na Z Řecka) Zdroj: [cit. 2013-02-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHomeros_MFA_Munich_272.jpg

Mytologie a náboženství náboženství mělo sjednocující prvek – slavnosti s atletickými a múzickými slavnostmi důležitou roli přisuzovali Řekové vůli bohů (snaha zjisti vůli bohů pomocí věštby – nejslavnější věštírna: Apollónova v Delfách) chrámy byly stavěny na tzv. akropoli (na kopci) bohové homérské doby: antropomorfní (líčeni jako lidé s lidskými slabostmi, ale krásnější, silnější a nesmrtelní), sídlící na hoře Olymp (S Řecka) uctívání mnoha bohů (polyteismus) mytologie: soubor mýtů a legend, které se šířily především ústní formou

Řečtí bohové Zues (2. p. Dia) – nejvyšší bůh a vládce světa (římský protějšek: Jupiter) Héra (Juno) – Diova manželka, ochránkyně manželství Poseidón (Neptun) – bůh moře a vodstva Hádes (Pluto) – bůh podsvětí Athéna (Minerva) – bohyně moudrosti, ochránkyně Athén Afrodité (Venuše) – bohyně lásky a krásy Arés (Mars) – bůh války Hermés (Merkur) – bůh obchodu, ochránce pocestných Héfaistos (Vulkán) – bůh ohně, ochránce kovářů Dionýsos (Ceres) – bůh vína, slavností a opojení

Řečtí bohové Zdroj Zeus: [cit. 2013-02-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeus_Bithynia_Nicomedia.jpg Zdroj Athena: [cit. 2013-02-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAthena_Parthenos_Harpers.png Zdroj Poseidon: [cit. 2013-02-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Louvre_neptune_RF3006.jpg

Úkoly Práce s historickým atlasem: zjisti, kde se nachází Peloponnés a Malá Asie Jak se nazývají kmeny nově přicházející do oblasti Řecka v 11./10. stol. př. n. l.? Vysvětli termín aristokracie. Kdo to byl Homér a jaký skutek je mu přisuzován? Vyjmenuj alespoň pět řeckých bohů a uveď koho ochraňovali.

Citace KUNSTOVÁ, Eliška, Helena MANDELOVÁ a Ilona PAŘÍZKOVÁ. Dějiny pravěku a starověku: dějepis pro 6. ročník základní školy a primu osmiletého gymnázia. Vyd. 1. Ilustrace Jan Tichý. Liberec: Dialog. ISBN 80-862-1857-0. ROBERTS, John M. Ilustrované dějiny světa. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1999, 191 s. ISBN 80-717-6775-1. RULF, Jan a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 139 s. ISBN 80-723-5274-1. SOCHROVÁ, Marie. Dějepis v kostce. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 159 s. ISBN 80-720-0094-2.