Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Schopnost zvířat léčit
Rehabilitační postupy u CMT
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Následná a akutní rehabilitace po CMP
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Liga vozíčkářů Žijte podle svých představ, podpoříme vás.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Koncepce péče o staré občany
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „RÚ Hrabyně – nákup mycích a desinfekčních automatů“ realizovaném v letech 2010 až 2012 Rehabilitačním ústavem Hrabyně Registrační.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Každému posilování předchází rozcvičení.
Michala Moudrá, Marek Balkó
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Rehabilitační ošetřování Úvod, historie rehabilitace
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Bakalářské studium 158 Péče o základní potřeby
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Rehabilitace po totální endoprotéze
Organizace zdravotnické služby v armádě
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Psychologické aspekty zdraví
Zdravotní tělesná výchova
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Zhoubné nádory dětí a sport Jan Novotný, Hana Hrstková*, Martina Novotná Pedagogická fakulta MU, Brno *Lékařská fakulta MU, Brno.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
MUDr.Kateřina Kapounková
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Ergoterapie u CMT V. Ježková Bc., H. Hlochová Bc. Ergoterapie Klinika rehabilitace FN MOTOL.
Koordinovaná rehabilitace z pohledu fyzioterapeuta Klinika rehabilitačního lékařství VFN a 1. LF UK, Praha Vendula Matolínová
Definice, základní pojmy
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Gerontopsychologie v praxi
Aplikovaná zdravotní TV OSP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Duševní hygiena sportovce
Péče o osoby s afázií.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Základní pojmy speciální pedagogiky
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie

Cíl rehabilitace Cíl rehabilitace: co nejrychlejší a nejdokonalejší restituce porušené funkce a minimalizace přímých zdravotních důsledků trvalého nebo dlouhodobého postižení na zdraví

Etapy léčebné rehabilitace 1) Terapie a prevence tzv. sek. změn (např. trofické změny z inaktivity, sv. diskoordinace při artrózách) 2) Výcvik kompenzačních mechanismů v rámci postiženého orgánu (např. ekonomika chůze po amputacích, cíl je aby fčí úbytek u postiž. org. byl co nejmenší) 3) Výcvik substitučních mechanismů nepostižené části těla (co nejmenší fčí ztrátu celého org. jako celku) 4) Výcvik a udržení tělesné zdatnosti na stupni vyšším než jsou požadavky na jedince v ADL

Kinezioterapie Jedna z hlavních metod v rehabilitaci Léčba pohybem, pohybová aktivita s vlivem na zdravotní stav Léčebná tělesná výchova – LTV, exercise therapy „Cílený pokus ovlivnit pohybovou soustavu, uspořádaný na základě znalostí její fyziologie a kineziologie tak, aby pohyb vyvolal žádoucí (příznivý, léčebný) efekt“ (Dvořák, 2003) Člověk (pacient) – biopsychosociální jednotka – je třeba působit na všechny jeho složky Kinezioterapie je prostředek terapeutický, indikovaný a prováděný fyzioterapeutem X Zdravotní tělesná výchova - prováděna pedagogickým personálem

Procesy kinezioterapie Zdravotnický (např. snížení spasticity, snížení rizika dekubitů, pneumologických onemocnění) Psychologický (posadit pacienta) Pedagogický (sociální, pracovní, provádění běžné činnosti, ergoterapie)

Kinezioterapie směřuje k: Obnovení původní funkce Upravení a zlepšení aktuální funkce Fixaci funkce Prevence – přestavba nevhodných pohybových stereotypů

Dělení kinezioterapie Dle místa provádění na lůžku, ve vodě, v terénu, v domácím prostředí Dle počtu pacientů Individuální Skupinová (dva a více pacientů) Dle zaměření na některou složku pohybu Zvětšení sv. síly Zvětšení ROM Rychlost pohybu, pohyb. Reakce Koordinace pohybu, pohybové stereotypy Kondice fyzická i psychická Schopnost relaxace

Dělení kinezioterapie Dle cvičené části těla, systému, funkce Postižené oblasti (RAM, KOK) Systému (kardiovask. a dýchací systém) Funkce (úchop, lokomoce) Dle aktivity pacienta při výkonu pasivní semiaktivní aktivní

Metody kinezioterapie Analytické metody Syntetické metody

Analytické metody Tzv. ortopedické metody Reedukace jednotlivých pohybů (myšlenka „jeden sval provádí jeden pohyb“), nábor pohybových jednotek Cíl – zlepšit lokální pohybovou funkci (např. po ortop. operacích, úrazech, periferních parézách), reedukace jednotlivých izolovaných pohybů v SFTR Cvičení dle svalového testu, cvičení dle sestry Kenny U svalové síly 0-2, vyvarujeme se zde odporu (jen gravitace Např. u periferních paréz, paréza n. facialis

Syntetické metody Cvičí pohyb jako celek, koordinované po sobě jdoucí pohyby, zařazení svalu do pohybových stereotypů Cíl – ekonomický, koordinovaný pohyb v co nejideálnějším pohybovém vzoru PNF metoda, Bobath koncept, Vojtova metoda, Metoda senzomotorické stimulace dle Jandy a Vávrové, feldenkreisova metoda, Alexandrova metoda, McKenzie..