Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jděte vstříc změnám NSK pomáhá i nabízí šanci * Pracoval jsem v oboru jako obsluha čerpací stanice, ale nemám o tom žádný kvalifikační doklad. * Nyní.
Advertisements

Národní soustava povolání
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Národní soustava kvalifikací
Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání v České republice Konference ke kvalitě a uznávání neformálního vzdělávání 12. prosince 2007 Bratislava.
Kvalifikace v praxi Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
•Národní soustava kvalifikací (NSK) •Metodika naplňování NSK Legislativní prostředí pro nové přístupy k uznávání kvalifikací je dáno zákonem č. 179/2006.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Obory vzdělání z oblasti IT a NSK Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Možnosti dalšího vzdělávání Šluknov Pracovní workshop v rámci projektu: PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ÚSTECKÉM KRAJI CZ.1.07/3.2.06/
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací (NSK2) Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Národní soustava kvalifikací Metodika naplňování NSK doplněné a upravené vydání Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
NSK – ZÁKLADNÍ FILOSOFIE Dle zákona – 179/2006 Sb. Nová filosofie vzdělávání – orientace na výsledek Přestává platit – získané vzdělání vystačí na celý.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Konference projektu KRUH
Další vzdělávání a Rekvalifikace v ČR
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
1 NSK A VYBRANÉ ASPEKTY SYSTÉMU UZNÁVÁNÍ VÝSLEDKŮ DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PhDr. Martin Sycha, Ph.D. Konference NSK pro autorizované osoby , Orea.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro řešení nerovnováhy na trhu práce Proč jsme šli do NSK? Jaroslava Doležalová personální ředitelka Synthesia,
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
Národní soustava kvalifikací a možnosti jejího využití Monika Pokorná MŠMT
Národní soustava kvalifikací (NSK). Co je to NSK? Národní soustava kvalifikací (NSK) je pružný a praktický nástroj, který nabízí vedle školní docházky.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Národní soustava povolání. Národní soustava povolání  Popis světa práce v ČR: otevřená, veřejně dostupná databáze.
Národní soustava kvalifikací. N á rodn í soustava kvalifikac í –  Hlavní cíl: umožnit občanům,
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Výsledky referenčního procesu NSP, NSK, EQF Pavel Hradecký.
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
Střední škola potravinářská a služeb, Brno, Charbulova 106  Autorizace MMR pro dílčí kvalifikace vztahující se k povoláním: Kuchař (6 – ÚK 3) Číšník (2.
Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)  
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
1 Vzpomínky starého zbrojnoše Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ÚSTECKÉM KRAJI CZ.1.07/3.2.06/ Možnosti dalšího vzdělávání Zdroj: MŠMT, NSK, CUCU ÚK o.p.s.
Veřejná zakázka na realizaci projektu MPSV NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ ing. Jaromír Janoš, Trexima spol. s r.o. Zlín 2. Národní konference projektu NSK,
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání Seminář k rekvalifikacím Monika Pokorná Martin Sycha.
2. BLOK Zákon o uznávání – nástroj propojení PV a DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ (NSK) Hlavní cíl Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Aktuální vývoj v oblasti vzdělávání dospělých Konference k 10. výročí evropského programu Grundtvig 9. září 2010 Praha, Hotel President.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Školy jako autorizované osoby.
Střední škola jako centrum celoživotního vzdělávání.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Zákon č. 179/2006 Sb. Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
1 Kvalita prověřená časem. 2 Národní soustava kvalifikací v praxi Třineckých železáren Ivo Žižka Třinec
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Zákon č. 179/2006 Sb. Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ
Praha, Sekce vzdělávání Zlata Houšková
NSK Jednání k PK chůva na MPSV
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Transkript prezentace:

Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)   Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)

Proč? Příběh Petry Petra je vyučená švadlena, která po dvou letech práce v oděvní výrobě nastoupila co cukrárny své kamarádky. Tady se naučila nejprve vyrábět zmrzlinu a posléze i zhotovovat širokou plejádu úžasných zákusků. Pak se přestěhovala do jiného města, kde se snažila najít nové zaměstnání. Nebyl tam žádný oděvní provoz, zato několik cukráren. I když uměla řadu činností, které by v nich uplatnila, ani v jedné ji nepřijal1. Na své cukrářské dovednosti totiž neměla žádný kvalifikační doklad; Jediné, co měla byl výuční list švadleny.

Vznik zákona 2004 záměr vytvořit zákon o dalším vzdělávání - Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou je získali (ve škole, v kurzu, praxí, sebevzděláváním). 2007 nabyl účinnosti zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání 2007 nabyla účinnosti prováděcí vyhláška č. 208/2007 Sb.

Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Nabídka systémového nástroje pro celoživotní učení Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Základní principy Národní soustava kvalifikací Kvalifikační a hodnotící standardy Autorizované osoby Organizace zkoušek Uznávání výstupů pro účely praxe i studia

Národní soustava kvalifikací V Národní soustavě kvalifikací jsou informace o úplných profesních kvalifikacích (ÚPK) určení, kterého povolání se úplná kvalifikace týká, členění na dílčí kvalifikace profesních kvalifikacích (PK) název a číselné označení (kód) PK, určení, kterého povolání se PK týká, kvalifikační standard, včetně návazností na jiné kvalifikace, hodnotící standard dané PK, seznam navazujících PK pro získání kvalifikace úplné název příslušného autorizujícího orgánu, seznam autorizovaných osob údaj, zda zkouška probíhá před autorizovanou osobou nebo před zkušební komisí, počet členů komise pro danou PK

Kvalifikační a hodnotící standard PK Kvalifikační standard – co mám umět HS – obsáhlejší, odvozeny z KS HS Metodická část: Metodická doporučení, info. o hodnocení, Informace o počtu zkoušejících, Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, Požadavky na materiálně-technické zázemí, Doba přípravy na zkoušku a doba pro vykonání zkoušky, Výše úhrady za zkoušku, Autorizující orgán, Týká se povolání Zkouška není výběrová, ale čelíme stále většímu tlaku - u vyšších kvalifikací Ve škole je student hodnocen průběžně a v průběhu celého studia, tady to není možno, tak musí najednou ukázat, že umí všechny činnosti, co umět má Standardy by měly být východiskem i při tvorbě vzdělávacích programů Tyto standardy jsou pak schvalovány MŠMT, předtím musí být odsouhlaseny AO a MPSV, po schválení jsou zveřejněny na webu Hodnotící standard – jak to prokážu

Autorizace a autorizované osoby Autorizace - oprávnění fyzické nebo právnické osoby ověřovat způsobem vymezeným v příslušném hodnotícím standardu dosažení odborné způsobilosti fyzické osoby vymezené v příslušném kvalifikačním standardu PK Kompetence za provádění autorizace mají ministerstva dle věcné působnosti proces autorizace podléhá správnímu řádu - zahajuje se na základě písemné žádosti na udělení autorizace má žadatel právní nárok, splní-li všechny podmínky stanovené tímto zákonem pro udělení autorizace.

Jak autorizaci získat? Podmínky jsou specifické pro: Písemná žádost příslušnému autorizujícímu orgánu - ke stažení na jeho www stránkách Podmínky jsou specifické pro: - Fyzickou osobu – FO Právnickou osobu – PO Školu zapsanou ve školském rejstříku

Udělení autorizace obecně Autorizaci lze udělit v případě, že je schválen HS a KS k dané PK Autorizace je udělena na dobu Autorizace je nepřevoditelná Udělení podléhá správnímu poplatku 5 let Udělení autorizace na 5 let lze vždy o dalších 5 let prodloužit Je nepřevoditelná a nepřechází na právní nástupce Povinnosti A. osob – písemně informovat A Orgán o změnách, jež nastaly v době platnosti autorizace Zánik autorizace – smrt, uplynutí 5 let, zánikem A.osoby, odnětím autorizace Odnětí autorizace – uvedení nepravdivých údajů, nesplňuje podmínky na AO, porušila právní předpisy, PO více než 2 měsíce nemá A. zástupce, o odnětí požádala

Zkouška dle NSK a zákona č. 179/2006 Sb. Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK

Uznávání výstupů pro účely praxe i studia Osvědčení o získání PK je přímo použitelné v praxi PK získané v systému dalšího vzdělávání se uznávají v systému počátečního vzdělávání PK je možno skládat do úplných (školních) kvalifikací Následně skládat na školách závěrečné zkoušky Úspěšní absolventi získají výuční list/maturitní zkoušku

Národní soustava kvalifikací – most mezi světem práce a vzděláváním POŽADAVKY TRHU PRÁCE KVALIFIKACE POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ÚPLNÉ KVALIFIKACE Rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy Typové pozice Povolání Typové pozice DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PROFESNÍ KVALIFIKACE Typové pozice DÍLČÍ KVALIFIKACE Zkoušky DÍLČÍ KVALIFIKACE Kurzy, Rekvalifikace Praxe,…

Aktuální stav (2012) MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem   MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 45 109 229 3 10 1 417 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 9 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107

Vazby NSP a NSK - kompetence

Vazby NSP a NSK - procesy TRH PRÁCE Formulování POŽADAVKŮ SVĚTA PRÁCE NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ SEKTOROVÁ RADA KVALIFIKACE NÚV ČINNOSTI A POŽADOVANÉ KOMPETENCE POVOLÁNÍ/TP POŽADOVANÉ PK SPOLUPRACUJE SEKTOROVÁ RADA PŘIPRAVUJE NÁVRHY Tvorba KVALIFIKAČNÍCH A HODNOTICÍCH STANDARDŮ NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STANOVISKO AUTORIZUJÍCÍ ORGÁN STANOVISKO SCHVALUJE MŠMT NÁRODNÍ RADA PRO KVALIFIKACE

www.narodni-kvalifikace.cz

Příklady činností dle NSK PROFESNÍ KVALIFKACE KÓD PK Manažer prodeje 66-004-H Manažer kvality 62-001-T Lektor dalšího vzdělávání 75-001-T Personalista 62-007-N Specialista hodnocení a odměňování zaměstnanců 62-012-R Specialista náboru, přijímání a uvolňování zaměstnanců 62-013-R Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců 62-014-R

Evropský rámec kvalifikací (EQF) od roku 2008 v evropských zemích jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Každá PK má přiřazenu úroveň EQF cílem EQF je srozumitelnost a porovnatelnost kvalifikací úroveň EQF je velmi důležitým údajem při uplatnění člověka na evropském trhu práce

Evropský rámec kvalifikací (EQF) zprostředkovává zahraničním zaměstnavatelům informaci o tom, co uchazeč doopravdy umí úrovně EQF jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi zahrnuje údaje o jeho nejvyšším dosaženém vzdělání úroveň EQF si můžeme v průběhu života zvyšovat přiřazení kvalifikací k EQF zajišťuje Koordinační centrum EQF

Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací 1. úroveň = základní všeobecné znalosti 2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru 3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru 4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru 5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí 6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad 7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi 8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory

Úrovně profesních kvalifikací dle EQF PROFESNÍ KVALIFKACE ÚROVEŇ PK DLE EQF Manažer prodeje 3 Manažer kvality 7 Lektor dalšího vzdělávání Personalista 5 Specialista hodnocení a odměňování zaměstnanců 6 Specialista náboru, přijímání a uvolňování zaměstnanců Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců

Informační zdroje www.msmt.cz www.narodni-kvalifikace.cz www.nuv.cz www.eqf.cz