Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ"— Transkript prezentace:

1 5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

2 Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)

3

4 Důvody pro zavedení NSP
Rostou požadavky na lidský kapitál a jeho kvalitu. Vzdělávací soustava není dostatečně přizpůsobena potřebám zaměstnavatelů. Současný systém financování škol není optimálně nastaven (preference kvantity před kvalitou). Máme nedostatek zaměstnanců v určitých profesích  ohrožení konkurenceschopnosti a podnikání zaměstnavatelů. Proto sázíme na cestu dalšího profesního vzdělávání, schopnou operativně řešit disproporce na trhu práce.

5 Národní soustava povolání představuje
Aktuální katalog prací vytvořený zaměstnavateli a komunikační nástroj pro všechny aktéry trhu práce – jednotné zadání. Nástroj pro strategické řízení lidských zdrojů ve firmách.

6 Národní soustava povolání přináší
Definici poptávky (informace pro Úřad práce ČR a agentury práce). Podrobné informace pro Národní soustavu kvalifikací a tvorbu kvalifikačních standardů odpovídajících požadavkům trhu práce. Inspiraci pro zefektivnění personální práce.

7 Základním prvkem jsou - kompetence
Kompetenční model NSP Základním prvkem jsou - kompetence Kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností a postojů umožňující pracovní uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce. Vlastnosti kompetencí: musí být sledovatelné musí být měřitelné / hodnotitelné musí být trénovatelné / přístupné změně a rozvoji

8 Příklady činností dle NSP
POVOLÁNÍ TYPOVÁ POZICE Vedoucí pracovník výrobní a provozních dílčích celků velkých organizací Provozní ředitel Technický ředitel Výrobní ředitel Kouč x Lektor dalšího vzdělávání Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pedagog volného času Personalista specialista Specialita hodnocení a odměňování zaměstnanců Specialista náboru pracovních sil Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců Specialista pracovně právních vztahů

9 Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)
zavedl Český statistický úřad podle § 19 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů účinnost od 1. ledna 2008 podle mezinárodní statistické klasifikace ekonomických činností Klasifikace CZ-NACE zohledňuje technologický rozvoj a strukturální změny hospodářství za posledních 15 let

10 Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)
nahrazuje Odvětvovou klasifikaci ekonomických činností (OKEČ) je dobře srovnatelná s jinými mezinárodními klasifikacemi metodická část, systematická část, vysvětlivky ke klasifikaci i převodník stávající OKEČ na CZ-NACE více informací na internetových stránkách Českého statistického úřadu na

11 Příklady činností dle CZ -NACE
NÁZEV KÓD CZ-NACE Činnost vedení podniků 70.1 Poradenství v oblasti řízení 70.2 Činnosti agentur zprostředkujících zaměstnání 78.1 Ostatní poskytování lidských zdrojů 78.3 Administrativní a kancelářské činnosti 82.1 Postsekundární vzdělávání 85.4 Podpůrné činnosti ve vzdělávání 85.6

12 Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)
Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)

13 Národní soustava kvalifikací
V Národní soustavě kvalifikací jsou informace o úplných profesních kvalifikacích (ÚPK) určení, kterého povolání se úplná kvalifikace týká, členění na dílčí kvalifikace profesních kvalifikacích (PK) název a číselné označení (kód) PK, určení, kterého povolání se PK týká, kvalifikační standard, včetně návazností na jiné kvalifikace, hodnotící standard dané PK, seznam navazujících PK pro získání kvalifikace úplné název příslušného autorizujícího orgánu, seznam autorizovaných osob údaj, zda zkouška probíhá před autorizovanou osobou nebo před zkušební komisí, počet členů komise pro danou PK

14 Kvalifikační a hodnotící standard PK
Kvalifikační standard – co mám umět HS – obsáhlejší, odvozeny z KS HS Metodická část: Metodická doporučení, info. o hodnocení, Informace o počtu zkoušejících, Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, Požadavky na materiálně-technické zázemí, Doba přípravy na zkoušku a doba pro vykonání zkoušky, Výše úhrady za zkoušku, Autorizující orgán, Týká se povolání Zkouška není výběrová, ale čelíme stále většímu tlaku - u vyšších kvalifikací Ve škole je student hodnocen průběžně a v průběhu celého studia, tady to není možno, tak musí najednou ukázat, že umí všechny činnosti, co umět má Standardy by měly být východiskem i při tvorbě vzdělávacích programů Tyto standardy jsou pak schvalovány MŠMT, předtím musí být odsouhlaseny AO a MPSV, po schválení jsou zveřejněny na webu Hodnotící standard – jak to prokážu

15 Autorizace a autorizované osoby
Autorizace - oprávnění fyzické nebo právnické osoby ověřovat způsobem vymezeným v příslušném hodnotícím standardu dosažení odborné způsobilosti fyzické osoby vymezené v příslušném kvalifikačním standardu PK Kompetence za provádění autorizace mají ministerstva dle věcné působnosti proces autorizace podléhá správnímu řádu - zahajuje se na základě písemné žádosti na udělení autorizace má žadatel právní nárok, splní-li všechny podmínky stanovené tímto zákonem pro udělení autorizace.

16 Národní soustava kvalifikací – most mezi světem práce a vzděláváním
POŽADAVKY TRHU PRÁCE KVALIFIKACE POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ÚPLNÉ KVALIFIKACE Rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy Typové pozice Povolání Typové pozice DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PROFESNÍ KVALIFIKACE Typové pozice DÍLČÍ KVALIFIKACE Zkoušky DÍLČÍ KVALIFIKACE Kurzy, Rekvalifikace Praxe,…

17 Aktuální stav (2012) MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem
MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 45 109 229 3 10 1 417 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 9 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107

18 Evropský rámec kvalifikací (EQF)
od roku 2008 v evropských zemích jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Každá PK má přiřazenu úroveň EQF cílem EQF je srozumitelnost a porovnatelnost kvalifikací úroveň EQF je velmi důležitým údajem při uplatnění člověka na evropském trhu práce

19 Evropský rámec kvalifikací (EQF)
zprostředkovává zahraničním zaměstnavatelům informaci o tom, co uchazeč doopravdy umí úrovně EQF jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi zahrnuje údaje o jeho nejvyšším dosaženém vzdělání úroveň EQF si můžeme v průběhu života zvyšovat přiřazení kvalifikací k EQF zajišťuje Koordinační centrum EQF

20 Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací
1. úroveň = základní všeobecné znalosti 2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru 3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru 4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru 5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí 6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad 7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi 8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory

21 Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací
1. úroveň = základní všeobecné znalosti 2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru 3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru 4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru 5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí 6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad 7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi 8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory


Stáhnout ppt "5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google