Redoxní děje = oxidačně redukční

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Chemie anorganická a organická Chemická reakce
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Z ZAČÍNÁME Zdeňka Šetková ZŠ Masarykova, Ostrov.
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
Typy chemických reakcí
REDOXNÍ DĚJ RZ
11. skupina.
CHEMICKÉ REAKCE.
VIII. OXIDAČNĚ - REDUKČNÍ (REDOX) REAKCE
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Vyčíslení chem. rovnic.
REDOXNÍ DĚJ.
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
CHEMICKÉ REAKCE.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Chemie 8. ročník Kovy.
5.4 Většinu prvků tvoří kovy
Podstata hoření Zahřejeme-li úhel -> rozžhavení pevné látky -> stykem se vzduchem shoří PLAMEN= OHEŇ= lidmi řízené hoření, ohraničené určitým prostorem.
Redoxní děje Elektrolýza
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Redoxní vlastnosti kovů
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Kovy Mgr. Helena Roubalová
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
EU-ICT-Ch-9-02 Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446.
PaedDr. Ivana Töpferová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
CZ.1.07/1.1.10/ Chemie 9.ročník Mgr. Daniela Ponertová.
Redoxní reakce 9.A, B 23/5 3-ox.;.
Kovy Z prvních 92 prvků (po uran) je 70 kovů a pouze 22 polokovů a nekovů. Nejrozšířenějším kovem v zemské kůře je hliník, následovaný železem.
Redoxní reakce.
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Měď Cu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Koroze Povlaky.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROCHEMIE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák KOROZE Co má společného ? Spoje jsou „zoxidované“ Auto „kvete“ Potrubí „zkorodovalo“
Výstup: VY_52_INOVACE_CH.9.21
Redoxní reakce.
Hořčík.
… aneb oxidace a redukce dohromady
REDOXNÍ VLASTNOSTI KOVŮ A NEKOVŮ
Elektrochemická řada napětí kovů
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-05
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
VY_52_INOVACE_12 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová ŽELEZO.
Transkript prezentace:

Redoxní děje = oxidačně redukční reakce – dochází ke změně oxidačních čísel atomů reagujících prvků současně průběh 2 reakcí: oxidace – atom prvku nebo ion odevzdá e- → zvyšuje se oxidační číslo redukce – atom prvku nebo ion přijme e- → snižuje se oxidační číslo

Redoxní děje mezi redoxní děje patří: fotosyntéza dýchání hoření – exotermická reakce, vznik světla a tepla, doprovázena plamenem biochemické děje

Fe0 + CuIISO4 → Cu0 + FeIISO4 Redoxní děje př. redukce oxidace: Fe0 – 2 e- →FeII redukce: CuII + 2 e- → Cu0 redukce oxidace

Redoxní děje oxidační činidlo – látka, která způsobuje oxidaci jiných látek, sama se redukuje redukční činidlo – látky, která způsobuje redukci jiných látek, sama se oxiduje

… Mg + … O2 → … MgO Redoxní děje Rozhodni, která reakce je reakce je redoxní, uprav dle ZZH, u redoxních zapiš oxidaci, redukci, oxidační a redukční činidlo: … Mg + … O2 → … MgO

… AgNO3 +… KI → … KNO3 + … AgI Redoxní děje Rozhodni, která reakce je reakce je redoxní, uprav dle ZZH, uredoxních zapiš oxidaci, redukci, oxidační a redukční činidlo: … AgNO3 +… KI → … KNO3 + … AgI

… H2S +… O2 →… SO2 +… H2O Redoxní děje Rozhodni, která reakce je reakce je redoxní, uprav dle ZZH, uredoxních zapiš oxidaci, redukci, oxidační a redukční činidlo: … H2S +… O2 →… SO2 +… H2O

… NaOH + … HCl → … NaCl +… H2O Redoxní děje Rozhodni, která reakce je reakce je redoxní, uprav dle ZZH, uredoxních zapiš oxidaci, redukci, oxidační a redukční činidlo: … NaOH + … HCl → … NaCl +… H2O

…SiO2 +…Al →…Al2O3 +…Si Redoxní děje Rozhodni, která reakce je reakce je redoxní, uprav dle ZZH, uredoxních zapiš oxidaci, redukci, oxidační a redukční činidlo: …SiO2 +…Al →…Al2O3 +…Si

Hoření proběhne pouze za určitých podmínek: dosažení teploty hoření (nejnižší teplota, při které látka po zapálení hoří)

Hoření přítomnost hořlavé látky ( podle teploty zvplanutí = nejnižší teplota, při které látky po přiblížení plamene na okamžik vzplane a pak uhasne dělíme do 3 tříd nebezpečnosti: hořlavé – nad 20oC vysoce hořlavé – 0 – 20oC extrémně hořlavé – pod 0oC

Hoření přítomnost oxidačního činidla (nejčastěji vzdušný kyslík, může být i halogen)

Hoření nekontrolovaná podoba hoření = POŽÁR hasící přístroje – vodní, pěnový, práškový, sněhový, halotronový ochlazují hořící látku, zamezují přístupu vzduchu

Koroze soubor chem. dějů, při kterých dochází k rozrušení povrchu různých materiálů vlivem okolního prostředí→ vzdušný kyslík, vlhkost, CO2, roztoky solí, kyselin urychluje ji také vyšší teplota, vznik galvanických článků největší škody způsobuje koroze kovů, je ale možná i hornin →vápenec, mramor (Akropole v Athénách)

Koroze vznikají vrstvy chem. sloučenin měnící vlastnosti kovů: u Fe → rez: 4 Fe + 3 O2 + 6 H2O→ Fe(OH)3

Koroze vznikají vrstvy chem. sloučenin měnící vlastnosti kovů: u Cu → měděnka: Cu(OH)2 + CuCO3 →ochrana před další korozí →patina

Koroze vznikají vrstvy chem. sloučenin měnící vlastnosti kovů: u Zn →bílá rez: Zn(OH)2 + ZnCO3 →matně šedý povlak

Koroze vznikají vrstvy chem. sloučenin měnící vlastnosti kovů: u Ag →vlivem S + H2O v atmosféře → černání např. šperků (pot, bakterie, teplota)

Koroze ochrana před korozí: olejování, mazání izolace materiálu (pogumování) ochranný nátěr (barvy, laky) pokovování (Zn, Ni, Cr) předměty z nekorodujících materiálů →nerezavějící ocel (přídavek Cr, Ni, V, Mn, Ti, Au, Pt) (zdravotnictví, kosmické programy)